Avatar billede JonaZzz Nybegynder
05. juni 2013 - 16:02 Der er 5 kommentarer

Manglende bas på højtaler?

Jeg har et par Cerwin Vega CLSC-12 højtalere stående, som jeg aldrig har haft prøvet før. Nu er jeg så kommet i besiddelse af en gammel forstærker og vil gerne finde ud af om de fungerer optimalt. Forstærkeren er en NAD 7240PE,  i første omgang vil jeg gerne have testet højtalernes funktion, og indtil videre kommer der alt andet end bas ud af dem.

Hvordan finder jeg ud af hvor vidt der er noget galt med højtalerne eller om jeg bare skal have fat i en bedre forstærker?
Avatar billede milter Ekspert
05. juni 2013 - 16:20 #1
Nu er det svært for os at bedømme, hvad du mener med "alt andet end bas". Er der slet ingen bas, eller banker den bare ikke så meget i mellemgulvet, som du vil have den til?

Hvordan forbinder du højttalerne til NAD'en? Ved du, hvad bi wiring er? Hvis ikke, så kig på linket herunder:

http://www.brilliancehifi.co.uk/how-to-bi-wire-speakers.htm
Avatar billede JonaZzz Nybegynder
05. juni 2013 - 16:24 #2
Der er slet ikke noget bas, nej. Det kan desuden heller ikke lade sig gøre at lave det der "biwire" da der kun sidder 2 'ledning inputs' og ikke 4 som i linket du sendte.

Har bare forbundet begge højtalere med forstærkeren via helt nye audio kabler.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. juni 2013 - 16:36 #3
Hej.

  Hvis Vega'erne er så gamle, som det lyder til, er det ikke usandsynligt at kantophængene er færdige. De kan renoveres af en fyr her i landet for lidt mønter. Det er næsten eneste fejlmulighed, da de er usandsynligt svære at tage livet af. Var fejlen i forstærkeren, burde der slet ikke være noget output - ikke kun mangel på bas. Det kan du jo få bekræftet blot ved at tilslutte et andet sæt.

De bedste hilsner
Avatar billede milter Ekspert
05. juni 2013 - 16:37 #4
Så kan du teste dine højttalere sådan her: Find et 1,5 volt batteri (som ikke er fladt), tag en stump lysnetsledning med to ledere, forbind kobberet i den ene ende af dem til de to terminaler på højttaleren, sæt nu de to andre ender på plus og minus på batteriet. I det øjeblik strømmen begynder at løbe, skal membranen på højttalerne bevæge sig ind eller ud og blive der. Når du afbryder forbindelsen, skal menbranen falde tilbage på plads. Det gælder for alle højttalere. Du kan evt. også forbinde ledningerne direkte til lodningerne på højttaleren i stedet for til terminalerne.

Hvis menbranen ikke bevæger sig, er der et eller andet galt med den eller elektronikken i højttaleren
Avatar billede milter Ekspert
05. juni 2013 - 17:07 #5
Tilføjelse til #4.

For lige at præcisere det med "elektronikken i højttaleren", så drejer det sig kun om det, som kaldes delefilteret. For det første fejler sådan et meget sjældent, for det andet er det højst, højst usandsynligt, at filtrene i begge højttalere er stået af.