Avatar billede magnus7494 Nybegynder
27. juni 2013 - 23:51 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

selvbyg computer til ca 10000

hej eksperten ståtr og mangler en "gamer computer" og har fået at vide af en ven at de her til skulle være godt sammen.

corsair h100i vandkøler til 780kr

intel core i5 4670k cpu 1700kr

kingston ddr3 hyperx 1600MHz ram 1200kr

msi z77a g45 gaming socket motherboard 1100kr

2x evga gtx 660ti 2gb grafikkort 2100 pr styk

cm storm scout kabinett 750kr

og en corsair tx 850 watt psu strømforsyning 890 kr

ialt ca 10000 +-

villle disse ting kunne passe sammen og ville det køre godt
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. juni 2013 - 00:40 #1
De passer sammen og vil køre fint sammen.

Jeg ville dog ikke vælge de grafikkort du gør, der får du for lidt ydelse i forhold til hvad du betaler, samt for lidt "fremtidssikring".

Jeg vil heller anbefale dig at starte med et kraftigere grafikkort og så tilføje nummer 2 grafikkort når du savner ydelse.

Var jeg dig, så ændrede jeg til at starte med et GTX 770 OC (GTX 780 koster knaster).
(din ydelse med 2 stk. GTX 660 TI vil ligge lidt over GTX 770 OC, men du har så mulighed for senere at næsten fordoble ydelsen relativt billigt).

http://www.edbpriser.dk/grafikkort/evga-geforce-gtx-770-superclocked-w-acx-cooler-2-gb-id-7358765.aspx
Du er kun nogle hundrede kroner fra at nå op på GTX 770 OC som yder meget mere.

GeForce GTX 770 OC Yder ca 6,612 (læg mærke til OC)
GeForce GTX 660 Ti Yder ca 4,691

Jeg er ikke selv den store vandkølings-fan og ville der nok spare (evt. flytte pengene over til 2 stk. GTX 770 OC), men med det sagt, så er H100i er rigtig godt valg hvis man ønsker at gå vandkølingsvejen.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. juni 2013 - 00:45 #2
Retter lige mit link til GTX 770 OC til et hurtigere og lidt billigere kort.
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/gigabyte-gv-n770oc-2gd-2-gb-id-7366255.aspx

Du kan også vælge standard hastighed, men der er ikke ret meget at spare i kroner og øre.
GeForce GTX 770 Yder ca. 6,212
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. juni 2013 - 00:50 #3
Her er et billigt GTX 770 standard, det er ca 200 kroner billigere end OC versionen i et bedre mærke.
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/gainward-geforce-gtx-770-2-gb-id-7366250.aspx
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. juni 2013 - 00:55 #4
Du kan også overveje at her og nu købe 2 stk. GTX 770 OC og så tilføje vandkøling på et senere tidspunkt.
(Har du først valgt at købe "kun" GTX 660 TI, så er det "umuligt" at ændre, ihf uden store omkostninger)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. juni 2013 - 01:00 #5
Ved nærlæsning bruger du mange penge på RAM, der er du bedre tjent med at vælge GTX 770 OC og så senere smide yderlig 8 GB RAM i, du vil i spil ikke mærke forskel på om du har 8 eller 16 GB RAM, men forskellen ved at rykke fra 2 stk. GTX 660 TI til 2 stk. GTX 770 OC er klart mærkbar.
Avatar billede magnus7494 Nybegynder
28. juni 2013 - 13:39 #6
magne tak for hurtig svar, det ville jeg tag til efteretning :D
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. juni 2013 - 14:04 #7
Velbekomme.

Da jeg ikke samler på point bliver det gratis, så du lægger selv et svar og godkender det derefter.  :-)
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. juni 2013 - 14:06 #8
Da du er ny, så får du lige min generelle vejledning med på vejen (så du er godt rustet til dine kommende spørgsmål)

Velkommen til Eksperten.

Da mange nye (og ældre) har en smule problemer med pointsystemet, får du her lidt standard oplysninger.  :-)

SVAR-funktionen bruges normalt kun i forbindelse med pointgivning og lukning af spørgsmål.

Den person/personer hvis løsning du kunne bruge, beder du (i en kommentar) om at lægge et svar, deres svar kommer til at lyse gult.
Derefter skal du tildele point for disse svar, ved at acceptere dem, så de kommer til at lyse grønt.
(Du kan vælge at belønne flere personer hvis ingen har ramt 100% rigtig - Også for indsats ved at bede om svar fra dem, og acceptere disse)

Kun hvis du opgiver dit spørgsmål (eller selv fandt løsningen) skal du bruge din egen svarfunktion, og acceptere svaret.

Når du blot skriver til folk, bruges kommentar.

Lukning - Hvordan ?
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-1 (se toppen af skærmen)
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo

Hvor blev dit spørgsmål af ?
http://www.eksperten.dk/bruger/overvaagning
http://www.eksperten.dk/faq#faq-6-1 (se toppen af skærmen)

Hvorfor ?
http://www.eksperten.dk/faq#faq-8-5 (se toppen af skærmen)

Har jeg postet dette, så følger jeg med i dit spørgsmål og kommer med gode ideer hvis jeg har nogen.  :-)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Avatar billede magnus7494 Nybegynder
28. juni 2013 - 18:10 #9
Hvad dor nogle ram skulle jeg så vælge, efter din mening.
gerne limk :D
Avatar billede NielsErikK Juniormester
29. juni 2013 - 00:03 #10
Uden at være "grøn", så er RAM ikke min stærkeste side.
(Ærlighed varer længst)

Jeg løber langt fra skrigende væk over dem du har valgt, men ryk ned på 8 GB i stedet for 16 GB (for at spare penge til grafikkortet), RAM er jo meget nem at eftermontere flere af.

Hvis du ikke vil OC din CPU (det ville jeg gøre moderat)
http://www.edbpriser.dk/ram/kingston-hyperx-2-x-4-gb-id-4387007.aspx

Hvis du vil OC CPU så ønsker du hurtigere RAM.
http://www.edbpriser.dk/ram/corsair-vengeance-2-x-4-gb-id-6986620.aspx
http://www.edbpriser.dk/ram/corsair-vengeance-2-x-4-gb-id-6379125.aspx
http://www.edbpriser.dk/ram/gskill-tridentx-series-2-x-4-gb-id-7077905.aspx

Jo hurtigere MHz og jo lavere CL, jo bedre.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
29. juni 2013 - 00:08 #11
Glem de midterste, dem her...
http://www.edbpriser.dk/ram/corsair-vengeance-2-x-4-gb-id-6379125.aspx

Valget ved OC står mellem nr. 1 og 3 af dem jeg postede.

Andre er meget velkommen til her, at byde ind med bedre bud (hvis de måtte ha nogen).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
29. juni 2013 - 00:12 #12
PS. Du kommer ikke for "menneske penge" hurtigere end de 2400 MHz med CL9.
Avatar billede sird Nybegynder
30. juni 2013 - 01:26 #13
hej du

bundkort og CPU passer ikke sammen i socket.

du skal bruge enten
MSI z87-G45 til en intel core i5 4670K (haswell) - som jeg går ud fra var det din ven mente

eller

MSI z77a til en core i5 3570K (ivy bridge)

ellers nice.
og er enig med erik 1. grafikkort er at foretrække frem for 2 i SLI/Crossfire
men skulle du have sat dit hjerte til de to gtx 660'ere. ville jeg anbefale msi gtx 660 ti PE. deres PE (power edition) gør at du kan få meget mere ud af overclocking end andre gtx 660 kort.

ha en god dag
Avatar billede magnus7494 Nybegynder
03. juli 2013 - 12:25 #14
hvad for en itel procceser ville i forslåg, er blevet lidt i tvivl.

og vil være sikker i min sag inden jeg køber.
Avatar billede magnus7494 Nybegynder
04. juli 2013 - 22:26 #15
#intel
Avatar billede sird Nybegynder
06. juli 2013 - 19:41 #16
helt klart i5 4670K, som både din ven og nielserikk har anbefalet dig. Det er den intel processor hvor du får mest for pengene lige pt. men som sagt skal du selvfølgelige købe et z87 - motherboard.

men sad lige og så et review af dit kabinet "cooler master storm scout 2" på youtube. Det lader til at der ikke medfølger blæsere til indtag (det ville jeg lige tjekke op på). hvis de ikke er med, så bliver du nødt til at købe dem ekstra. Specielt hvis du skal have 2 grafikkort. Ellers et fedt case!

Har selv lige bestilt hardware til en gaming pc. valgte bare dette kabinet: "Corsair carbide 500r white"
synes det ser vildt fedt ud, og kommer med 3x120mm blæsere + en 200mm blæser på siden (alle med hvidt LED lys) = super køling fra start af.    (ca 800kr)

ha en god dag
Avatar billede sird Nybegynder
07. juli 2013 - 11:40 #17
Og mht. RAM ville jeg vælge motherboardet først - derefter gå ind på hjemmesiden og tjekke specs for de RAM som producenten har testet motherboardet med.
Der står forskellige produktkoder til de forskellige producenter af RAM.
f.eks

Kingston: KHX1600C9D3K2/8GX

G.SKILL sniper: F3-12800CL9D-8GBSR2

(hvis du skriver koden ind i søgefeltet på f.eks edbpriser.dk, så viser den kun det ene produkt)

det skal så siges at,hvis de ram du finder/har fundet, ikke står på listen, kan de sagtens virke lige så fint som dem der står på listen, men du er bare helt sikker på de virker hvis de står derpå.

men hvis jeg var dig ville jeg finde nogle ram som har følgene egenskaber

1. DDR3
2. 1600mhz minimum
3. 1.5 volt (mindre volt - mindre varme)
4. Cas latency på max CL9
5. 8GB

ha en god dag
Avatar billede magnus7494 Nybegynder
19. juli 2013 - 11:52 #18
okay mange tak for så mange svar.
jeg tror jeg har bestemt mig me de dele der skal i :D