Avatar billede Ngh5505 Nybegynder
26. juni 2013 - 18:05 Der er 18 kommentarer

Ødelagt harddisk af tv-formatering

Jeg har et Philips smart-tv, som jeg for et godt stykke tid siden prøvede at tilslutte min eksterne harddisk med. Tv'et skulle formatere harddisken før brug, og det lod jeg den gøre. Siden da har hverken optage-funktionaliteten i tv'et virket, og endnu værre kan min harddisk slet ikke genkendes af min eller nogen anden computer længere.

Jeg skal sådan set ikke bruge harddisken i fjernsynet, men jeg afprøvede det bare. Det er langt vigtigere for mig, at jeg kan bruge den igen med computeren.

Jeg har læst en del rundt omkring på forskellige sider, men har endnu ikke fundet nogen løsning. Jeg håber derfor, at der er nogen af jer, der har nogle tips til, hvordan man kan få sådan en harddisk til at virke sammen med computeren igen. Lige nu sidder jeg nemlig med en 500 GB ubrugelig harddisk.

Tak på forhånd.
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2013 - 18:40 #1
Den HDD er formateret med Linux? og det kan windows ikke læse. Den skal bare formateres med en windows formatering.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
26. juni 2013 - 18:45 #3
Hvis harddisken er formateret i et eller andet ræve-format,
som ikke kan genkendes af Windows, skal den have en low lewel format.
Herefter kan du i Windows (7) diskhåndtering oprette en ny NTFS partition.
Softwaren er gratis:

http://how-to-erase-hard-drive.com/
http://killdisk.com/downloadfree.htm

Venlig hilsen
Avatar billede Ngh5505 Nybegynder
26. juni 2013 - 19:09 #4
Tak, begge to. Jeg kigger lige på det og vender tilbage, når det er afprøvet. Jeg kører forresten med Windows 8.
Avatar billede Ngh5505 Nybegynder
26. juni 2013 - 22:17 #5
Nu har jeg prøvet både EaseUS og KillDisk, og jeg har endnu ikke fået det til at virke. Jeg kan finde harddisken i begge programmer (har også tidligere prøvet andre programmer uden succes), men jeg kan ikke få computeren til at genkende harddisken som sådan. I diskhåndtering kan jeg også finde den, men det eneste, jeg kan gøre, når jeg højreklikker på den, er at slette disken. I KillDisk prøvede jeg først at vælge Wipe, men det hjalp ikke. Nu har jeg så valgt Kill, men der er 5½ time endnu, før det er færdigt. I EaseUS er der en masse valgmuligheder, der ser rigtige ud, men jeg har prøvet alt uden held - wipe, delete partitions, initializ to MBR/initializ to GPT, rebuild to MBR/GTP og så Windows 7, men intet har virket. Jeg er lidt på bar bund med, hvad jeg skal gøre.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. juni 2013 - 23:39 #6
Det lyder helt korrekt at du skal bruge 5 timer med killdisk, det er det rette valg.

Det andet valg du afprøvede i killdisk er kun en sikkerheds-sletning af data som ligger på disken, således data ikke kan genskabes (slettes data blot almindeligt i windows kan de nemlig genskabes).

Når der er gået de ca. 5 timer, så skal du oprette ny partition og først derefter formatere partitionen.
Så er disken klar til brug.
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2013 - 23:41 #7
Hvis du kan se HDD i windows Diskhåndtering, slet den bare. Så får du en ikke allokeret disk (tom) og så opretter du bare en eller flere partitioner. Ellers i EaseUs vælger du at formatere den med NTFS.
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2013 - 23:47 #8
Jeg kan ikke se nødvendigheden af at bruge Killdisk. Hvis HDD er formateret med f.eks. Linux Ext, er det vel bare at formatere med windows NTFS.
Avatar billede Ngh5505 Nybegynder
27. juni 2013 - 00:10 #9
Du har sgu lige reddet min uge, H339! Jeg turde ikke at slette harddisken i diskhåndtering, men jeg gjorde så det nu, og du havde fuldstændig ret. Jeg har nu oprettet den nye diskenhed, og nu fungerer det sørme. Tusind tak! Har ledt efter en løsning i et par måneder nu, og så var det bare så simpelt.

http://i.imgur.com/T7TOynE.png
Avatar billede Slettet bruger
27. juni 2013 - 00:14 #10
Ja det var jo godt. Du lægger bare selv et svar:)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. juni 2013 - 00:38 #11
Cool det er løst.

#8
Jeg har dog ikke sagt at killdisk var nødvendig, kun at hvis man anvendte killdisk, så var den rette metode den som tager nogle timer.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. juni 2013 - 00:41 #12
PS. Jeg kan godt se min formulering kunne misforstås derhen at selve killdisk var den rette metode.
Avatar billede Slettet bruger
27. juni 2013 - 00:49 #13
Ja Killdisk kan jo sommetider være nødvendig; f.eks hvis gamle data laver koks for en ny windows installation.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. juni 2013 - 01:00 #14
#13
Helt enig.

Det tog jeg som sagt ikke stilling til, jeg ønskede kun at bekræfte, at Spørger i killdisk havde taget det rette valg (når nu han havde valgt det program), samt at de ca 5 timer ville være helt normalt.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. juni 2013 - 01:17 #15
Blot så jeg ikke igen misforstås.

I killdisk er der følgende muligheder...

1 Bla Bla
2 Bla Bla sletter kun data
3 Bla Bla tager 5 timer og gør disken som ny.
4 Bla Bla

Du har med metode 3 taget det rette valg når du har besluttet at bruge killdisk.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. juni 2013 - 01:31 #16
(Metode 1-2 og 4 ville være forkerte valg)
Avatar billede pergeer Novice
29. november 2017 - 22:59 #17
Slaås med et samme problem - men nu prøvet alt det I snakker om og stadig ingen løsning. desværre - kan godt komme i kontakt med og læse på drevet efter jeg har tildelt den et bogstav - men når jeg hiver den fra og sætter HD til igen, kender den det ikke.

Hilsen Per
Avatar billede MIKHV Praktikant
07. januar 2019 - 19:49 #18
Hurtig løsning, der i hvert fald virker hvis HDD er blevet formateret af et Philips TV, og ikke længere kan ses i stifinder på en PC (windows 10):
Sæt HDD i din PC og vælg Computeradministration --> Lager --> Diskhåndtering. Nu kan du se din eksterne HDD, formentlig nederst, Hvis du har 2 HDD i forvejen, hedder den nok "Disk 3". Højreklik på indholdet af din HDD og vælg "Slet diskenhed" - hvis der er flere partitioner på din HDD, skal du slette dem alle på en måde. Så højreklikker du igen og vælger "Ny simpel enhed" - dette igangsætter en almindelig formateringsproces, og bagefter virker HDD igen på Windows.