Avatar billede Jimmi_andersen Nybegynder
06. juli 2013 - 00:33 Der er 19 kommentarer

Defekt bundkort / CPU ?

Hejsa

Jeg har købt nyt hardware
BUNDKORT
http://www.edbpriser.dk/bundkort/asus-p8h67-i-pro-id-6536499.aspx

CPU
http://www.edbpriser.dk/processor/core-i3-i3-3220t-3-mb-intel-boxed-id-6784002.aspx

Ram og så videre.

jeg oplever følgende problemer.
Onboard grafikkortet virker ikke og vi har yderlig testet et nyt grafikkort i PCI-E og det virker heller ikke.

Andet problem er når computeren tændes skal tænder den ikke med det samme. Den tænder på en måde som en gammel græsslåmaskine ( dem med en snor man trækker i ) og eller 3-6 gange starter computeren.

Jeg er ret sikker på at der er en fejl på bundkortet, men muligvis CPUén - Hvad tror i. ? Alt hardware er nyt og passer sammen.

Jeg har sendt reklamation til forhandleren af bundkortet og med beskrivelse af fejlen.

Jim
Avatar billede Jimmi_andersen Nybegynder
06. juli 2013 - 00:36 #1
Rettelse
tænder den ikke med det samme
efter 3-6 gange starter computeren.
Avatar billede Blueeyez Mester
06. juli 2013 - 01:24 #2
Lyder som om det er bundkortet.. Hvis cpuen ikke virkede burde du ikke kunne vurdere om grafikkortet virker.. Ligeledes hvis rammene tages ud vil du opdage den kun starter op og så vil den brokke sig..

Jeg kan dog ikke udelukke at der ikke er fejl i andet hw os, men lyder som bundkortet...

Har da selv et par gange købt nyt hw som indeholdte fejl eller var defekt..
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juli 2013 - 09:10 #3
#2 Jeg er enig.

Dog ville jeg have prøvet at tage det lille batteri af på bundkortet og nulstillet bios, for at udelukke der ligger noget der og laver ballade.
Avatar billede Blueeyez Mester
06. juli 2013 - 10:29 #4
#3 kunne man godt, men omfanget af problemer lyder ret omfattende især når begge grafikkort løsninger ikke fungere for ikke at nævne opstarts problemet?
Avatar billede jensenjs Juniormester
06. juli 2013 - 14:03 #5
Enig ud fra din beskrivelse så er der kun et at gøre -
bundkortet skal retur.
Avatar billede Jimmi_andersen Nybegynder
07. juli 2013 - 00:32 #6
#2 Denne har jeg også forsøgt. ;O)
prøvede også at sætte hardisken ( helt ny ) på en anden computer uden problemer - Har kontaktet forhandleren.
Avatar billede Jimmi_andersen Nybegynder
11. juli 2013 - 15:21 #7
Endelige har de bedt mig sende bundkortet retur efter min fejlbeskrivelse, men finder de ikke nogen fejl koster det 250 kr.

Bare for god ordens skyld kan det være processoren, eller andet. jeg er nu ret sikker på det ER bundkortet.

Hvad mener i. ??
Avatar billede jensenjs Juniormester
11. juli 2013 - 17:51 #8
Har du købt processoren samme sted, så send begge og lad dem om at finde ud af det, så er problemet deres.

Bare sørg for at få en samlet udskrift af servicen.
Avatar billede Jimmi_andersen Nybegynder
11. juli 2013 - 18:06 #9
Processoren er ikke købt samme sted
Avatar billede jensenjs Juniormester
11. juli 2013 - 18:21 #10
Lidt øv, men jeg tror nu mest på at det er bundkortet, især på grund af det med det indbyggede grafikkort.

Nu ved jeg ikke hvor du har købt det, men alt efter forhandler så er det en god ide at have dokumentationen i orden.
Skriv serie nummeret ned før du sender det hvis det ikke allerede er kommet sammen med din kvittering.
Avatar billede Blueeyez Mester
11. juli 2013 - 20:20 #11
De problemer du har er på bundkortet og ikke cpuen og du skal da ikke betale hvis det er under 1 år.. Der er garanti på den...
Dernæst så er vi kun vejledende ud fra de oplysninger du giver os.
Avatar billede Jimmi_andersen Nybegynder
11. juli 2013 - 20:31 #12
Jep naturligvis vejledende. Bare godt lige at høre hvad andre mener. så man lige har samme formodning - Alt hardware er nyt og kun 2 uger gammel -

Bundkortet er købt hos webhallen, og de betaler for retur af bundkortet, men skriver at hvis de ikke konstatere samme fejl, skal jeg betale forsendelsesopkostningerne.
Avatar billede jensenjs Juniormester
11. juli 2013 - 20:54 #13
Hvis der er en fejl på bundkortet skal du ikke betale, uanset om det er den samme eller en anden, da du som forbruger ikke har de samme muligheder for at checke varen som de har.

Gå ind på deres garanti link
http://www.webhallen.com/dk-da/info/support_og_returnering/garanti

og deres reklamations link
http://www.webhallen.com/dk-da/info/support_og_returnering/reklamation

De skriver:
Webhallen tester alle indleverede produkter. Viser det sig, at det er en brugerfejl, eller hvis produktet er fejlfrit, debiteres kunden for mindst 250 kr for Webhallens testarbejde (gebyret kan blive betragteligt større, hvis fejlen opdages af et certificeret servicefirma).

Der står intet om den samme fejl, derfor tag screen dump af siderne, til eventuelt senere brug.

Ordlyden på deres sider fortæller mig at jeg nok aldrig ville handle der.

Primært bestiller jeg hellere hos producenten, da de ombytter uden vrøvl hos de fleste.
Ja det er i udlandet, og ja det tager lidt længere tid, men man slipper for nervøse trækninger på grund af frygt for lusket forretningsmoral.

Jeg lyder lidt negativ, og måske er de helt OK.
Men af skade bliver man klog, efter 35 år med IT har man lært et og andet :-)
Og derfor videregiver jeg disse lidt dystre erfaringer, afsluttet med genialt gode erfaringer.
Avatar billede Blueeyez Mester
11. juli 2013 - 21:14 #14
Hmm nogen forhandlere skal man blot undlade at benytte.. Ville næsten bruge trustpilot mod dem hvis jeg da var kunde ved dem... Og derefter ikke være kunde der mere ;-)
Avatar billede jensenjs Juniormester
11. juli 2013 - 21:41 #15
Nu ved vi selvfølgelig ikke om de er ok, men er der problemer så er det ind på trustpilot OG edbpriser.
Avatar billede Jimmi_andersen Nybegynder
11. juli 2013 - 22:39 #16
#13
Jeg har ikke handlet hos webhallen før, men de var billigst på edbpriser
Dog er firmaet én dag om at svar på mail, så det tager lidt lang tid at kommunikere med dem.

Nu venter jeg så på den returlabel de ville sende via mail.
Jeg skriver alt ned, både serienummer og print fra siden.

Man ved aldrig om de finder på at sende de gamle kort retur (som nyt)

Jeg har nu bygget mange computere, og yder også selv support til forbrugere, og jeg har aldrig oplevet disse fejl. ASUS plejer at levere gode produkter, men der kan naturligvis være produktionsfejl i som alt andet. Dog sjældent jeg oplever det.

#14
jeg tænkte ikke over at kikke på trustpilot, men det vil jeg nok gøre i fremtiden. Men lad os nu se om de ikke bare sender mig et nyt produkt - Der er jo producentgaranti på.
Avatar billede jensenjs Juniormester
11. juli 2013 - 23:06 #17
#16
Du har helt ret med Asus, jeg her gode erfaringer.
Jeg har netop i mit arbejde gennem årene høstet en del erfaringer med flere forskellige hardware typer og fabrikater, og ja Asus har været et af mine foretrukne.

Men som du skriver lad os se hvordan det går.
Avatar billede Jimmi_andersen Nybegynder
27. juli 2013 - 23:37 #18
UPDATE:

Jeg fik sendt bundkortet til forhandleren, som sendte det retur med en bemærkning om at der var nogle bøjede CPU pin´s, som de mente var årsag til fejlbeskrivelsen. De kommmenterede også at sådanne bøjede pin´s ikke opstår af sig selv.

Jeg er 99% sikker på jeg IKKE har bøjet dem, da jeg har monteret alt korrekt.

Har efterfølgende med lup rettet de pins som var bøjet, men det har ikke afhjulpet problemet.

Har nu opgivet, og bestilt et nyt Asrock bundkort, hos en anden forhandler.
Avatar billede jensenjs Juniormester
28. juli 2013 - 10:31 #19
Hvis du har checket processoren inden den blev sat i, og der ikke var nogle bøjede ben og hvis processoren faldt på plads uden nogen form for pres så er den normalt korrekt monteret.