Avatar billede brita Nybegynder
24. juni 2013 - 18:00 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Min far på 86 år blev vist narret ..

Min far på 86 år er for nylig blevet ringet op på fastnettelefonen af en venlig engelsktalende mand, der fik ham til at give ham adgang til hans computer under dække af, at han ville fjerne virus.

På et tidspunkt bad manden om penge for tjenesten, men det afslog min far. Dagen efter blev han igen ringet op af samme firma. Denne gang af en venlig dame.

Alle mine alarmklokker gik i gang, da min far fortalte den historie, men jeg ved ikke helt, hvordan min far kan være blevet snydt.
Jeg har bedt ham om, ikke at gå på netbank foreløbig.
Jeg fik ham også til at ringe til sin lokale bankmand, der ikke mente, det var så farligt endda, men jeg er ikke overbevist om, at den lokale bankmand ved så meget om netsikkerhed.

Hvad er eksperternes vurdering af, hvad der er sket? Og hvad skal jeg gøre nu?
Avatar billede milter Ekspert
24. juni 2013 - 18:27 #1
Har din far givet dem nogle oplysninger om f.eks. bankkonto eller kreditkort?

Her er lidt om den slags "scam":

http://www.microsoft.com/security/online-privacy/avoid-phone-scams.aspx

De har tilsyneladende fået fjernkontrol over din fars computer, og de kan på den måde have installeret alle mulige former for ondsindede programmer eller fundet vigtige oplysninger, så som adgangskoder og andet.

Jeg ved ikke, hvordan han bedst reagerer på den slags, men i det mindste ville jeg undersøge computeren med flere forskellige former for programmer for at lede efter ondsindede efterladenskaber.

At der dagen efter bliver ringet op igen, kunne være et tegn på, at de ikke fik fat i det, de kom efter, nemlig penge.
Avatar billede milter Ekspert
24. juni 2013 - 18:30 #2
Avatar billede brita Nybegynder
24. juni 2013 - 19:11 #3
1000 tak, Milter.
Det var lige sådan nogle links, jeg var på jagt efter.

Gudskelov tror jeg heller ikke, han gav dem adgang til sine konti. Han fortalte damen, at han var blevet utryg ved deres opkald, og ikke ønskede videre kontakt.
Men de kan sagtens have installeret al muligt skrammel. Han siger i hvert fald, at computeren ser helt anderledes ud nu.

Jeg tror nok, jeg har lagt en gratis version af avast på hans pc. Den har de måske fjernet igen, men det kan jeg først se, når jeg besøger ham i weekenden.
Er avast mon nok, eller skal jeg scanne med flere programmer?
Avatar billede Jensen DK Novice
24. juni 2013 - 19:30 #4
Kør denne ADW Cleaner
http://www.softpedia.com/get/Antivirus/Removal-Tools/AdwCleaner.shtml
når den har søgt så skal komputeren genstartes for at afslutte.
Avatar billede Jensen DK Novice
24. juni 2013 - 19:31 #5
slet det den finder.
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2013 - 20:02 #6
Jeg tror absolut, at der er lagt spion udstyr ind på computeren, så de skurke behøver bare at vente til din far går på netbank, så haps! har de hvad de skal bruge for at stjæle hans penge.
Når man ikke ved hvad det er, ved man heller ikke med sikkerhed, hvodan det fjernes. I en sådan situation, ville jeg gemme personlige data, formatere harddisken og lave en geninstallation af styreprogrammet.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. juni 2013 - 20:21 #7
"Han" har også ringet til en ældre bekendt (89 år) som jeg har, 3 gange.

Men hun har svaret ham på dansk når han spørger til hendes computer (hun har ingen).
Avatar billede milter Ekspert
24. juni 2013 - 20:40 #8
Jeg har såmænd også selv et par gange haft fornøjelsen af deres specielle form for hjælpsomhed :-)

Begge gange blev der talt med en tydelig indisk accent, og begge gange fortalte jeg dem med den indiske accent, jeg gennem 11 år lærte i Mellemøsten, at de kunne gøre det, der på engelsk forkortes til  "FO!"  :-)
Avatar billede 2Mida Praktikant
24. juni 2013 - 20:56 #9
Hvis ikke du selv har styr på vira og lignende, så få fat i en der kan, evt en pro - ingen kan/burde leve med den usikkerhed!
Avatar billede milter Ekspert
24. juni 2013 - 20:59 #10
#3.

Tag også et kig på Spywarefris hjemmeside. Kig især på programmer i kategorien Software > Gratis programmer . Kig på beskrivelsen af dem og vælg tre til fire af dem, som du så kører på din fars computer. Efter en sådan omgang burde der ikke være mere skadeligt tilbage på computeren:

http://www.spywarefri.dk/
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2013 - 21:13 #11
Jeg tror det var på Computerworld.dk at de havde en artikel, hvor et af de helt store antispyware firmaer erkendte, at de ikke kunne følge med hackerne. Sidstnævnte var blevet for dygtige og alsidige.
Så uanset hvad man bruger for at rense op, er der ingen sikkerhed for at der ikke ligger "snavs" på disken. Det må vi så leve med i det daglige, men når en fjendligsindet person har haft direkte adgang til computeren, kan han jo have lagt hvad som helt hvor som helst.
Avatar billede brita Nybegynder
24. juni 2013 - 23:20 #12
1000 tak for de mange gode svar. Umiddelbart er jeg nok mest stemt for den løsning H330 foreslår. Nemlig at formattere harddisken og geninstallere styresystemet.
Han har gudskelov ikke det store på sin computer. Kun en masse OpenOffice-tekstdokumenter, som han gerne vil gemme, men ellers intet. Kan man ligge spionware i tekstdokumenter? Jeg tænker jo at lave backup af dem og lægge dem ind igen.
Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2013 - 00:58 #13
Spionware i tekstdokumenter? Nej det TROR jeg næppe. Man kan godt gemme billeder i tekstfiler, men det kan man se på størrelsen. Spionware kan formodenlig slet ikke arbejde hvis det ligger i en teksfil. Men under alle omstændigheder, hvis din far ikke er dækket ind med antivirus og antimalwarebyte, kan jeg anbefale gratisudgaven af Avast antivirus, den kører realtime og opdaterer sig selv:http://www.avast.com/en-dk/index og Superantispyware. Den gratis version skal man selv starte og opgradere. Real time versionen koster 114 kr. Den opdaterer også sig selv, temmelig ofte endda. Jeg mener, at du fint kan lave backup af de tekstfiler, og lægge dem inde i gen.
Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2013 - 01:27 #14
Ps. Og naturligvis CCleaner free:http://www.filehippo.com/download_ccleaner/
Avatar billede brita Nybegynder
25. juni 2013 - 06:57 #15
1000 tak. Nu føler jeg mig klædt på til at gå igang, når jeg besøger min far næste gang.
Kan se at H339 IKKE samler på point :)
Derfor tildeler jeg alle pointene til milter, der som den første kom med supergode links.
Smid et svar!
Men tak til jer allesammen.
Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2013 - 07:36 #16
Jeg vil opfordre din far til at få Hemmeligt nummer, eller Udelad nummer.
http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=5623
Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2013 - 07:43 #17
Man burte en gang i mellem google sig selv, altså ens egnet navn og eventuelt adresse, for at se hvilke oplysninger der er ligger på internettet om en.
Avatar billede brita Nybegynder
25. juni 2013 - 09:06 #18
Hej pixxel
Tak for dit råd, men da min far lige er blevet enkemand og derfor har brug for al den sociale kontakt, han kan få, vil jeg bedømme, at det er vigtigere, at folk kan finde og ringe til ham, end at han skal garderer sig mod noget lignende igen.
Nu har han jo også fået en lærestreg og ved, at han skal afvise dem en anden gang.
Avatar billede milter Ekspert
25. juni 2013 - 10:24 #19
Held og lykke med projektet :-)

I forbindelse med de opkald, jeg selv fik, undersøgte jeg de sagkyndiges anbefalinger, og ud fra det vil jeg ikke mene, der i din fars tilfælde er grund til en geninstallation, hvis du ellers kører nogle af de rengøringsprogrammer.
Avatar billede brita Nybegynder
25. juni 2013 - 11:21 #20
Nej muligis ikke, men jeg gør det nok for en sikkerheds skyld, så vi ikke skal gå med utrygheden ..
Avatar billede milter Ekspert
25. juni 2013 - 11:56 #21
OK, og tak for point.