Avatar billede Kalle15 Nybegynder
01. august 2013 - 20:34 Der er 19 kommentarer

Hjælp Backup

Hej
Min computer er gået ned den vil ikke starte windows, jeg har en masse vigtige dokumenter på den. Kan man stadig lave et backup eller hvad er der af andre muligheder?
Avatar billede zagger Juniormester
01. august 2013 - 20:52 #1
Hvis harddisken er stået af, er der ikke mange chancer for at redde dine filer. Med mindre du vil give en formue for at få professionelle til at tage sig af den.

Men hvis det er din Windows-installation der er "gået i stykker", så kan du prøve at sætte din Windows-CD i og lade den lave en reparation. Eller du kan hente f.eks. Ubuntu, og køre det som en Live-CD, og på den måde hente dine vigtige filer ud på en usb-stick eller ekstern harddisk.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
01. august 2013 - 20:57 #2
Nemmeste er at sætte disken ind som slave-drev (D-drev) i en stationær pc.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
01. august 2013 - 20:58 #3
D-drev = ikke C-drev.
Andre bogstaver end D er ok.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. august 2013 - 21:32 #4
Hej Kalle og velkommen til.
Jeg er enig i en live cd eller at sætte den som slave i stationær.

Alternativ er en harddisk dock  http://www.google.dk/search?hl=da&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1024&bih=612&q=harddisk+dock&oq=harddisk+dock&gs_l=img.12..0l2j0i24l8.742.7595.0.9586.15.10.0.5.2.0.105.888.9j1.10.0....0...1ac.1.23.img..4.11.822.Ryblnofh8TE#imgdii=_
eller en sata ide adapter som denne:
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp
Begge muligheder her kobles over usb til anden pc.
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2013 - 21:57 #5
Jeg har en AGK dock. Desværre kan windows 8 ikke finde den, ligesom den heller ikke kan finde alle typer af USB stick. Så jeg må sætte min Sata HDD til bundkortet, som foreslået i #2.
Men hvis man kun har mulighed for at sætte HDD til en bærbar, ja så er en HDD dock en udmærket løsning.
Avatar billede Kalle15 Nybegynder
01. august 2013 - 22:12 #6
Kan man evt. tage harddisken ud, og putte den ind i en anden computer??
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2013 - 23:22 #7
Ja det kommer an på HDD størrelse. en 3.5 kan ikke være i en bærbar.
En 2.5 , som passer til en bærbar, kan sagtens sluttes til en stationær, men kan ikke sættes fast. Den må så bare ligge nede på bunden af kabinettet, men det kan den da også godt.
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2013 - 23:26 #8
Ps. Jeg mener i en kortere tid. I længden har den nok ikke godt af at ligge og vibrerer der. Og den må ikke ligge på noget blødt, så kan den ikke komme af med varmen.
Avatar billede Kalle15 Nybegynder
01. august 2013 - 23:33 #9
Okay mange tak for hjælpen ;-)
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2013 - 23:38 #10
Ok, du spørg bare, hvis der er noget du er i tvivl om:)
Avatar billede 220661 Ekspert
02. august 2013 - 13:08 #11
#5 Den der Win 8 har de ikke været heldig med.
Der er alt for meget hardware som der ikke registreres, som der kunne køre i andre versioner af Windows.
Skal man sætte en 2,5" harddisk permanent ind i en stationær på et tidspunkt kan man købe egnede bøjler til det. Det behøver du dog ikke her for at få data ud.
Læg den evt på et ikke ledende materiale, hvis printet er synligt, så den kan kortslutte.
Avatar billede Slettet bruger
02. august 2013 - 15:10 #12
#11 Næ det eneste gode man kan sige om windows 8 er, at den kun kostede 229Kr.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. august 2013 - 17:24 #13
#11 Sikke noget vrøvl jeg skrev til sidst.
Der skulle jo stå "så den IKKE kan kortslutte"
Avatar billede Kalle15 Nybegynder
02. august 2013 - 17:47 #14
I skriver stationær kan man ikke gøre det på en bærbar???
Avatar billede 220661 Ekspert
02. august 2013 - 17:53 #15
Jo se #4.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. august 2013 - 01:27 #16
Når vi taler stationær er det fordi kun få bærbar tillader man sætter 2 diske direkte til via SATA.

Alternativt skal man over i ekstraudstyr som det 220661 er inde på, brænde boot skiver, lave boot USB stick osv.

Vi foretrækker normalt helst gratis løsninger der er så enkle så mulige.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. august 2013 - 08:04 #17
#16 Det jeg mener er kun at få personlige data ud fra harddisken.
Selve installationen af nyt system skal forgå på anden måde.
Den bedste er at låne en dvd med den Windows version man selv kører og bruger sin egen nøgle. Så slipper man for det crapware der som regel er med de preinstallerede computere.

Kalle15 hvad har du prøvet for at få den i gang?
Hvilken version af Windows er der på den?
Har du prøvet at spamme F8 tasten under opstart, for at se om den kan køre i fejlsikret tilstand?
Kan den køre i fejlsikret kan du få data ud den vej.
Hvis man får data ud, kunne man forsøge at lave en systemgendannelse til før problemet opstod.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. august 2013 - 13:31 #18
#17
Vi er helt enige, min sidste post skulle blot ses som en uddybning af din #15
:-)
Avatar billede 220661 Ekspert
06. august 2013 - 09:21 #19
Tak. Undskyld min sene tilbagemelding. Har været af nettet i 3 dage pga fejl på linjen :-(