Avatar billede Mette1969 Novice
29. august 2013 - 14:13 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

NAS harddisk kører HELE TIDEN?

Jeg har købt WD My Book Live (NAS).
Til at begynde med virkede den fint. Den gik i standby, når den ikke blev brugt. Jeg havde også kopieret nogle filer over på den uden problemer.

Men i går kopierede jeg ca. 75 GB over på den, og siden kører harddisken hele tiden? Hvorfor køer harddisken også efter filerne er kopieret?
5 timer efter jeg havde slukket for min computeren kørte NAS harddisk stadigvæk?
Da jeg stod op i morges kørte harddisken stadigvæk?
Og det gør den stadigvæk? Den går ikke i standby? Hvorfor?

Hvordan får jeg den til at gå i standby igen, når den ikke bruges?
Avatar billede chalde Seniormester
29. august 2013 - 14:17 #1
Den har muligvis nogle services til indeksering eller konvertering af billeder mv.
Hvad står der i manualen?
Avatar billede Mette1969 Novice
29. august 2013 - 14:46 #2
Der er ikke oprettet nogle " safepoints "
"Hard Disk Sleep" er aktiveret.
Der jeg kopierede var mest lyd og film, der var ikke rat mange bilder.
Jeg kan ikke finde noget andet relevant i manualen? Muligvis fordi jeg ser de forkerte steder? Jeg har ikke læst alle 146 sider.

Den har kun 1 harddisk, så det kan ikke have noget at gøre med RAID.

Uanset hvilket (arbejde) den er i gang med, burde den så ikke at være færdig efter ca. 24 timers arbejde?
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
29. august 2013 - 17:04 #3
Avatar billede Mette1969 Novice
29. august 2013 - 19:43 #4
Nej, desværre :(
Avatar billede kiki Juniormester
30. august 2013 - 00:45 #5
Jeg har haft samme problem. Der er nogle filer som kan få en NAS harddisk til at køer hele tiden.
Løsningen er at slette de filer som du kopierede ind, og som ikke er: Bilder, lyd og film filer. Så holder harddisken op med at køer, når den ikke bliver brugt.
Avatar billede Mette1969 Novice
30. august 2013 - 11:21 #6
Jeg synes det lyder mærkeligt, hvis det er rigtig kiki.

Men nu har jeg prøvet at slette de filer som jeg havde kopieret ind på NAS, og til min stor overraskelse, så stoppede harddisken for første gang i næsten 2 dage?
Så det ser ud til at det er rigtig, men jeg synes ikke det virker logisk?

Tak for hjælpen.
Avatar billede chalde Seniormester
30. august 2013 - 12:27 #7
Se side 109 i manualen (omhandler medieserveren som bla. scanner efter og indekserer musik, film og billeder):
http://www.wdc.com/wdproducts/library/UM/DAN/4779-705058.pdf
Avatar billede Mette1969 Novice
30. august 2013 - 16:44 #8
Tak for info.

Men jeg synes stadigvæk ikke det virker logisk at harddisken skal arbejde hele tiden i næsten 2 dage? Så mange filer kopierede jeg jo heller ikke. Havde jeg ikke slettede filerne, så ville harddisken jo nok stadigvæk arbejde.

Jeg har nu kopierede ca. 15GB film over på den. Kort tid efter de er blevet kopieret, så stopper harddisken med at arbejde:)
Avatar billede chalde Seniormester
30. august 2013 - 18:38 #9
Det kommer an på hvad den konverterer og indekserer m.m.
Sidste jeg opgraderede min (synology) tog konverterings og indekseringsprocessen ca. 1 uge grundet mængden af billeder og filmklip.