Avatar billede theMiniGenius Nybegynder
19. juni 2013 - 10:53 Der er 1 kommentar

Hjælp til programmering!!

Jeg er igang med at udvikle et program, hvor man kan oprette en person med informationer som navn, fødselsdato, kundenummer, kortnummer etc. og når man gemmer personen skal den opdatere navne og informationer i en listbox. Problemet er, at jeg gerne vil kunne dobbeltklikke på et navn, og derefte kunne ændre informationerne (ps: når man trykker på knappen "Ny person" bliver man henvist til en ny form der har en "gem" knap som opdaterer listbox'en). Men til alle de hardcore programmører  derude, i vil sikkert hellere se min kode:

Hoved form:

Private Sub btnNyPerson_Click(sender As Object, e As EventArgs) Handles btnNyPerson.Click
        Ny_person.Show()
    End Sub

    Private Sub txtNavn_TextChanged(sender As Object, e As EventArgs) Handles txtNavn.TextChanged
        Dim Navn As String = txtNavn.Text.ToString()
        Dim Index As Integer = lboxDatabase.FindString(Navn)
        If Index = -1 Then
            lboxDatabase.SelectedIndex = lboxDatabase.SelectedIndex
        Else
            lboxDatabase.SetSelected(Index, True)
        End If
    End Sub

    Private Sub btnSlet_Click(sender As Object, e As EventArgs) Handles btnSlet.Click
        If lboxDatabase.SelectedIndex < 0 Then
        Else
            Dim ask As MsgBoxResult
            ask = MsgBox("Er du sikker på at du vil slette " & lboxDatabase.SelectedItem & " ?", MsgBoxStyle.YesNo)
            If ask = MsgBoxResult.Yes Then
                My.Settings.Names.Remove(lboxDatabase.SelectedItem)
                My.Settings.Save()
                lboxDatabase.Items.Clear()
                For Each Name As String In My.Settings.Names
                    lboxDatabase.Items.Add(Name)
                Next
            ElseIf ask = MsgBoxResult.No Then

            End If
    End Sub

Sekundær form:

Private Sub btnFortryd_Click(sender As Object, e As EventArgs) Handles btnFortryd.Click
        Me.Close()
    End Sub

    Private Sub btnGem_Click(sender As Object, e As EventArgs) Handles btnGem.Click
        If My.Settings.Names Is Nothing Then
            My.Settings.Names = New System.Collections.Specialized.StringCollection
            If txtNavnForm2.Text = "" Or txtDatoForm2.Text = "" Or txtKNummerForm2.Text = "" Or txtGNummerForm2.Text = "" Or txtKort.Text = "" Then
                MsgBox("En eller flere felter er ugylige.", MsgBoxStyle.Exclamation, "Forkert Information")
            Else
                My.Settings.Names.Add(txtNavnForm2.Text + " // " + txtDatoForm2.Text + " // " + txtKNummerForm2.Text + " // " + txtGNummerForm2.Text + " // " + txtKort.Text)
                My.Settings.Save()
                Me.Close()
            End If
        Else
            If txtNavnForm2.Text = "" Or txtDatoForm2.Text = "" Or txtKNummerForm2.Text = "" Or txtGNummerForm2.Text = "" Or txtKort.Text = "" Then
                MsgBox("En eller flere felter er ugylige.", MsgBoxStyle.Exclamation, "Forkert Information")
            Else
                My.Settings.Names.Add(txtNavnForm2.Text + " // " + txtDatoForm2.Text + " // " + txtKNummerForm2.Text + " // " + txtGNummerForm2.Text + " // " + txtKort.Text)
                My.Settings.Save()
                Me.Close()
            End If
        txtNavnForm2.Clear()
        txtDatoForm2.Clear()
        txtKNummerForm2.Clear()
        txtGNummerForm2.Clear()
        txtKort.Clear()
        HillerødSygehusDatabase.HillerødSygehusForm.lboxDatabase.Items.Clear()
        For Each Name As String In My.Settings.Names
            HillerødSygehusDatabase.HillerødSygehusForm.lboxDatabase.Items.Add(Name)
        Next
    End Sub

Hvor og hvordan kan jeg skrive en kode, der tillader, ved dobbeltklik på person i hovedformen, at ændre informationerne?

På forhånd tak, jeg har en deadline så håber på svar hurtigst muligt!

/Sune
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
06. juli 2013 - 09:12 #1
Du kan prøve dette:

Private Sub ListBox1_MouseDoubleClick(sender As Object, e As System.Windows.Forms.MouseEventArgs) Handles ListBox1.MouseDoubleClick
        Dim index As Integer = ListBox1.IndexFromPoint(e.Location)
        If Not index = -1 Then
            MsgBox(index)
        End If
    End Sub