Avatar billede JannikO Praktikant
24. juli 2013 - 20:22 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

RIAA forforstærker

Hej,

Jeg er helt ny indenfor vinyl/plade spillere. Jeg har lånt min fatters gamle rega planar 3 med moving coil og vil høre om denne RIAA forforstærker vil kunne bruges til at forstærke lyden med?

http://www.4sound.dk/shop/pladespillere/behringer/pp400-microphono.html

Bedre forslag modtages gerne. men prislejet er under 300 kr. da det ikke er en hobby der bruges alt for mange penge på... endnu...

vh Clueless
Avatar billede claes57 Ekspert
24. juli 2013 - 20:30 #1
det går fint - ind i line-in på pc eller aux på lydanlæg.

Du må meget gerne trække en ledning fra stel på pladespiller til skruen på riaa-forstærker og videre til pc, så de har et fælles jord.
Avatar billede JannikO Praktikant
24. juli 2013 - 20:39 #2
Oki, det vil jeg prøve.

Jeg har et NAD anlæg den skal sættes til... og jeg kan lige høre det nu, hvis jeg skruer helt op på maks. det er ikke ideelt, så jeg håber det her hjælper!
Avatar billede 220661 Ekspert
24. juli 2013 - 22:04 #3
Nu giver en moving coil pickup ikke den samme udgangs spænding som en moving magnet gør(mener spændingen kan være 10 gange mindre end en moving magnet), og jeg er i tvivl om den viste model er bedre end Nad forstærkerens indbyggede pickup indgang med hensyn til dette.
Søger men på denne måde:
http://www.google.dk/#sclient=psy-ab&q=behringer+pp400+moving+coil&oq=Behringer+PP400+moving&gs_l=hp.1.0.0i30.19822.22230.1.25190.7.4.0.3.3.0.241.655.0j3j1.4.0....0...1c.1.22.psy-ab..0.8.776.leI6ccQ_DEo&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.49641647,d.d2k&fp=ec5edc1081945b6d&biw=1024&bih=612
Får man det svar jeg desværre har kommet med.
Den er ikke beregnet til moving coil, som jeg ser det.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. juli 2013 - 22:20 #4
Du kan læse mere om forskellene på pickupperne her:
http://www.pladespilleren.dk/Pickuppen/pickuppen.htm
Er den pickup der sidder på Rega pickuppen i god stand vil den helt sikkert give en bedre lydkvalitet end en moving magnet gør. Det kræver dog at man ofrer en bedre pickup forstærker.
Har du gode plader, og forstærkning til din pickup kunne jeg måske godt tro at det kunne blive mere end bare et hobby projekt.
Der skal en rigtig god cd afspiller til at fornmidle en lyd kvalitet der er bedre end den du får fra en kvalitetspladespiller som Rega'en er.
Avatar billede milter Ekspert
24. juli 2013 - 22:30 #5
En RIAA-forstærker er egentlig ikke en forstærker, men en form for udligner. Når lydsignaler bliver overført til en vinylskive, bliver bassignalerne, kort forklaret, dæmpet, og diskantsignalerne forstærket. Det skyldes, at signalerne bliver lagret vha. sidelæns bevægelser i rillerne på vinylskiven, når pladen "printes".

Bas giver meget store udsving, diskant meget små. For at få plads til så meget som muligt på en plade, reduceres basudsvingene, og for at "løfte" diskanten over baggrundsstøj, bliver diskantudsving forstærket.

Al den regulering foregår efter nogle forskrifter, som er fastsat ifølge RIAA-forskrifter, så alle reducerer og forstærker efter de samme regler.

Tidliger havde alle forstærkere en indgang for pladespillere, hvor signalet først gik gennem en RIAA-forstærker (som altså ikke bare er en forstærker).

En moving-coil pickup har et meget svagere udgangssignal end den normale moving-magnet pickup, og kræver derfor en forstærker med indgang for moving-coil eller en seperat moving-coil forstærker.

Hvis din RIAA-forstærker i linket har indbygget moving-coil forstærker, burde den kunne bruges, men jeg tvivler.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. juli 2013 - 22:37 #6
#5 Enig.
Avatar billede thov Forsker
25. juli 2013 - 01:24 #7
I en RIAA forstærker sker der, udover modforvrængningen (hævning af bas og dæmpning af diskant), en signalforstærkning på 80-100 gange, for pickup'er leverer kun ganske få mV.

Fjernes de komponenter som udgør modforvrængningen, kan RIAA'en bruges som mikrofonforstærker.

MC'er kan tilsluttes MM indgange gennem en transformer, men de få som findes på markedet er hundedyre.

Er man fiks med en loddekolbe, kan DIY klare opgaven http://www.poulpetersen.dk/xfiles/cir/gbMCpre.html
Avatar billede JannikO Praktikant
25. juli 2013 - 13:09 #8
Hej, tak for svarene.

Tror jeg bliver nødt til at spørge på en anden måde, da pladespillere som sagt ikke er min stærke side.

Hvad skal jeg gøre for at øge lydstyrken på min pladespiller?

Jeg har en Rega Planar 3 og hvad jeg har kunnet læse mig frem til, har den Moving coil. Den er sat til en NAD T743 Receiver.

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede JannikO Praktikant
25. juli 2013 - 13:29 #9
http://soundcheck.dk/marked/85989/NAD+PP+2/

Vil denne kunne gøre det? jeg har mulighed for at købe en til 200 kr. brugt.
Avatar billede milter Ekspert
25. juli 2013 - 13:50 #10
Du bliver nødt til at finde ud af, om din Rega har en Moving Magnet (MM) eller Moving Coil (MC) pickup, før du køber noget.

Din NAD T743 har ikke nogen indgang til pladespiller, dvs. du kan sikkert nøjes med den RIAA-forstærker, du linker til i indledningen, hvis din pick up er af MM-typen. Med de rette stik forbinder du så pladespilleren gennem RIAA-forstærkeren til f.eks. TAPE IN.

Hvis pickupen er af MC-typen, skal signalet gennem en såkaldt MC-trafo og sikkert også gennem en RIAA-forstærker og derfra til din NAD, men der findes flere forskellige MC-typer med forskellige krav til en sådan trafo.

For at være 100% sikre, er vi nødt til at vide, hvilken pickup der sidder på din Rega. Mon ikke din far kan hjælpe dig med det?
Avatar billede milter Ekspert
25. juli 2013 - 13:54 #11
Glemte at opdatere :-)

Ja, den NAD PP 2, du linker til, vil sikkert kunne bruges.
Avatar billede JannikO Praktikant
25. juli 2013 - 14:11 #12
Tak for svaret Milter.

Jeg prøver den :)

Hvis du vil svare, så får du point.
Avatar billede milter Ekspert
25. juli 2013 - 14:23 #13
Kommer her og held og lykke med projektet :-)