Avatar billede allandk Nybegynder
16. juni 2013 - 12:13 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

php/mysql indsætter rækker i omvendt rækkefølge - er det et problem?

INSERT/UPDATE (y,x,z) VALUES (1,2,3) indsættes i db i omvendt rækkefølge.

Har det nogen betydning?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. juni 2013 - 12:31 #1
Du skal ikke tænke på rækkefølge. Du be'r om at 1 indsættes i felt y, 2 i felt x og 3 i felt z. Og hvis det er hvad du vil, så er det helt fint.
Avatar billede allandk Nybegynder
16. juni 2013 - 12:50 #2
Tak. Jeg er rolig igen.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juni 2013 - 03:53 #3
Men syntaxen for UPDATE er anderledes!
Avatar billede allandk Nybegynder
17. juni 2013 - 15:57 #4
UPDATE SET () VALUES ()...?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juni 2013 - 16:04 #5
UPDATE tabel SET felt=val,felt=val,felt=val
Avatar billede allandk Nybegynder
17. juni 2013 - 21:31 #6
Den skriver stadig baglæns ind. Er der mon en indstilling i min db jeg kan have overset?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. juni 2013 - 21:55 #7
"baglæns", "omvendt" - i hvilken betydning - giv et eksempel.
Avatar billede allandk Nybegynder
17. juni 2013 - 23:21 #8
Jeg har en ugeplan med fem hverdage hvorfra jeg via dropdowns kan vælge dagens ret. Når jeg submitter insertes eller updates de fem retter.

I db gemmes de datospændet, fx 1.-5. juni som 5., 4., 3., 2., 1.

Jeg ved godt, at jeg kan sortere visningen. Jeg undrer mig bare over, hvorfor det ikke sættes i stigende orden, når det er sådan det står i formen hvorfra retterne selectes.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. juni 2013 - 23:28 #9
Så det er ikke felterne, i en række, der kommer i "omvendt" orden, men derimod rækkerne?

Men det er som det er: der er ingen veldefineret rækkefølge i en tabel i en database. Den definerer du med værdier i felter, og en passende "ORDER BY".

(men nogle gange passer rækkefølgen, det kan man bare ikke regne med, så det er ligemeget)
Avatar billede allandk Nybegynder
17. juni 2013 - 23:44 #10
Tak igen.
Avatar billede allandk Nybegynder
01. juli 2013 - 10:50 #11
Vil nogen oprette et svar?
Avatar billede allandk Nybegynder
02. juli 2013 - 18:11 #12
Så gør jeg det. Tak for bidrag.