Avatar billede martin_moth Mester
24. august 2013 - 17:26 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Emhætte med aftræk eller kulfilter

Bygger nyt hus. Køkken/alrum er ca 4*8 m med skråloft, ca 110 m3.
Der er genveks ventilationsanlæg huset der bygges efter BR2015 - dvs et meget tæt hus

Jeg kan få enten alm aftræks emhætte med motor på loftet, eller uden aftræk med kulfilter. Savner lidt rådgivning. Har Googlet mig til følgende:

For & imod kulfilter:
1.intet varmt luft blæses ud af huset - energivenligt :-)
2.Genveks tager fugt, kulfilter tager fedt, tilbage er kun lugten (som vel er god når maden er god :-)
3.Enkel installation :-)
4. Filter skal skiftes 1-2 gange om året :-(
5. Mindre effektiv end en med aftræk? :-(

For & imod aftræk
A.Mindre støj da motor er på loftet :-)
B. Effektiv - al luft og os ryger helt ud af huset :-)
C. Dyr i varme da den smider varm luft udenfor :-(
D. Ingen madlugt :-)
E. "Forstyrrer" genveks anlæg ? :-(

Er i tvivl om især 5) og E)

Har Googlet og læst de første 10 hits men synes ikke der er noget entydigt. Derfor - er der nogen der har ERFARING med emhætter med kulfiltre? Hælder til dem men er i tvivl om det vil virke med det ret store køkken alrum....

Links til et emhætte-forum hvis et sådant findes er også velkomment
Avatar billede claes57 Ekspert
24. august 2013 - 18:56 #1
jeg har den med aftræk pt - og det er godt. Dels trækker den køkken, men der er også ventilation ved badeværelse og brygger på samme motor. Simpelt og styrer stort set sig selv (fugtbaseret) - men kan selvfølgelig startes manuelt.
Mit er fra 70'erne - nyere modeller trækker luft ind udefra via samme motor, og varmeveksler, så indblæsningsluften opvarmes af den udgående - så der er mindre spild.

De andre: kulfilter - kan de ikke bare vaskes? jeg synes at have set, at de kan komme i opvaskemaskinen en gang årligt, og så er det kun en lille/billig ting, der skal skiftes samtidigt. Du skal jo også afvaske aftræk i køkken regelmæssigt alligevel, og selvom du ikke ser et filter, så skal motor og filtre på loftet vedligeholdes.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. august 2013 - 20:16 #2
Absolut ud af huset. Har haft det foer og det virker. Har nu kulfilter og det er ikke godt.
Avatar billede kgkg Nybegynder
25. august 2013 - 00:55 #3
Vælg emhætte med motor.

Kulfilter vælger man kun hvis man ikke har mulighed for at have afkast i det fri.
Avatar billede martin_moth Mester
25. august 2013 - 19:57 #4
Tak for input. Det er nok i virkeligheden Info om kombinationen: nyt (tæt) hus / genveks / emhætte med el. uden aftræk jeg er interesseret i.

Desværre har diverse sælgere v forhandlere ikke kunne overbevise om det ene eller andet da alle deres produkter tilsyneladende er "de bedste". :-s
Avatar billede kgkg Nybegynder
25. august 2013 - 21:36 #5
Der er ingen problemer med dit ventilationsanlæg og en emhætte med motor som har afkast til det fri.

Jeg har endnu ikke hørt om nogen som har fået en emhætte med kulfilter, som har været tilfredse med det.

PS. Jeg arbejder med ventilation til daglig og er kommet ud til lidt af hver. Så i min verden er kulfilter emhætten en nødløsning.
Avatar billede martin_moth Mester
05. september 2013 - 08:09 #6
OK. Tjaa, jeg ved sgu ikke helt hvad det ender med. Jeg får lidt modsatrettede anbefalinger - herindefra er anbefalingen dog jf ovenstående, at det skal være afkast i det fri (ikke kulfilter)

Tak for input, smid svar
Avatar billede kgkg Nybegynder
05. september 2013 - 08:42 #7
svar...
Avatar billede martin_moth Mester
24. september 2013 - 13:47 #8
Ender med aftræk, og ekstern motor på loft

Tak for input