Avatar billede hijklm Juniormester
07. juni 2013 - 18:39 Der er 16 kommentarer og
5 løsninger

Flyt fra hus efter skilsmisse

Advokater er jo dyre, så jeg prøver her istedet.

Jeg blev skilt for et halvt år siden og bor i huset vi ejer sammen. Der hører også et banklån til udover realkreditlånet.

Da jeg jo bor i "hendes halvdel" betaler jeg en fiktiv husleje til hende og omvendt betaler hun halvdelen af de resterende udgifter.

Spørgsmålet er så, hvad der vil ske hvis jeg vælger at flytte? Huset står til salg, men det kan jo have lange udsigter.
Og hvis jeg flytter, så skal jeg jo ikke længere betale fiktiv husleje til hende.
Min bank har henvist til en advokat i dette spørgsmål. Det skal med til historien, at min eks har dårlig økonomi og det vil presse hende at miste den fiktive husleje jeg betaler.
Avatar billede vejmand Juniormester
07. juni 2013 - 18:47 #1
Avatar billede claes57 Ekspert
07. juni 2013 - 20:10 #2
lav et firma sammen, og lej huset ud derigennem. Så har I helt rene linjer, og måske også en indtægt.
Avatar billede Blueeyez Mester
07. juni 2013 - 21:13 #3
Der skal advokater på, men hvis du flytter har du fortsat 50% gæld til det lån / hus så et godt råd er at få huset solgt og deles om gælden (det kan variere) men det er den viden jeg har som en anden nævner kan det jo lejes ud og derved er der penge i det, men kræver jo at i kan enes.
Avatar billede finb Ekspert
07. juni 2013 - 22:20 #4
Hvis I lejer ud, kan I godt tidsbegrænse lejemålet, men tidsbegrænsning holder ikke i boligretten.
I kan heller ikke opsige lejer (ej heller med 3 el. 12 mdrs. varsel) - og så er huset usælgeligt, ingen køber vil have en uopsigelig beboer med i købet.
Så kom UD af huset, sæt salgsprisen NED, liggetiden NED og livskvaliteten OP, se at komme videre !
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. juni 2013 - 23:17 #5
Du stiller kun et spørgsmål...
Spørgsmålet er så, hvad der vil ske hvis jeg vælger at flytte?
Så skal du finde et andet sted at bo.
Spørger du må præcisere dit spørgsmål for at opnå et fornuftigt svar, evt stille flere konkrete.

#1 og banken råder dog fornuftigt, jeg kan ihf ikke på stående fod huske reglerne for hvornår det er hun kan gennemtvinge et salg, uanset at du ikke måtte kunne li salgsprisen.

#4 Det er jo nemt omgået, det er blot at selv flytte (kortvarigt) ind inden et evt. salg, hvis ejer selv skal bruge ejendommen, kan han opsige uden problemer.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. juni 2013 - 23:25 #6
#3 Jeg MENER det kommer an på om der er solidarisk hæftelse, i så fald har du kun teoretisk ret, da Spørger så kommer til at betale hele gælden såfremt hun erklæres insolvent.
Avatar billede Blueeyez Mester
07. juni 2013 - 23:43 #7
#6 der er grund til jeg skriver at advokater nok skal på sagen :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. juni 2013 - 23:58 #8
Ja en advokat ER dyr, men det kan hurtigt koste langt flere penge at lave fejl med en villa (til typisk millioner).  :-)
Avatar billede finb Ekspert
08. juni 2013 - 08:51 #9
Ad 5:
"pkt.4  Det er jo nemt omgået, det er blot at selv flytte (kortvarigt) ind inden et evt. salg, hvis ejer selv skal bruge ejendommen, kan han opsige uden problemer."

Forkert ! Ejer kan ikke opsige uden problemer, det er næsten umuligt at opsige lejer, medmindre lejer ødelægger det lejede eller undlader at betale husleje.
Avatar billede vejmand Juniormester
08. juni 2013 - 09:05 #10
Avatar billede NielsErikK Juniormester
08. juni 2013 - 10:17 #11
Tak vejmand, det tager så et år at opsige, hvis man selv ønsker at benytte ejendommen.

Jeg vidste at muligheden fandtes, dog er opsigelsesperioden længere end jeg huskede.
Avatar billede finb Ekspert
09. juni 2013 - 08:22 #12
Ad 11
nielserik har ret, men til spørgeren HIJKLM:
Gå ud fra, at du ikke kan opsige lejer. I virkeligheden er det næsten umuligt at opsige lejer, selv om du skal bruge boligen selv.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
09. juni 2013 - 09:28 #13
#12
Der vil jeg nu mene at HIJKLM er bedst tjent med at kunne bibeholde udlejningsmuligheden, men nærlæse den gode side vejmand linker til (samt ha advokat ind over).

No offence, men jeg ser ikke hvorfor du forsætter påstanden med det skulle være umuligt at opsige.
Avatar billede finb Ekspert
15. juni 2013 - 09:26 #14
hej niels, se nogle tidligere afgørelser fra boligretten, udlejer skal have en meget grædende historie, før lejer skal flytte.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
20. juni 2013 - 11:12 #15
Hvis du ved noget andet end lejeloven, så vær rar at henvise/linke til det.
Avatar billede hijklm Juniormester
01. august 2013 - 11:03 #16
Tak for de mange inputs. Send svar for points - særligt jer der foreslog gratis advokatbistand.
Avatar billede vejmand Juniormester
01. august 2013 - 12:02 #17
Velbekomme, svar kommer her.  :-)
Avatar billede finb Ekspert
01. august 2013 - 13:29 #18
Held og lykke
Avatar billede NielsErikK Juniormester
01. august 2013 - 18:48 #19
Lægger finb et svar for at måtte sige...
Ad 11
nielserik har ret

Så for du også et fra mig.
(jeg synes ikke nogen af os burde ha point her)
Avatar billede Jannik Novice
25. marts 2017 - 19:24 #20
Spam

Dette indlæg er blevet modereret af en CoAdmin

Avatar billede finb Ekspert
01. april 2017 - 11:04 #21
Gammelt spm., men efter nye lejelov 2015 kan udlejer opsige med 1 års varsel
hvis bolig er til eget brug. Held og lykke, behold point selv