Avatar billede edina Nybegynder
16. juli 2013 - 20:56 Der er 3 kommentarer

RAID 5 ??

HEj

jeg går med tanker om at sætte en debian op med Raid 5

men nu kommer tanken så, hvad hvis jeg senere sætter en større disk
i det array, vil hele array så ændre sig, eller skal de disk der sidder i
være samme størrelse ??

fx hvis jeg starter ud med 3 x 2TB
og senere smider en 4TB i, og en af den gamle 3tb dør
er det hele så lost ??

Har forsøgt at luske rundt og læse om det, men lige det er
jeg ville blivet meget kloger på :D
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. juli 2013 - 21:07 #1
Hej.

  Uanset OS er det fælles for RAID5, at det er laveste fællesnævner. Det vil sige, at den ekstra plads på en større disk, der meldes ind i et eksisterende RAID-sæt, er spild.

  Hvis du på et senere tidspunkt laver en glidende udskiftning af de gamle diske til nye diske af samme størrelse som den store fra første eksempel, skal RAID-sættet nedlægges og oprettes på ny, for at udnytte pladsen.

De bedste hilsner
Avatar billede chalde Seniormester
17. juli 2013 - 09:57 #2
Det burde være muligt at udvide et raid5 array, men det kan godt være det skal være etableret på en bestemt måde som udgangspunkt. Her er lidt vedr. expanding af arrays på Ubuntu.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2035097

Ved lidt søgning på google kan du sikkert finde mere.

Men med almindelig raid5 gælder det som #1 skriver: Laveste fællesnævner bestemmer størrelsen.
Der findes muligvis nogle hybridraids der kan bruges istedet, som kombinerer forskellige raidniveauer (flere linuxbaserede NAS gør brug af dem, men det er producenten selv der har konstrueret raid-typen).
Avatar billede edina Nybegynder
17. juli 2013 - 18:35 #3
tror desværre ikke at raid kan dække det, så er gået i krig med ZFS og
er ved at skrive en lille begynder vejlending hvis nogen kan bruge det.

Men det giver da en god aftenlæsning :D det link