Avatar billede Vaebnerhatten Praktikant
22. juni 2013 - 21:32 Der er 10 kommentarer

Fejl/virus under installere af xp dansk

Hej eksperten.
Mit første spørgsmål lyder:

En bærbar skal have installeret Windows xp.. Den har lige kørt Linux ubuntu uden problemer, men så formaterede jeg hele hdd, og gik i gang med installationen af Windows xp dansk. Den kommer med blå skærm og siger der er fejl eller vira på hdd, og at jeg skal kører chkdsk/f
Har prøvet uden held.
Har skiftet hdd ud, med en anden der også er formateret, men samme blå skærm.

Så prøvede jeg at installere Vista, dog på engelsk og det virker, eneste problem er at Vista ikk kan finde nogle driver hverken til lyd eller internet.
Altså en computer der er helt død.

Hvad gør jeg?
Hvordan installere jeg xp uden den blå skærm kommer frem?
Avatar billede milter Ekspert
22. juni 2013 - 22:40 #1
Alle relevante oplysninger er altid en god ide at inkludere, så.. :

1: Hvilken computer drejer det sig om, dvs. fabrikant og modelnummer?

2: Hvor har du installationsdisken til XP fra?

3: Hvad har du prøvet "uden held", som du selv skriver?

4. Hvad nøjagtigt sagde fejlmeddelelsen om "fejl eller vira på hdd" ?

5: Du bruger tilsyneladende to forskellige harddiske. Får du de samme fejlmeddelelser med dem begge?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juni 2013 - 08:33 #2
Kan det være fordi du mangler en sata driver til din harddisk, og derfor skal rette det til i din bios?
Formoder du ikke har brugt xp på denne bærbar før?
Avatar billede Vaebnerhatten Praktikant
24. juni 2013 - 10:36 #3
Det drejer sig om en hp, pavilion dv6.
Model nr må være dv6 - 1225so

Installations cderene både xp og Vista, er købt i elgiganten

Jeg får samme meddelse med begge harddisken.
Fejlen lyder bare:
Der er sket en fejl og Windows er blevet lukket for ikke at beskadige computeren.
Avatar billede milter Ekspert
24. juni 2013 - 11:54 #4
Er det denne fejl, du får, bare på dansk?

http://www.rowl.dk/Forum/26414

På HP's egne sider findes der kun drivere til Vista og Win 7:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?cc=dk&lc=da&dlc=da&product=3976087

Måske det er grunden til fejlen.
Avatar billede milter Ekspert
24. juni 2013 - 11:57 #5
Og på linket til HP burde du forøvrigt også kunne finde alle driverne til Vista.
Avatar billede Vaebnerhatten Praktikant
24. juni 2013 - 12:25 #6
Det er lige præcis den fejl jeg får...
Jeg har ikk nogen anden computer, så kan ikk komme på nettet og hente nogle drivere.
Avatar billede milter Ekspert
24. juni 2013 - 12:41 #7
Du må da sidde ved en anden computer lige nu?  :-)

Hvis ikke du har de originale medier med drivere, så må du på en eller anden måde finde ud af at downloade dem til f.eks. USB-stick og installere dem derfra.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. juni 2013 - 16:14 #8
Kan vel også være en telefon han skriver fra?
Jeg forstår heller ikke at du ikke kan finde drivere til Vista?
Min søn har en Hp dv 6 som er født med Vista.
Avatar billede Vaebnerhatten Praktikant
24. juni 2013 - 17:23 #9
Helt korrekt, iPhone 5 kan gå på nettet.
Problemet er at jeg vil have xp, og der er der mit problem opstår. Fejlen hedder 0x0000007B
Avatar billede milter Ekspert
24. juni 2013 - 17:59 #10
9.

Sorry.

Som sagt, HP har ikke XP-drivere til din HP, og det er næsten helt sikkert årsagen til, at den godt vil starte med Vista men ikke XP.

Her er lidt om fejlkode 0x0000007B:

http://support.microsoft.com/kb/324103/da