Avatar billede charley78 Novice
30. juli 2013 - 23:42 Der er 8 kommentarer

hvad betyder IMAP?

I forbindendelse med hvad der ligner en ubuden gæst i min gmail, vil jeg gerne vide hvad IMAP betyder.
Jeg kan se i gmail at der har været kontoaktivitet fra 2 ip adresser, den ene er min egen og den anden bruger adgangstype IMAP. Hvad betyder det?
Avatar billede charley78 Novice
30. juli 2013 - 23:50 #1
Browser (Chrome) Vis oplysninger * Danmark (90.184.4.116)    23.49 (0 minutter siden)

IMAP Danmark (62.44.134.8) 23.22 (26 minutter siden)

!!
Avatar billede store-morten Ekspert
31. juli 2013 - 00:01 #2
IMAP

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi

IMAP (Internet Message Access Protocol, blev tidligere kaldt for Interactive Mail Access Protocol) er en datanetprotokol der i lighed med POP3 benyttes til at få adgang til e-mail fra en e-mail-server. Den nuværende version af IMAP, IMAP version 4 revision 1 (IMAP4rev1), er defineret i RFC 3501. IMAPS er IMAP med kryptering.

De fleste e-mailklienter kan konfigureres til at give adgang til e-mail enten via POP3- eller IMAP-protokollen. Ved POP3 hentes e-mail ned til e-mailklienten og slettes derefter fra e-mailserveren. Ved IMAP eksisterer et ægte client-server forhold idet e-mails bliver på e-mailserveren og e-mailklienten giver besked til serveren om hvad den ønsker der gøres ved en given e-mail. Eksempelvis kan man på en IMAP-e-mailserver oprette andre mapper hvor e-mail fra indbakken kan flyttes over i, e-mail kan naturligvis slettes osv. Fordelen er at brugeren kan se alle sine e-mails fra en vilkårlig e-mailklient eller endda benytte flere forskellige e-mailklienter uden at e-mail der allerede er læst og hentet ned skal flyttes.
Avatar billede charley78 Novice
31. juli 2013 - 00:10 #3
ta for det lange finne svar. "Svar"!

Betyder det at en ubuden gæst der læser i min gmail lige nu på en anden ip adresse, fordi jeg glemte at logge ud fra hans computer, kan komme til mine mail EFTER jeg har smidt ham ud (læs: hægtet ham af fra aktivitets loggen) af gmail?
Avatar billede apollyon Nybegynder
31. juli 2013 - 00:16 #4
Nej - det betyder typisk at du deler din indbakke med din smartphone, ipad, outlook eller lign. program, som læser din mail fra et eksternt program...
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2013 - 09:34 #5
Din Gmail er en IMAP mail konto type, så der er ikke noget mærkeligt ved det.

Læser du Gmail fra en Smartphone kan du i din Smartphone browser google MYIP og se hvad din ip adresse er til din Smartphone. Du kan gøre det samme fra din computers browser eller Tablet.

I oversigten over  Seneste konto aktivitet ( Detalier ) kan du se din computers ip adresse og din Smartphones ip adresse eller Tablet.

https://support.google.com/mail/answer/45938?ctx=gmail&hl=da&authuser=0
Avatar billede charley78 Novice
25. august 2013 - 16:08 #6
hvem vil have points?
Avatar billede charley78 Novice
25. august 2013 - 16:09 #7
tak i øvrigt!
Avatar billede store-morten Ekspert
20. september 2013 - 23:39 #8
Velbekomme :-)