Avatar billede dkcas11 Nybegynder
24. juli 2013 - 16:08 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Tastatur laver dobbelt tegn (´´ ^^ .. )

Hej eksperten,

For noget tid siden begyndte min computer at lave dobbelt tegn, f.eks. apostrof. Dvs. jeg heller ikke kan sætte apostrof over bogstaver. Desuden laver den også pil op (Hedder den??) dobbelt.
Så i stedet får jeg ´´ og ^^ hvilket er rigtig irriterende. Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvordan det er sket, men er der ikke nogen som har en løsning på dette?
Avatar billede claes57 Ekspert
24. juli 2013 - 16:18 #1
Prøv - om muligt - at sætte et usb-tastatur til maskinen. Hvis det laver samme fejl, så er det software/driver problem.
Ellers er det hardware, og tastatur skal repareres (det kan bare være lidt støv under taster, så de hænger - men det kan også være et defekt kabel mellem tastatur og motherboard)
Avatar billede Wutuff Nybegynder
24. juli 2013 - 16:19 #2
Bare lige for at udlukke det, prøv at trykke på apostrof knappen, derefter mellemrumstasten, kom der 1 eller 2 apostrofer?
Avatar billede dkcas11 Nybegynder
24. juli 2013 - 16:22 #3
Jeg har to tastaturer sat til min computer. Et Microsoft Razer og et Apple. De er begge tilsluttet via USB og det samme sker ved dem begge to.
Som sagt kommer apostrof først efter der trykkes noget andet, men når jeg trykker apostrof, kommer de begge to med det samme, som udløser den sig selv.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. juli 2013 - 16:34 #4
prøv via kontrolpanel at skifte til en anden landestandard for tastatur (fx usa), og tjek om taster dobles (bemærk, at apostrof og andet ligger på andre taster)
Avatar billede dkcas11 Nybegynder
24. juli 2013 - 16:39 #5
Jeg kan ikke finde den samme apostrof som på det danske tastatur. Dog, når jeg laver ^^ bliver det kun til en.
Jeg har forresten i mellemtiden fjernet alle tastaturdrivere og installeret igen, uden held.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. juli 2013 - 16:55 #6
Prøv at installere norsk tastatur - det er stort set som dansk (æø er bla byttet rundt http://www.irontech.no/interface/tastatur_interface/Irontech_Norsk_kbd.jpg ).
Det er som sådanne ikke tastaturdrivere, men drivere til dansk opsætning, der fejler.
Du kan måske (efter du har skiftet til norsk layout) slette det danske helt, genstarte, og oprette/vælge dansk layout igen.
Avatar billede dkcas11 Nybegynder
24. juli 2013 - 17:58 #7
Jeg har tilføjet norsk, men er ikke i stand til at slette det danske tastatur. Evt. fordi grænsefladesproget er sat til dansk?
Avatar billede claes57 Ekspert
24. juli 2013 - 18:23 #8
hvor du har tilføjet norks - lige over vælger du standardinputsprog til norsk - så kan dansk tastatur fjernes.
Avatar billede dkcas11 Nybegynder
24. juli 2013 - 18:42 #9
Hmm, det virker til at være samme resultat.. Desværre
Avatar billede claes57 Ekspert
24. juli 2013 - 19:15 #10
den genbruger nok samme defekte fil - jeg ved desværre ikke, hvad navnet på synderen er. Prøv at google noget...
Hvis du kan skifte til norsk og fjerne dansk - genstarte - slette den danske tastaturfil - og så køre dansk tastatur ind igen, så burde den hente filen korrekt (fra skjult partition eller nettet).
Avatar billede dkcas11 Nybegynder
26. juli 2013 - 21:43 #11
Det virkede efter genstart denne gang! Mange tak for hjælpen, var ved at blive sindsyg af det :) Hvis du smider et svar får du point :)
Avatar billede claes57 Ekspert
26. juli 2013 - 21:51 #12
bare luk selv...
Avatar billede dkcas11 Nybegynder
26. juli 2013 - 22:05 #13
.