Avatar billede hitengel Praktikant
04. juli 2013 - 13:57 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Computer starter kun nogle gange

Hej,
Jeg har et problem med min stationære computer, som jeg har købt fra et velrennomeret og forholdsvis kendt dansk firma.
Problemet er, at den kun vil starte op nogle gange - som regel efter, at jeg har åbnet kabinettet og sørget for at alle stik sidder ordentligt i, og efter jeg har ladet den stå slukket uden strømstik i et stykke tid.

Jeg har sendt den til reparation tre gange: først fordi harddiskene var sat op i plastichængsler, som brækkede under transporten, dernæst fordi tænd/sluk-knappen på forsiden af kabinettet satte sig fast og resulterede i, at den slukkede umiddelbart efter at være blevet tændt, og til sidst med dette problem, at den slet ikke vil tænde. Til det sidste sagde de bare, at den fungerede fint hos dem og sendte den tilbage uden at gøre noget.

Der er ingen blæsere eller andet, der starter, når jeg forsøger at tænde den. Jeg er ikke nogen hardware-haj, så jeg vil helst ikke rode for meget med udskiftning af dele selv. Men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad problemet kunne være, inden jeg sender den ind igen. Jeg vil selv tro, at det igen har noget med tænd/sluk-knappen at gøre, men jeg er ikke sikker. Computeren er købt fra ny i december 2012.

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede sonalias Seniormester
04. juli 2013 - 14:13 #1
en lille test du kan lave:
Der hvor din tænd sluk knap sidder på dit motherboard, er der under stikket fra knappen 2 metal pinde. Hvis du kortslutter de 2 pinde med eksempelvis en papirclips svarer det til at du trykker på start knappen :) Det kan du prøve for at se om det skulle være de. Skriv hvis jeg ikke fik forklaret det forståeligt. (Overraskende svært at forklare at jeg bare mener det stik som knappen sidder på :b )
Avatar billede hitengel Praktikant
04. juli 2013 - 14:35 #2
Ok, motherboardet er hængt op på siden af kabinettet, så jeg vil lige være sikker på, at det er det rigtige sted: Der sidder et stort stik med mange små ledninger i. Er det sted, og skal jeg trække stikket ud for at kunne se pindene? (Undskyld det dumme spørgsmål, men jeg er som sagt ikke så kendt i hardwaren).
Avatar billede sonalias Seniormester
04. juli 2013 - 15:15 #3
Ja, de 2 meget små tynde ledninger der komme fra knappen sidder på 2 jern stik, hvis du kortslutter disse 2 med et stykke metal har du simuleret et knap tryk :)
Avatar billede hitengel Praktikant
04. juli 2013 - 15:51 #4
Det er ret svært at se, da harddiskene og ophænget dertil sidder i vejen. Jeg må hellere få nogle kyndige venner til at kigge på det, før jeg gør noget.
Men hvis den tænder (hvilket jeg tror, den vil gøre, da den jo har tændt et par gange, mens der har været de her problemer), hvad kan problemet så være? Tænd/sluk-knappen igen?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juli 2013 - 16:05 #5
Som jeg vurderer det kan det måske være to ting.
1: Hardwarefejl på bundkortet, så en komponent tror den er "tændt" selvom pc er slukket.
2: Et program,tjeneste eller styresystem, der ikke får lukket rigtigt ned.
Jeg hælder dog mest til 1.
Når den ikke vil starte, tag strømmen fra den og hold startknappen nede i ca 30 sek. Lad den stå ca 10 min. Gen monter strøm, og prøv at tænde den.
Avatar billede hitengel Praktikant
04. juli 2013 - 16:25 #6
Jeg tror, du har ret i, at det er en hardwarefejl - det er bare mærkeligt, at den gerne vil tænde nogle gange. Firmaet burde have opdaget det, når jeg har sendt den ind tre gange...
Nu har jeg prøvet at gøre, som du skriver, men den vil desværre stadig ikke tænde. Jeg prøver igen senere og venter lidt længere end 10 min. Som sagt sker der intet, når jeg prøver at tænde den - hverken blæser eller lys.
Mon det kan være andet end bundkortet?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 16:33 #7
BIOS.
Mange BIOS foretager reset når der har været 3 fejlforsøg og strømmen helt afbrydes.
(ikke at den info afhjælper dit problem)

Jeg vil da gerne høre hvilket firma, da jeg henviser mange til div køb, evt i en privat besked hvis du ikke ønsker at sige det offentligt.

Nægter firmaet forsat at rep, så ville jeg poste på TrustPilot og gå videre med sagen.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juli 2013 - 16:33 #8
Ja det kan også være din strømforsyning.
Kan du se hvad den hedder og hvad den yder?
Har du mulighed for at oplyse lidt mere om hardwaren på pc, for at se om det hænger fornuftigt sammen?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 16:35 #9
Jeg vil mene du nærmer dig der, hvor du kan kræve købet ophævet, jævnfør købeloven.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juli 2013 - 16:39 #10
#9 Det er jeg ikke uenig i.
Tre reparationer, og den stadig bøvler, er ikke acceptabelt for dig.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 16:41 #11
#8
Jeg tror ikke vi skal ind på max Watt, da der i opstarten næsten ikke bruges noget strøm i forhold til når GFX bruger alt det kan.
(Derfor kan der sagtens være andre fejl vedrørende PSU)
Avatar billede hitengel Praktikant
04. juli 2013 - 18:22 #12
#9 Det er MM-Vision. Jeg troede måske, at det var imod ekspertens regler at nævne firmaet ved navn... Du og #10 har helt ret - computeren har ikke fungeret ordentligt på noget tidspunkt i 6 måneder, men de har været meget venlige og servicemindede hos MM-Vision, når jeg har sendt den ind, men det virker som om, at reparatørerne ikke bruger tid nok på at finde fejlene. Eller også vil de bare undgå at udskifte defekt hardware.

#8 Det er en Raidmax RX-700AC. Det er denne opsætning med nogle mindre forskelle http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&menu=computer&varenr=99113&type=pcsystem

Jeg får i morgen hjælp af en kammerat, der ved mere om hardwaren end jeg. Så håber jeg, han kan få den starten - jeg går i hvert fald ud fra, at det er bundkortet, den er galt med. Det skal dog siges, at de første 2-3 måneder var der ikke problemer udover, at tænd-sluk-knappen var stram og sad fast af og til.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juli 2013 - 20:00 #13
Håber NielsErik kan supporte på hvor god den strømforsyning er?
Han har meget mere forstand på hardware end jeg har.
Avatar billede sonalias Seniormester
05. juli 2013 - 07:34 #14
Strømforsyningen er rigelig fin..
En lille sidenote #11, oplevede med mit gamle Nvidia 7850 at den brugte fuld spark allerede fra opstart ( de første 5-10 sekunder ) og skulle faktisk op på maks. strømforsyning bare for at få lov til at starte op :b
Avatar billede sonalias Seniormester
05. juli 2013 - 07:37 #15
7850 er self mit kort pt... Mente mit gamle 9600 GT :b
Avatar billede 220661 Ekspert
05. juli 2013 - 13:02 #16
#14 Netop, og har den så en lille defekt, og derved er ustabil, hvad så?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
05. juli 2013 - 20:18 #17
#14 det er ikke normalt, hvordan målte du det ??
Avatar billede hitengel Praktikant
07. juli 2013 - 15:26 #18
Nu har vi kigget på den her i weekenden, og hele dagen i går kørte den uden problemer med tænd/sluk-knappen. Der lader til at være et eller andet strømstyringsproblem - når kabinettet er åbent, fejler den aldrig. Ift. de problemer, der tidligere har været, er det nok et problem med strømforsyningen eller kabinettet. Tror I ikke, det er en af delene?

Så håber jeg bare, at producenten gør mere end at sende den retur efter have tændt den en enkelt gang.

I må gerne lægge et svar, så jeg kan fordele pointene.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juli 2013 - 16:26 #19
ok (til deling med andre i tråden).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. juli 2013 - 19:33 #20
Jeg samler ikke på point, så jeg springer over.
Avatar billede hitengel Praktikant
08. juli 2013 - 11:44 #21
Ok, mange tak for hjælpen. Vil sonalias have point?