Avatar billede wellejus Nybegynder
30. juli 2013 - 16:54 Der er 20 kommentarer

Grafikkortet bliver kun delvist fundet

I forbindelse med reinstall fra DVD-skiver af det originale OS (Win7, 64bit) på min datters bærbar er jeg løbet ind i et problem.
Jeg vil gerne opdatere driveren til grafikkortet, et AMD Radeon 6370M. I enhedshåndteringen dukker kortet op som ventet, men når jeg henter AMDs softwarepakke med drivere til hele serien ser installationen ud til at fungere. Til sidst kommer en dialogboks der konstaterer, at der ikke i maskinen er et grafikkort der passer!
Gode ideer modtages med stor glæde.
Avatar billede wellejus Nybegynder
30. juli 2013 - 17:04 #1
Driverdatoen er den 11-8-2010. Hvis jeg prøver at opdatere den direkte fra enhedshåndteringen oplyses, at jeg allerede har den nyeste driver. Men, det er svært at tro.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
30. juli 2013 - 18:09 #2
Kør en tur med Slimware, så får du sikkert også opdateret e del andre ting.
Brug gratis versionen.
https://www.slimwareutilities.com/slimdrivers.php
Avatar billede NielsErikK Juniormester
30. juli 2013 - 18:11 #3
Om nødvendigt så uninstall din driver, reboot, kør Slimware.
Avatar billede wellejus Nybegynder
30. juli 2013 - 18:40 #4
Når jeg kører programmet skriver den noget i retning af "incomplete build" og aborting install. Jeg prøver at fjerne driveren som du foreslår.
Avatar billede wellejus Nybegynder
30. juli 2013 - 18:51 #5
Nu fik jeg fjernet driveren, men slimdrivers finder ikke ud af, at den mangler selv om jeg kører et nyt tjek med den. Der er tilsyneladende plads til forbedringer på driverfronten. 41 nye.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
30. juli 2013 - 19:02 #6
Der lyder til at være noget rav ruskende galt hos dig, jeg kan desværre ikke lige lure om det kun er software eller også hardware.

Ud over det, så er det godt nok et kedeligt kort du har dig, det yder dårligere end selv HD 3000 (som kun er en chip indbygget i ældre Intel CPU).
Avatar billede wellejus Nybegynder
30. juli 2013 - 19:04 #7
Nu har jeg desværre ingen driver, heller ikke den forældede. Jeg prøvede AMDs "Autodetect", men den finder ikke deres eget grafikkort. Slimdrivers gør heller ikke.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
30. juli 2013 - 19:14 #8
PS. Jeg tror faktisk sidste driver ER fra 2010 til det kort.
Avatar billede wellejus Nybegynder
30. juli 2013 - 19:21 #10
Er det ikke et andet stykke driveroptimeringssoftware? Nu er jeg vist kommet dertil, hvor jeg gerne vil vide hvilke konkrete filer der skal kopieres til hvilke mapper. Gammeldags .inf og den slags :-)
Avatar billede milter Ekspert
30. juli 2013 - 19:25 #11
Er du 100% sikker på, det er et AMD Radeon 6370M-kort?

Finder du andre grafikkort i Enhedshåndtering?

Og grafikdrivere til bærbare skal normalt hentes hos computerproducenten, ikke hos f.eks. Nvidia eller AMD.
Avatar billede wellejus Nybegynder
30. juli 2013 - 19:26 #12
Der er tilsyneladende én med nummer: 8.821.0.0 fra 2011. Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal finde den :-P
Nu må det være tid at få lidt aftensmad inden jeg falder af pinden :-D
Avatar billede wellejus Nybegynder
30. juli 2013 - 21:41 #13
I enhedshåndteringen var der ikke andre grafikkort end dette "Radeon HD 6370M". Eftersom jeg har fjernet det , og driveren, er vi ny nede på standard VGA.
Avatar billede wellejus Nybegynder
30. juli 2013 - 22:08 #14
Det bliver mere og mere mærkeligt. På ASUSs hjemmeside ser specs ud som forventet:
http://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/K52JT/#specifications
Men, når jeg leder efter driveren finder en jeg èn til ATI:
http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&p=3&m=K52JT&hashedid=zSZQkEoNdGYdl2vb
Avatar billede wellejus Nybegynder
30. juli 2013 - 23:15 #15
Kom med et svar NielsErikK, dit tip om at finde driveren på ASUSs hjemmeside gjorde udfaldet :-D
Nu kører det igen. med en driver fra 2011. Måske et nyt grafikkort ville gøre underværker.
Avatar billede milter Ekspert
30. juli 2013 - 23:59 #16
Det var vist mig, som foreslog at søge hos computerproducenten, så jeg tillader mig at lægge et svar :-)

Hvis jeg har misforstået noget, så afvis svaret her.

Og så kan du forøvrigt ikke skifte grafikkort på en bærbar, eller rettere, du kan i nogle tilfælde tilføje et eksternt grafikkort, men så forsvinder meningen vist med ordet "bærbar" :-)

http://lifehacker.com/5851902/turn-a-low+powered-laptop-into-a-gaming-machine-with-an-external-video-card-dock
Avatar billede NielsErikK Juniormester
31. juli 2013 - 00:49 #17
Jeg er enig i milter bør lægge svaret.

Milter inden jeg klikkede, der troede jeg du linkede til et almindeligt USB grafikkort, men det var godt nok en overraskelse du der havde fundet frem, sikke et monster he he.
Avatar billede wellejus Nybegynder
31. juli 2013 - 02:32 #18
Fuldstændig korrekt. For at citere en kendt: "In all this excitement I kind of lost track myself.....". Tak for hjælpen til jer begge. I gjorde en stor indsats.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
31. juli 2013 - 12:13 #19
Jeg sov nu mest i timen, jeg har henvist 100 vis til producentens site, så jeg skammer mig faktisk lidt he he.
Tak for din positive indstilling.
Avatar billede milter Ekspert
31. juli 2013 - 22:23 #20
Velbekom :-)