Avatar billede solsort Praktikant
14. juli 2013 - 20:14 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

HPFI relæ står fra ved strømafbrydelse?

Er der nogen som kan fortælle mig, om det er normalt, at hpfi relæet afbrydes, når el-selskabet afbryder strømmen? Eller skyldes det forhold hos mig?
Er netop kommet fra ferie og finder et brev i min postkasse, hvor Dong med fire dages varsel slukker for strømmen.. Og mit køleskab/fryser lugtede ikke særlig godt!
Hilsen Jane
Avatar billede CRKrogh Ekspert
14. juli 2013 - 20:47 #1
Hej, Jane.

  Umiddelbart tror jeg nu ikke at det er strømafbrydelsen, der har fået din HPFI til at slå fra - det er som regel enten torden eller en reel fejl på et apparat. Men da du jo antageligvis har kunnet slå det til igen, uden at koble apparater fra, må jeg gå ud fra at det er en statisk udladning, der har udløst det.

  Hvis det reelt [i]slår[/] fra ved strømudfald, skal du have en installatør til at teste det.

De bedste hilsner
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
14. juli 2013 - 21:01 #2
Nej, det er ikke normalt - og lidt træls. Det tyder på, der er noget galt, så få en installatør til at kigge på det.
Avatar billede solsort Praktikant
14. juli 2013 - 21:09 #3
Øv...
Nej, der var intet problem i at slå relæen til igen. Den plejer tit at slå fra når det tordner.
Så i dagligdagen har vi ingen problemer, men det er et hus fra 1930 og jeg er ret sikker på, at en del af vores el ledninge er ret gamle. På den anden side fik vi udskiftet en del af el tavlen for nogle år siden (autoriseret naturligvis) og han snakkede ikke om, at resten ikke var ok... ;-(
Nå, men jeg kan forstå, at jeg ikke nødvendigvis kan klandre el-selskabet. Jeg synes jo nok det var groft med så kort varsel og så i ferietiden.

CRKrogh - sådanne statiske udladninger, er de ofte forekommende i forbindelse med strømafbrydelser?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
14. juli 2013 - 21:20 #4
Jeg mener ikke du har grund til at klandre dit elselskab, men du kan med god grund se lidt ind af og lære af hændelsen.

Altså næste gang du er væk i længere tid, så få en nabo, ven, bekendt til jævnligt at holde øje/besøge din bolig.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
14. juli 2013 - 21:24 #5
Normalvis kan strømmen afbrydes og tilsluttes igen, helt uden problemer.
Går der en mastesikring, så er det jo eksempelvis ikke normalt at det skaber problemer for de stisluttede kunder når strømmen kommer igen.
Avatar billede solsort Praktikant
14. juli 2013 - 21:31 #6
Tak for jeres input!
Avatar billede store-morten Ekspert
14. juli 2013 - 21:41 #7
#5 Mastesikring.... findes de stadig :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
14. juli 2013 - 22:00 #8
Ret mig, men en mastesikring behøver ikke nødvendigvis sidde i en mast.
3 ud af mange tilfældige link...

Printet: 11-07-2013 00:43 ... Dagen efter sendte indklagede ifølge klager en ansat, en ældre mand, som skiftede en sikring ("mastesikring") i kabelskabet.
http://www.energianke.dk/afgoerelser/elforsyning/36029/?type=98

07/07/2013 - Gudenåkonkurrence 2013 · Gudenåkonkurrence 2012 ... Vores mastesikring sidder i elskab på modsatte side af vejen i hækken udfor ...
http://www.bjerringbro-sportsfisker.dk/goef/skibelund-havoerredopdraet/tilkaldeliste-stroemudfald-g4s.aspx

18/06/2013 - Af Henrik Nordstrøm Mortensen 18. jun 2013 kl. .... et stort hus med elvarme har mig bekendt en "mastesikring" på 64 amp., som kan levere ca.
http://ing.dk/artikel/elbilejere-slipper-kabelboevl-med-induktionsoplader-i-garagegulvet-159729
Avatar billede NielsErikK Juniormester
14. juli 2013 - 22:04 #9
OBS.
De betegnes vist også som "stikledningssikring"
Avatar billede solsort Praktikant
14. juli 2013 - 22:16 #10
Øh, men er elskabe ikke også bare "moderne" master?

Og det har vel ingen betydning for mit spm.?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
14. juli 2013 - 22:36 #11
#10 Jo og helt enige.
(men jeg måtte jo svare #7)  :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juli 2013 - 23:28 #12
Et relæ skal normalt slå ud ved en fejlspænding på 21 milliampere har jeg erfaret, da jeg så en elektriker teste en installation her for leden på arbejdet.
Dit relæ slår sikkert ud for en del lavere spænding.
Jeg har også sådan et følsomt relæ herhjemme
Det slår dog ikke ud når elselskabet lukker for strømmen dog. Men når Peter Tanev siger vi får torden, så slår det ud langt tid før alle vores naboers relæ gør.
Så vidt jeg kan forstå er det ikke noget man kan justere sig ud af. Det er vist et byt til nyt du skal ud i, hvis du ikke kan leve med det.
Avatar billede larsen45 Juniormester
14. juli 2013 - 23:28 #13
Det har jeg opleveret rigtigt mange gange selv, og jeg kan bekræfte, at det ikke er hos dig selv, det er hos din leverandør.

Det eneste tidspunkt det er i din bolig, er hvis du har fejl i anlægget. Det er dog højeste usandsynligt, men har du mistanke om dette, så ville jeg få en teknikker ud og se nærmere på det.

Og så lige en anden ting, hvis du skulle være så uheldig, at få lyn nedslag, så kan det kører direkte igennem, uden at den overhovedet kan nå at reagerer, det oplevede jeg nemlig selv for ikke så længe siden.

Forsat god dag.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
15. juli 2013 - 01:04 #14
Da der er bred enighed om at en ganske almindelig strømafbrydelse ikke bør slå dit relæ fra, så vælger jeg at lægge et svar, for mig er det helt fint hvis post #1 får alle point.
(det var svaret i post #13 der triggede mit svar)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. juli 2013 - 08:51 #15
Præcis - og som vanligt, tak for intet...
Avatar billede larsen45 Juniormester
15. juli 2013 - 09:10 #16
Jeg er som sådan ligeglad med hvem som for points, for mig er det mere vigtigt, at kunne have dialog, hjælpe og bidrage.
Naturligvis kan jeg da godt forstå CRKrogh udmelding også.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
15. juli 2013 - 10:33 #17
CRKrog
Du siger bare til hvis jeg skal oprette et spørgsmål og videresende pointene, mit svar blev lagt for at bevare den mulighed.  :-)

larsen45
Jeg samler normalt slet ikke på point!!! men jeg syntes ikke du uopfordret bare skulle smide et svar og løbe med pointene.

Jeg plejer at lade spørger selv lukke når jeg har hjulpet.
Her har du et par nylige eksempler (der er flere alene denne måned, men jeg gider ikke grave dem frem, dette må være nok til det kan ses jeg ikke point-jagter)...
http://www.eksperten.dk/spm/983455#reply_8074304
http://www.eksperten.dk/spm/983439#reply_8074221
http://www.eksperten.dk/spm/983433#reply_8074153
http://www.eksperten.dk/spm/983431#reply_8074126
http://www.eksperten.dk/spm/983359#reply_8074113
http://www.eksperten.dk/spm/983212#reply_8072882
http://www.eksperten.dk/spm/983153#reply_8073692
http://www.eksperten.dk/spm/983150#reply_8072446
http://www.eksperten.dk/spm/983149#reply_8073061
http://www.eksperten.dk/spm/983110#reply_8072238
http://www.eksperten.dk/spm/983133#reply_8072179
http://www.eksperten.dk/spm/983118#reply_8072117

Jeg er som sådan ligeglad med hvem som for points
Så kan jeg ikke forstå du uopfordret valgte at lægge et svar i post 13, du har jo en vis erfaring herinde.
Avatar billede larsen45 Juniormester
15. juli 2013 - 11:53 #18
Ja jeg har været på eksperten i mange år efterhånden.
Jeg valgte at sætte hak af i svar feltet, af personlig vurdering til tråden.

Det er ikke altid alle for valgt det rigtige felt i farten, så der skal man også passe på med, at tro folk har ment det i en eller anden sammenhæng.

Lukning af spørgsmål er fint nok, hvis der er aftaler om hvem som gør hvad.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
15. juli 2013 - 12:50 #19
Jeg valgte at sætte hak af i svar feltet, af personlig vurdering til tråden.
Det læser jeg som du mente at dit svar var det helt rigtige og bedre end samtlige andre der har postet.
(det var med vilje du valgte Svar)

Det er ikke altid alle for valgt det rigtige felt i farten, så der skal man også passe på med, at tro folk har ment det i en eller anden sammenhæng.
Det har du helt ret i, fejl sker og jeg smed svar for at kunne rette såfremt der var sket en fejl.