Avatar billede zjadow Novice
14. juni 2013 - 21:01 Der er 4 kommentarer

Trådløs surround sound

Hej eksperter!

Jeg har søgt, men fandt kun gamle emner :-/

Jeg går og bliver mere og mere hooked på at købe et trådløst surround anlæg.
Er der nogen der har erfaringer med dette, og hvad siger i til det?

Jeg tænkte at jeg skulle have et 5.1 system med (forhåbentligt) hvide ledninger, da mine vægge er hvide. Jeg er dog totalt uvidende på området, og er egentlig ikke klar over, om 5.1 er det jeg skal have. Det er bare det jeg har hørt omtalt ;-)

Er der nogle der har nogle forslag til et setup?
Links modtages med kyshånd - med hensyn til pris er jeg også lost

På forhånd tak
Avatar billede kjeldsted Novice
14. juni 2013 - 21:47 #1
Jeg er jo typen der til hver en tid vil anbefale at køre trådet når man kan. Jeg har faktisk aldrig helt kunne forstå hvorfor at en ting som surroundsystem skal være trådløst.
Jo, altså man slipper da for at skjule de der 2-3mm kabler, men når man så tænker på at lyder bliver væsentligt ringere i kvalitet (medmindre man bruge de der 10-15.000 pr. sender/modtager, hvilket jo bliver til en hel del penge for et 5.1 setup), så ville jeg anbefale et trådet system, såfremt dette da er fysisk muligt.

Ang. type, så er 5.1 pt. det mest benyttede system. Hvordan det ser ud om 5 år tør jeg simpelthen ikke spå om. Dolby er jo godt i gang med et teste et nyt biograf system hvor de har lavet et helt nyt koncept. Dog et koncept der aldrig vil finde vej til dagligstuerne. Hvis ikke det skal være en 5.1, er alternativet en 7.1. Dog er 5.1 pt. standarden inden for europæisk tv, når vi snakker surround.

En anden ting der faktisk er ret vigtig er højttaler placeringen. Noget de færreste ved noget om, hvilket giver anledning til en del fejlplacerede anlæg (siger min erfaring da). Den 100% perfekte placering er noget der kræver en del beregning. Men som hovedregel skal venstre og højre stå nogenlunde som man også ville sætte det i et stereosetup, dog helst på linje med centerhøjttaleren. De to surround højttalere har man typisk en tendens til at placer e langt bag sofaen, hvilket faktisk er en fejl. De skal faktisk betegnes som sidehøjttalere og bør stå ved siden af den placering som man sidder i sofaen.

Jeg har ikke erfaring nok med specifikke consumer 5.1 sæt til at kunne anbefale et frem for et andet.
Avatar billede zjadow Novice
14. juni 2013 - 23:19 #2
Tak for svar :-)

Hvis jeg skal have et trådet sæt, kan man så på en måde forlænge ledningerne? Den eneste måde jeg kan bruge et trådet sæt er, hvis de bageste højtalere har ledninger på omkring 10-15 meter :S

Er det overhovedet muligt?
Avatar billede kjeldsted Novice
15. juni 2013 - 11:35 #3
Hvis dine højttalere skal være i en afstand af 15 meter fra fjernsynet skal du så også huske at det kræver at LS og RS højttalerene kommer ret langt ud på siden. Jeg synes nu det lyder meget voldsomt af et consumer setup. Og hvorvidt du kan forlænge kablerne kommer an på så meget. Aktive højttalere kan trækkes over 100m uden problemer. Signaler til passive højttalere kan næppe trækkes så langt, men det anhænger også lidt af den specifikke model. Og så om man overhoved kan udskifte kablerne.

Men altså, hvor langt sidder du fra dit fjernsyn?
Avatar billede zjadow Novice
16. juni 2013 - 12:31 #4
Jeg sidder kun 3-4 meter fra fjernsynet, men hvis jeg skal have trukket ledningerne op over en dørkarm og ned langs listerne, så skal de satme være lange :-) Jeg har målt det på øjeafstand og det er altså omkring de 10-12 meter ledning jeg så skal bruge