Avatar billede hclarsen Nybegynder
02. august 2013 - 20:59 Der er 15 kommentarer

Køb af spacer til at hæve cykelstyr

Hej

Jeg ønsker at hæve mit styr på min by-cykel. Der sidder "spacere" mellem stellet og den vandrette del af styret - men jeg har ikke været i stand til at finde flere spacere hos mine lokale cykelforretninger, således jeg kan få hævet mit styr. Har I erfaring med at købe sådan noget?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. august 2013 - 21:20 #1
Er ikke helt klar over hvad dette betyder.
Er det røret der går ned i kronrøret på forgaflen der er for kort, eller hvordan skal dit spørgsmål forstås?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. august 2013 - 21:22 #2
Hmm. Søger jeg på det får jeg bare nogle ringe i forskellige diametre. Er det sådan noget du skal bruge?
Og i hvilken diameter hvis der er?
Avatar billede store-morten Ekspert
02. august 2013 - 21:52 #3
Frempind?
http://www.thansen.dk/products.asp?c=3323290137&n=-1351315985
Se efter justerbare, sådan fik jeg hævet mit styr.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. august 2013 - 08:57 #4
store-morten
Bruger man så spacere til at udligne diametrene på forskellen på diameter på indvendig mål på kronrøret og udvendig på frempind?
Eller er disse mål standard?
Avatar billede hclarsen Nybegynder
04. august 2013 - 11:02 #5
Min frempind ser sådan ud (eksakt!): http://www.thansen.dk/product.asp?c=9382967816&n=-1351315985&pn=-1258351267

Den lodrette stang der sidder i (hedder det stilken?) har plads til nogle spacere, som bestemmer højden af frempinden. Det er disse jeg tænker, at jeg skal anskaffe mig flere af?
Avatar billede store-morten Ekspert
04. august 2013 - 11:59 #6
#3 Var kun eksempel på hvordan jeg fik hævet mit styr.
Det lodrette rør (stilken) er af typen med exspander/exspaderbolt som ikke kunne fås længere.
Ved at justerer frempinden i yderste/højeste stilling blev styret hævet.
(Udskiftede i øvrigt også styret (helt lige) til et med buet form)

Købt så forgaffel og styr mål passer :-)

Er dit lodrette rør af typen Exspander eller Ahead ?
Avatar billede buttwipe Juniormester
04. august 2013 - 12:16 #7
#5

Det "lodrette" rør er en del af forgaflen.
Du kan ikke lægge flere spacere på, da frempinden så ikke griber fat om tilstrælkkeligt meget af stilken på forgaflen.
Der må kun være et par millimeter fra toppen af stilken til toppen af frempinden.

Du må købe en frempind der er vinklet anderledes.
Avatar billede buttwipe Juniormester
04. august 2013 - 12:21 #8
Evt. kan du købe en forlænger:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=9383291294&n=-1351315985&pn=-750224069

Tag lige frempinden med så du er sikker på at de passer sammen! De findes både i 1" og 1,125"
Avatar billede hclarsen Nybegynder
04. august 2013 - 12:26 #9
#7

Tak for det, det var også min fornemmelse efter jeg lidt tidligere målte efter, hvor mange nye spacere der egentlig er plads til. Jeg kan nok hæve den 1 cm max, men det er for lidt.

Er I sikre på, at jeg kan benytte mig af en frempind? Jeg kan ikke umiddelbart se, hvordan den skal sættes fast.

Mvh
Avatar billede store-morten Ekspert
04. august 2013 - 12:32 #10
Avatar billede hclarsen Nybegynder
04. august 2013 - 12:35 #11
Min nuværende frempind kan jeg vel sagtens beholde, den er der ingen grund til at udskifte (?)
Avatar billede store-morten Ekspert
04. august 2013 - 12:36 #12
Avatar billede store-morten Ekspert
04. august 2013 - 12:38 #13
Min nuværende frempind kan jeg vel sagtens beholde, den er der ingen grund til at udskifte (?)

Kun hvis du yderligere vil hæve styret.

Fra #6
"Ved at justerer frempinden i yderste/højeste stilling blev styret hævet."
Avatar billede store-morten Ekspert
04. august 2013 - 12:39 #14
Bemærk, længden på gear/bremse kabler ;-)
Avatar billede buttwipe Juniormester
04. august 2013 - 12:44 #15
#11

Det kommer an på hvilken af de to løsninger du vælger:
Du kan købe en forlænger og bruge den frempind du har nu eller du kan købe en ny frempind der er mere "stejl".