Avatar billede cbadk Novice
15. august 2013 - 15:36 Der er 1 kommentar

WAN subnet pfsense

Hej

Jeg har en ESXI server opkoblet med en fast offentlig ip adresse.

Som man kan se på tegningen her:
http://imgur.com/czszYgJ

har jeg lavet en opdeling med en virtual switch og kører så pfsense som router.

Jeg har nu fået tildelt et subnet som jeg så gerne vil bruge i forbindelse med serverne på LAN siden.

Er der nogen der ved hvordan det kan gøres?

PS: Fik følgende besked med til subnettet:

IPv4 Subnets

Subnets are statically routed on the main IP address of the server, which is why no gateway is needed for the additional IP addresses. Therefore, all IP addresses, except the network address (first) and broadcast address (last), are usable. The router does not take up an IP address of the subnet.

Example: You have the subnet 88.1.1.80/29:
Network:  88.1.1.80
Broadcast: 88.1.1.87
Usable Adresses: 88.1.1.81 - 88.1.1.86

These addresses can be used as additional IPs.

/cbadk
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. august 2013 - 20:15 #1
Det betyder kort og godt, at du råder over adresserne 88.1.1.81-86.
Altså 6 servere, der kan NAT'es til en yderside-IP uden at skulle dele.