Avatar billede Sob123 Nybegynder
04. august 2013 - 21:12 Der er 14 kommentarer

Hardware

Hej eksperter!
Der var sket store problemer med min bærbar, så jeg satte den til reparation (hos en ven), og fik af vide at hardwaren var helt ødelagt, så han var nødt til at udskifte den med en anden. Den anden hardware havde han taget fra en anden computer og sat ind i min. Med den nye hardware, medfulgte der en Windows Vista. Jeg havde taget den som den var, uden at foretage nogen som helst ændringer, selvom computeren var ALT for langsom. Det tog den 2:30 min om at tænde!!! Men her for en uge siden, efter at have snakket med min ven igen, fik jeg Windows 7 tilbage på min computer igen. Jeg var i starten meget glad, da den var blevet betydeligt hurtigere til både at starte og slukke, med Windows 7. Men dette varede dog ikke længe! Anden gang jeg brugte den, og skulle til at slukke tog det den en evighed om at slukke, da der var hele 136 installeringer der skulle installeres på den. Og nu er det tredje gang jeg bruger den, og i kan tro det har taget den lang tid om at tænde. Og den tændte da ikke normalt som jden skulle. Da jeg tændte stod der:
Configuring service pack
15% complete
Do not turn off your computer.
Og i kan tro det to den en evighed om at komme helt op på de hundrede%!
Det mærkelige er at den slukkede lige efter istedet for at tænde!? Og så tændte den igen (som om den genstartede af sig selv), og gjorde nøjagtig det samme endnu en gang, også slukkede den igen, og tændte!!!?
Så det var somom at den genstartede to gange i træk!

Jeg bruger ikke bærbare særlig meget, da jeg er bange for at den går i stykker (som jeg siger så er dette tredje gange jeg bruger den), men dette er dog et problem da jeg skal til at bruge den til skolen. Så det vil altså sige at jeg, når jeg kommer i skole igen efter sommerferien, skal lade den stå tændt hver dag i over 8 timer. Jeg er bange for at den ikke kan holde til det.
Jeg vil meget gerne vide om i har en ide om hvorfor den gør sådan, og om i har nogen råd. Samt om i kan råde mig til at gøre noget der kan få den til ikke at installere hvergang den starte op og hver gang den slukkes.
Jeg håber i kan hjælpe mig.
Tak på forhånd
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. august 2013 - 21:27 #1
Den lyder til at installere opdateringer fra Microsoft, det er ok den undervejs rebooter.

Det bør kun være første gang den henter mange, ved daglig brug vil den ingen/enkelte hente.

Prøv at lade den opdatere færdig (vær sikker på den er færdig) og så slukke tænde den nogen gange.
Avatar billede sadolin1978 Novice
04. august 2013 - 21:39 #2
har før set opdateringer køre i loop pga. fejl er dette tilfælde så start CMD som administrator kør komandoen
winmgmt /resetrepository
genstart og opdatere igen
Avatar billede Sob123 Nybegynder
04. august 2013 - 22:44 #3
Tusind tak for svar NielsErik! :)

Okay, så det skal forstås som at det er helt normalt at den gør sådan de første gange efter installation af wondows 7?
Jeg lader den også installere uden at slukke computeren, men det er virkelig irriterende at sidde og vente i al den tid, især når jeg skal skynde mig. Jeg var egentlig ret bekymret, da jeg jo skal bruge den til skolearbejde,(ca. 8-16 hverdag på skolen, og derhjemme til lektier (2+ timer dagligt). Så tror du godt at den kan holde til det?
(-Og, hvis jeg den bliver ved med at installere opdateringer til Microsoft hver gang jeg slukker og tænder den, så skal jeg forstå det som at der er noget galt?)

-Jeg har lige taget tid på hvor lang tid det tager computeren om at tænde, og det tog den ca. et minut, er det ikke for meget? :)

Jeg vil lige til sidst spørge om du synes jeg skal lade den stå tændt så længe jeg er på skolen og sætte den på standby  når jeg ikke bruger den, eller om det er bedst at slukke den helt i pauserne (2 store -30min- samt enkelte små 5 min pauser) og tænder så snart der er timer?
Avatar billede Sob123 Nybegynder
04. august 2013 - 22:48 #4
Mange tak for at du har brugt tid på at svare Sadolin1978! :)
Men jeg forstår ikke helt dit svar, gider du uddybe det lidt, da jeg ikke helt har styr på it og den slags.
Avatar billede Sob123 Nybegynder
04. august 2013 - 22:55 #5
Jeg har lige et spørgsmål, som jeg håber i besvarer. Mikrofonen virker ikke efter udskiftningen af hardwaren. Men jeg tænker at det må være fordi at der i den computer hardwaren er taget af ikke har været indbygget mikrofon... Hvad tænker i?
Og jeg kan heller ikke bruge min webcam længere, da jeg ikke kan trygge nogen steder i skrivebordet for at åbne den, som før. Dog åbner den automatisk af sig selv når jeg f.eks er inde på skype. Er der nogen der ved hvordan jeg gør så jeg kan bruge webcamet normalt igen?
På forhånd tak! :)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. august 2013 - 23:07 #6
Okay, så det skal forstås som at det er helt normalt at den gør sådan de første gange efter installation af wondows 7?
Ja.

Så tror du godt at den kan holde til det?
Ja.

hvis jeg den bliver ved med at installere opdateringer til Microsoft hver gang jeg slukker og tænder den, så skal jeg forstå det som at der er noget galt?
Ja hvis den gør det i større stil, du kan godt opleve den vil opdatere småting ret tit (tager fra sekunder til få minutter).

Jeg har lige taget tid på hvor lang tid det tager computeren om at tænde, og det tog den ca. et minut, er det ikke for meget? :)
Det lyder meget ok alt efter din hardware og hvor meget du har med i opstart.

Jeg vil lige til sidst spørge om du synes jeg skal lade den stå tændt så længe jeg er på skolen og sætte den på standby  når jeg ikke bruger den, eller om det er bedst at slukke den helt i pauserne (2 store -30min- samt enkelte små 5 min pauser) og tænder så snart der er timer?
Det bør ikke betyde det store, de fleste lader den slukke skærm efter nogen minutter, du bør være mere obs på dine "kammerater" ikke laver "ulykker/drillerier" på den, hvis du forlader lokalet i 30 minutter, der kan du med fordel lukke den og ha pass på ved åbning.

Post #5
Det lyder mest som manglende drivere.
Du kan evt prøve at køre Slimware (bare gratis versionen) for at opdatere diverse drivere...
https://www.slimwareutilities.com/slimdrivers.php
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. august 2013 - 23:08 #7
Webcam kan du også mangle et program til (det du plejer at bruge).
Avatar billede MADOlsen Forsker
05. august 2013 - 11:27 #8
Og bare lige for god ordens skyld, så er det hardDISKEN, din ven har skiftet :-)
Avatar billede sadolin1978 Novice
05. august 2013 - 11:44 #9
lidt uddybning til #2

windows kan lave fejl ved opdateringen hvor den prøver at starte op også laver en fejl. dette vil den gøre ved hver opstart.
en måde at komme dette til livs er ved den fremgangsmåde jeg beskrev tidligere.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
05. august 2013 - 12:22 #10
#9
Jeg TROR den side af sagen er ok, når han er nede på en opstart omkring 1 minut.
(Vi kender ikke hans harddisk, CPU samt hvad der er med i opstarten, men det lyder ikke som om den installere en masse opdateringer under opstart)
Avatar billede Sob123 Nybegynder
05. august 2013 - 13:20 #11
Tusind tak for svar NielsErik! :D
Okay jeg går nu ind på hjemmesiden og downloader programmet.

Fedeko: Ups, ja der skulle stå harddisk* og ikke hardware. Tak! :)

Sadolin1978: Mange tak! Nu forstår jeg det bedre ;)
Men gider du uddybe fremgangsmåden lidt mere? Jeg har overhovedet ikke styr på sådan noget ;)

NielsErik #10: Jeg havde ikke taget tid på opstarten da den havde "genstartet af sig selv to gange i træk", men det tog dog rigtig lang tid.
Og da den mens den slukkede opdaterede 136 installeringer fra Windows, havde den taget over en halv time!!
Da jeg havde taget tid på opstarten (og det havde taget et minut) var det da den startede uden nogen som helst opdateringer eller lignende. Altså det tager den et minut om at opstarte hvis ikke der er opdateringer ;)

Mange tak for jeres svar! :)
Jeg ved jeg stiller alt for mange spørgsmål, men håber dog i besvarer dem ;)
Avatar billede sadolin1978 Novice
05. august 2013 - 14:21 #12
fremgangsmåden er:

Menuen start --> skriv "CMD" i feltet søg --> højre klik og kør som administrator --> skriv komandoen "winmgmt /resetrepository" og tryk enter --> denne skal evt. køres flere gange  --> derefter genstart pc og kør windows update
Avatar billede Sob123 Nybegynder
06. august 2013 - 09:40 #13
Tusind tak for svar Sadolin1978!;)
Jeg går nu ind og gør det med det samme... selvom jeg ikke forstår hvad den gør ved computeren... gider du forklare mig det?:) (og så vidt jeg forstår, så kan jeg gøre det når som helst?)
På forhånd tak!
Avatar billede sadolin1978 Novice
09. august 2013 - 06:34 #14
du kan godt køre den kommando i cmd når du lyster ja, men det set at windows forsøger at opdatere og når den så starter op fejler opdateringen dette vil have de følger at den forsøger at opdatere igen og igen og igen.
Når kommandoen er kørt vil det efter havd jeg kan læse mig frem til nulstille opdateringen og du kan begynde fra sidste opdaterings punkt