Avatar billede gunni Nybegynder
17. august 2013 - 16:15 Der er 17 kommentarer

Ny bærbar med win 8 64bit, skal køre win 32 bit

Jeg har købt en ny HP pavilion sleekbook 14-b100eo der kommer med win 8 i 64 bit version.

Da jeg har et vigtigt program jeg skal køre som kun kan køre i 32 bit har jeg brug for at installere en 32 bit version af win 8 eller 7.

Det kan jeg så ikke rigtigt komme til.

Jeg har lavet en win7 32 bit boot USB key (der er ikke noget dvd drev i den) og installationen starter da også, men når det kommer til at jeg skal vælge hvilken HDD og partion jeg vil installere på kan den ikke finde noget, som om der ikke er en HDD i.

Der er en mulighed for at loade en driver men på HP's side findes kun 64 bit drivere...

Hvad gør jeg ?

Jeg har en win7 32 bit CD samt en win 8 pro upgrade 32 bit cd til rådighed....
Avatar billede poko1 Ekspert
17. august 2013 - 16:23 #1
Alle nyere Pc'er Kører EFI/UEFI Og diskene Kører GPT og ikke MBR.
Avatar billede gunni Nybegynder
17. august 2013 - 16:27 #2
Tak for det, fik jeg ikke meget ud af ;-)

Et lidt mere uddybende svar/løsning ville jeg blive glad for.
Avatar billede poko1 Ekspert
17. august 2013 - 16:47 #3
Jeg ved ikke om dette også kan bruges i Win 8 har kun brugt det i Win 7!
http://www.computerworld.dk/art/165194/saadan-koerer-du-gamle-xp-programmer-paa-windows-7

Du skal kigge i BIOS om der under BOOT står  noget om EFI/UEFI?
http://gratisupload.dk/vis_billede/700453/
Og her hvordan du vælger Installationen fra selected Boot device.
http://gratisupload.dk/vis_billede/700452/
Avatar billede poko1 Ekspert
17. august 2013 - 16:59 #4
Her til Download af Virtuel boks
https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2013 - 18:08 #5
#1
"Alle nyere Pc'er Kører EFI/UEFI Og diskene Kører GPT og ikke MBR."
Er det kun fordi at man så kan have mere end 4 primære drev, eller er der også andre fordele? Så vidt jeg ved, skal man formatere disken før man kan lave den om til GTP.
Avatar billede poko1 Ekspert
17. august 2013 - 18:58 #6
H339 Ja der er flere grunde den væsentlige at man kan køre Harddiske der er meget større end 2 Terrabyte og så skulle de boote hurtigere  hvilket jeg har svært ved at se!
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2013 - 19:09 #7
Tak for info. Nå ja 2TB grænsen, den havde jeg glemt. 1TB er rigelig til mig. Hurtigere? jo det er måske noget man kan måle, men man som bruger ikke kan mærke? Så det er ikke aktuelt for mig, men det er rart at vide besked:)
Avatar billede arne_v Ekspert
17. august 2013 - 20:23 #8
32 bit Windows er ved at vaere lidt gammeldags.

Jeg tilslutter mig forslaget om at koere en 32 bit Windows paa et virtuelt system hosted paa 64 bit Windows.
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2013 - 21:43 #9
Ja jeg har også prøvet Virtual box på windows 8 pro, og den kørte faktisk godt med Gyldendals gamle ordbøger og Oxford eng. med lyd.
Den var let at installere XP fra en Iso. Har man kun en CD kan man lave en Iso selv: http://www.magiciso.com/tutorials/miso-magicdisc-overview.htm
Avatar billede HKW Nybegynder
18. august 2013 - 18:45 #10
gpt og mbr er blot forskellige måder at partitionere på. De har ingen indflydelse på harddiskens hastighed.
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2013 - 22:23 #11
Har en GPT HDD en partitionstabel lige som MBR? Mit Acronis Image, som er lavet på en MBR disk kan ikke køre på GPT.
Avatar billede HKW Nybegynder
20. august 2013 - 12:29 #12
Ja, en gpt-hdd har også en partitionstabel. Strukturen er bare anderledes og den ligger et andet sted.
Avatar billede poko1 Ekspert
20. august 2013 - 12:55 #13
Det var i forbindelse med denne artikel jeg vovede påstanden!
http://www.computerworld.dk/art/7021/efi-goer-livet-lettere
Citat: Med EFI bliver vores pc'er både hurtigere og mere stabile - skulle uheldet alligevel være ude, så bliver det langt lettere at finde fejlen i fremtiden.
Avatar billede HKW Nybegynder
20. august 2013 - 13:07 #14
Det går mere på firmwaren i pcen. Hvis vi kun kigger på gpt vs mbr, så er er der ingen hastighedsforskel. Det handler kun om datastruktur på harddisken.
Avatar billede poko1 Ekspert
20. august 2013 - 13:13 #15
Lad os høre fra spørgsmålsstiller Flue knepperi er out of topic!
Avatar billede HKW Nybegynder
20. august 2013 - 13:16 #16
Det er da dig, som kommer på banen i dag. Jeg svarer blot tilbage på det, du skriver. Er du stået for tidligt op?
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2013 - 13:43 #17
Jeg siger tak, og for ikke at lave for megen spam her, opretter jeg mit eget spørgsmål om MBR versus GPT. Håber I vil deltage der:)
http://www.eksperten.dk/spm/984725