Avatar billede O.Cean Juniormester
13. juni 2013 - 22:11 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Naturprogram på dansk TV fra 1990'erne?

Hejsa,

Er der nogle der kan huske det naturprogram som blev sendt på Dr1 eller TV2 i 1990'erne tror jeg det må have været, hvor kameraet nærmest "fløj" gennem sådan en fuldstændig hvid gang med forskellige "interaktive" billeder / film på væggene af forskellige dyr? Bl.a. kan jeg huske et "billede" af en dinosaur....

Det er især den melodi / sang der bliver spillet i introen jeg leder efter, men for at finde den har jeg brug for at vide hvad serien hed...

Jeg ved det måske ikke er det helt rigtige sted at spørge, men håber alligevel der er nogle som måske er lidt ældre end jeg der kan hjælpe!

På forhånd tak.

Venlig hilsen

Chooter
Avatar billede finb Ekspert
13. juni 2013 - 22:16 #1
Spørg helt ens på dr.dk

""Er der nogle der kan huske det naturprogram som blev sendt på Dr1 eller TV2 i 1990'erne tror jeg det må have været, hvor kameraet nærmest "fløj" gennem sådan en fuldstændig hvid gang med forskellige "interaktive" billeder / film på væggene af forskellige dyr? Bl.a. kan jeg huske et "billede" af en dinosaur....
Det er især den melodi / sang der bliver spillet i introen jeg leder efter, men for at finde den har jeg brug for at vide hvad serien hed...
""
Avatar billede Blueeyez Mester
13. juni 2013 - 22:18 #2
Måske denne liste vil hjælpe: http://www.danskefilm.dk/index2.html
Avatar billede O.Cean Juniormester
13. juni 2013 - 22:22 #3
Mange tak, det vil jeg ihvertfald prøve.. men er der ikke nogen af jer der kan huske den eller måske bare erindre det? :-)
Avatar billede O.Cean Juniormester
13. juni 2013 - 22:27 #4
PS: Hvor spørger man henne på dr.dk?
Avatar billede Blueeyez Mester
13. juni 2013 - 22:44 #5
Med mere information kunne det hjælpe en del på hukommelsen eller blot søgningerne ;-)
Avatar billede madklub Guru
14. juni 2013 - 11:26 #7
Var det ikke den med sådan et lille lidt provokerende firben/øgle ?
Den danske speaker var vist Jens Olesen - ham der også tegnede dyr.
Jeg har dem måske derhjemme på VHS
Avatar billede O.Cean Juniormester
14. juni 2013 - 17:47 #8
Hej Madklub,

Det kunne meget vel være det, det passer ihvertfald meget godt med årstal og det hele :-)

Har du mulighed for at tjekke din VHS om det passer med introen og hvad præcist programmet hedder? Det super cool melodi i starten...

På forhånd tak.
Avatar billede Blueeyez Mester
14. juni 2013 - 18:31 #9
Jens Olesen (f. 1946) har arbejdet for DR siden 1981, først som freelancer i TV-Kulturafdelingen senere i B&U-afdelingen med fastansættelse fra 1994. Han har været vært på og tilrettelægger af udsendelser som "På besøg i dyrenes verden", "Omverden", "Klar parat Svin", "Kratluskeren", "Alverdens dyr for dig", "Det nysgerrige Kamera", "Snushanen" og "Blå Barracuda".
Jens Olesen er cand. scient. fra Københavns Universitet 1972 med hovedfag i zoologi og dyrs adfærd som speciale. I perioden 1972-1981 var han ansat som adjunkt ved Biologisk Institut, Odense Universitet (nu Syddansk Universitet).
25. december 2017 - 19:42 #10
Det er Bent Jørgensens "Øjenvidne i naturens galleri" fra 1994 der snakkes om.
Kan ikke finde et klip fra den originale danske version (med Bent Jørgensens bornholmske accent) men serien er også oversat til engelsk som EYEWITNESS som kan ses på youtube

https://www.youtube.com/watch?v=xAb5ECg3g0M
Avatar billede O.Cean Juniormester
02. januar 2018 - 16:14 #11
Tusind tak for svar- det havde jeg alligevel ikke regnet med efter så lang tid! ;D
02. januar 2018 - 17:08 #12
Du er meget velkommen, kom selv i tanke om programmet og min research ledte mig bl.a. hertil men fandt aldrig nogen steder med en definitiv forklaring af hvordan den danske version blev en realitet. Kan desuden rapportere at der findes nogen gamle windows95 pc spil, muligvis også på dansk.

Hvis der i fremtiden er folk der finder en digitaliseret version af den danske oversættelse af Øjenvidne i naturens galleri, så må man meget gerne byde ind