Avatar billede Morten Novice
31. juli 2013 - 12:32 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Nyt grafikkort hjælp

Specs

7.1 Windows Experience Index
Intel Core i5-2400 3.1 GHz
4GB Kingston DDR3 1333 x2
Radeon HD 6700
Kingston 120GB SSD
Seagate 750GB SATA
Windows 7
Da mit grafikkort er dødt skal jeg ha ny jeg har ingen ide om hvad jeg skal se efter for at få et der passer til min computer. Jeg spiller wow,battlefield 3 diablo 3 og League så jeg har ikke behov for det vilde men vil ikke ha et magen til. Over vejer at skifte til nvidia da jeg får spat af ATI's driver, har intet budget men vil gerne se modellen som er en "tak" større og den største jeg kan få og evt den du vil forslå. På forhånd 1000 tak;)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
31. juli 2013 - 13:13 #1
Radeon HD 6700 yder 2,033
Det er outdated/meget lavt til en Gamer.
BF3 er et tungt spil som gerne vil ha et godt grafikkort, spil vil blive mere og mere krævende, derfor bør du ikke sigte for lavt.
Grafikkortet er den vigtigste komponent i en Gamer pc (vigtigere end selv CPU).

Nu er det jo lidt svært da du ikke opgiver et budget, så jeg vælger at prøve med et par forslag i middel/high end, uden at tage de hurtigste som er særdeles kostbare.

GeForce GTX 660 Ti yder 4,694 (pris ca 1600 kr.)
GeForce GTX 670 yder 5,374 (pris ca 2200 kr.)
GeForce GTX 770 yder 6,298 (pris ca 2900 kr.)

GTX 660 TI er ved at nemt kunne presses, GTX 670 vil måske være kortet for dig ?

Når du kommer med et prisniveau så kan vi se på et specifikt kort.

GeForce GTX 780 yder 7,873 (men koster kassen)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
31. juli 2013 - 13:17 #2
Jeg skal også kende din strømforsyning, den skal nemlig være kraftig nok til at kunne trække dit nye kort!!
Avatar billede Morten Novice
31. juli 2013 - 13:23 #3
580 watt mener jeg mit budget ligger mellem 1000 og 2500 tænker jeg men har aldrig haft problemer med ikke kunne gi den gas i spil har kørt ultra i wow samt battlefield 3 uden problemer så tænker gtx 660 ville være nok til mig, ville jeg få mere for pengene hos ATI?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
31. juli 2013 - 13:23 #4
Her er et par billeder som kan give dig en ide om kortenes ydelse.
http://static.techspot.com/articles-info/675/bench/BF3_01.png
http://static.techspot.com/articles-info/675/bench/Crysis_01.png

Jeg har ikke nævnt Radon HD 7990 da du ville væk fra dem og jeg ikke går ud fra du vil ofre 7000-7700 kroner på dit grafikkort.
Avatar billede Morten Novice
31. juli 2013 - 13:26 #5
Hehe nemlig kan godt overtales til radeon vil jo gerne ha mine penge bliver så meget værd som mulig:)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
31. juli 2013 - 13:28 #6
Som du kan se ligger GTX 660 TI under 30 FPS i Crysis 3, 30 FPS regnes normalt for minimum.

Jeg har selv længe kørt med et GTX 660 TI og det er et ganske godt kort og meget bedre end dit eksisterende (jeg har lige købt endnu et GTX 660 TI og sat 2 ens kort i samme pc (SLI opsætning).

GTX 660 TI kan sagtens køre med en 580 watt PSU, med kun et kort har jeg haft kørt det på ned til 550 Watt.

Nu skal jeg høre hvad du vægter mest, ydelse af dit GTX 660 TI eller at det er så stille så muligt ?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
31. juli 2013 - 13:29 #7
Du får ikke mere ud af Radeon, der vil du skulle op på mindst HD 7950 (ca 2200 kroner).
Avatar billede Morten Novice
31. juli 2013 - 13:32 #8
Ydelse er toppen:)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
31. juli 2013 - 13:44 #9
Så smider jeg lige endnu et kort på banen.
GTX 760

http://www.edbpriser.dk/grafikkort/msi-n760-2gd5-oc-2-gb-id-7436511.aspx
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/asus-gtx660-ti-dc2t-2gd5-2-gb-id-6963818.aspx
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/gigabyte-gv-n66toc-2gd-2-gb-id-6936365.aspx

Kortene er sat i rækkefølge med det hurtigste øverst.
Der findes hurtigere GTX 660 TI modeller, men så rykker vi i stedet over i GTX 760 grundet prisen.

GeForce GTX 760 yder 4,974
Avatar billede Morten Novice
31. juli 2013 - 13:49 #10
Det var lækkert 1000 tak :) tror jeg tager MSI N760 :) hvis du gider sende et "svar" får du en håndfuld point :)!!
Avatar billede NielsErikK Juniormester
31. juli 2013 - 13:50 #11
Af de nævnte kort ville jeg tage GTX 760 kortet da prisen er ca den samme, havde du gået efter stilhed frem for ydelse, så var vi endt på dette kort.
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/asus-gtx660-ti-dc2-2gd5-2-gb-id-6916520.aspx

GTX 760 kortet har en fordel vedrørende stilhed over for de meget højt clocked GTX 660 TI, altså slår du der 2 fluer med et smæk (når du ikke går efter de hurtigste GTX 760 som koster endnu mere)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
31. juli 2013 - 13:52 #12
Jeg samler ikke på point, så du får hjælpen gratis.  :-)

Læg selv et svar og godkend der derefter, således her er pænt lukket efter os.

Rigtig god fornøjelse, du vil opleve en verden til forskel i forhold til dit nuværende kort.
Avatar billede Morten Novice
31. juli 2013 - 13:59 #13
760 it is tak igen :)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
31. juli 2013 - 14:03 #14
Jeg kan tilføje at de højt clocked GTX 760 koster det samme/mere end GTX 670, men yder mindre, derfor anbefaler jeg ikke dem, men skifter i stedet over til GTX 670 (lige som jeg skiftede fra højt clocked GTX 660 TI til GTX 760).
Avatar billede Morten Novice
31. juli 2013 - 15:54 #15
Så gtx 670 istedet?
Avatar billede Morten Novice
31. juli 2013 - 15:58 #16
Tror faktisk jeg snupper 760 til de knap 1900 istedet for gtx 670 til 2200
Avatar billede NielsErikK Juniormester
31. juli 2013 - 17:20 #17
Det hænger sådan sammen, at så snart man øger budget blot nogle få hundrede kroner, så skifter anbefalingen af kort.

Særligt når vi taler pris-segmentet 1000-3000 kroner, ved de mere kostbare kort er prishoppet lidt større.

Du kan se det som en trappestige med dårlige kort på nederste trin og kort til 7700 kroner på øverste trin, spørgsmålet er så hvilket trin man ønsker.
Man vil kunne blive ved at tage et trin op (i lang tid).

For de 1900 kroner får du et kort som er ganske velegnet til spil, dermed ikke sagt det vil tilfredsstille de mest hardcore gamer som for alt i verden vil ha så mange FPS så mulig.

Havde du bevæget dig under ca 1400 kroner, så havde jeg påpeget at kortet ikke ville være særlig velegnet.
Havde du bevæget dig over ca 4000 kroner, så havde jeg spurgt om du var helt sikker på du behøvede den ydelse (man betaler mange penge for de sidste par FPS).

Alt i alt synes jeg du har lavet et godt valg (det er området fra GTX 660 til og med GTX 770).

Samtidig kan det også betale sig at se på hvad folk kommer fra af kort, det fortæller lidt om hvor tilfredse de vil blive med deres nye kort, der bør du blive rigtig glad for dit nye kort. :-)
Avatar billede Morten Novice
31. juli 2013 - 17:26 #18
Tror jeg helt sikkert også 1000 tak igen :)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
31. juli 2013 - 17:35 #19
Med dit gamle kort kørte du nok DX9, med dit nye vil du køre DX11.

Det betyder et pænere billed, men også et større krav til grafikkortet`s ydelse.

AA og AF settings kan også give pænere billed, men kræver også ekstra af kortet, måske var opløsningen også højere end du plejer at spille i (mit link).

Det var derfor du i mit link så GTX 660 TI ryge under 30 FPS, på trods af dit gamle kort syntes at kunne følge nogenlunde med (ved et dårligere billed).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
31. juli 2013 - 17:37 #20
Velbekomme.
(tilføjelserne var blot så du forstod, at dit valg er helt fint)
Avatar billede Morten Novice
31. juli 2013 - 17:43 #21
Hehe super :)