Avatar billede OKS Novice
21. august 2013 - 15:11 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Indsæt range fra Excel som Rich Text Body i Lotus Notes email

Hej.

Jeg har nedenstående kode, som kan sende emails ud via en Lotus Notes klient, som kører på samme maskine.

Jeg vil gerne kunne åbne en Excel-fil, kopiere et range og indsætte det som body i emailen. (bemærk ikke som en vedhæftet fil). Jeg har med en pil markeret i koden, hvor "Body" i emailen normalt indsættes.

(Lad os i eksemplet sige at regnearket hedder "C:\test.xlsx", Arket hedder "Ark1" og at ranget hedder "A1:D19")

Er der nogen, der kan hjælpe mig?

Public Function SendNotesMail2(Subj As String, Attachment As String, Recipient As String, ccRecipient As String, BodyText As String, SaveIt As Boolean) As Boolean
        Dim Maildb As Object
        Dim Body As Object
        Dim UserName As String        'The current users notes name
        Dim MailDbName As String      'The current users notes mail database name
        Dim MailDoc As Object        'The mail document itself
        Dim AttachME As Object        'The attachment richtextfile object
        Dim Session As Object
        Dim EmbedObj As Object
        Dim arrToRecipients, arrCCRecipients

        Dim rtitem As Object

        On Error GoTo ErrHandler
        Session = CreateObject("Notes.NotesSession")
        UserName = Session.UserName
        MailDbName = UserName.Substring(0, 1) & UserName.Substring(UserName.Length - InStr(1, UserName, " ")) & ".nsf"
        Maildb = Session.GetDatabase("", MailDbName)
        If Maildb.IsOpen = True Then 'Already open for mail
        Else
            Maildb.OPENMAIL()
        End If

        MailDoc = Maildb.CreateDocument 'Set up the new mail document

        MailDoc.form = "Memo"
        arrToRecipients = Split(Recipient, ",")
        MailDoc.sendto = arrToRecipients
        arrCCRecipients = Split(ccRecipient, ",")
        MailDoc.CopyTo = arrCCRecipients

        MailDoc.Subject = Subj

        rtitem = MailDoc.CreateRichTextItem("Body")
        Call rtitem.AppendText(BodyText)  '    <---  Her vil jeg gerne have en tilføjelse, der henter et range fra en Excel-fil og indsætter indholdet som body i min email.

        MailDoc.SAVEMESSAGEONSEND = SaveIt
        If Attachment <> "" Then
            AttachME = MailDoc.CreateRichTextItem("Attachment")
            EmbedObj = AttachME.EmbedObject(1454, "", Attachment, "Attachment")
        End If
        MailDoc.PostedDate = Now()    'Gets the mail to appear in the sent items folder
        MailDoc.send(0, Recipient)
        Label5.Text = "Mail afsendt!"

        Maildb = Nothing
        MailDoc = Nothing
        AttachME = Nothing
        Session = Nothing
        EmbedObj = Nothing

        rtitem = Nothing

        SendNotesMail2 = True
        Exit Function

ErrHandler:
        SendNotesMail2 = False
        MsgBox("FEJL :-(")

    End Function
Avatar billede OKS Novice
21. august 2013 - 20:55 #1
Hej igen.

Så er jeg kommet lidt længere.

I ovenstående kode har jeg følgende 2 linier:

        rtitem = MailDoc.CreateRichTextItem("Body")
        Call rtitem.AppendText(BodyText)

som opretter mailens body og indsætter det ønskede indhold heri. "BodyText" er en variabel som normalt består af indholdet til mailens body.

Nu har jeg fået lavet en funktion (CopyExcelRange) som kopiere det ønskede range i Excel til udklipsholderen (Skal nok dele den, når det hele kører). Så mit sidste problem består i hvordan jeg får linien

        Call rtitem.AppendText(BodyText)

lavet om, så indholdet i udklipsholderen bliver sat ind i stedet for.

Håber meget at nogen kan hjælpe mig med det sidste.
Avatar billede OKS Novice
23. august 2013 - 21:07 #2
Hej.
Jeg lukker spørgsmålet, da jeg har fundet ud af at sende mine emails fra VBA i Excel i stedet for.