Avatar billede Baltzerh Praktikant
09. september 2013 - 16:07 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Spontan slukning af computer, temperatur?

Har lige fået formatret min computer efter min SSD hardisk døde pludseligt da jeg startede Warcraft 3. Min computer havde inde der opført sig lidt mærkeligt men ikke noget slemt.

Mit problem nu er den slukker pudselig som hvis jeg havde trukket stikket. Den gør det kun hvis jeg beder den om at arbejde lidt men den har ikke engang haft et spil kørende endnu.
Jeg tror selv det er temperaturen på min CPU. Har installeret hardware monitor, men ved ikke lige hvordan kan jeg linke billed så i kan se dens målinger?
Mens jeg kun browser ligger de foreskellige cores på mellem 75 og 80 grader. Jeg har tidligere haft problemer med den crashede pga. en dårlig strøm forsyning men købte en ny for et halvt år siden som havde 100 ekstra watt.

Computeren er ca. 5 år gammel.

Windows 7
Har en I7 920 på et asrock X58 Deluxe bundkort.
295 Gtx grafikkort
10 gb ram
Tx 750w Strømforsyning.

Håber i har nogle råd.

Mvh
Martin
Avatar billede richardjensen Seniormester
09. september 2013 - 17:30 #1
Er dine køleplader/blæsere rene (uden støv og 'lommeuld', og er indtag af køleluft nær varmekilde (radiator) ?
Avatar billede richardjensen Seniormester
09. september 2013 - 17:31 #2
Prøv at fjerne den ene side af kabinettet.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. september 2013 - 20:01 #3
75-80 grader for at lave stort set "ingenting" er alt for højt for en stationær. Den bør ligge mindst 20 grader lavere.
Kan til sammenligning fortælle at min pc her for at lave ingenting er 35 grader på Cpu'en.
Og den overstiger aldrig 55 grader selvom jeg presser den.
Så du burde måske udføre dette http://spywareinfo.dk/tip-og-tricks/rens_taern.htm som der også beskrives i #1.
Avatar billede Baltzerh Praktikant
12. september 2013 - 17:33 #4
Jeg har fjernet siden, støv suget og været inde i BIOS og nulstille, (min ven overclokede vist engang min cpu) nu slukker den ikke længere og kan godt spille spil, men den ligger stadig på de 70 når den ikke laver noget og slut 80 når jeg spiller, har i flere råd til at køle den længere ned?

Og tak for hjælpen indtil videre :)
Avatar billede 220661 Ekspert
12. september 2013 - 17:42 #5
Velbekomme.
Hvis den er helt ren nu,er det kun udskiftning af kølepasta der vil kunne få temperaturen længere ned.
Vælger man at prøve dette er det meget vigtigt at alt det gamle kølepasta fjernes helt. Der er flere forslag til hvordan det gøres, men jeg ville selv bruge Isopropyl alkohold, som er et flygtigt rensemiddel, der ikke sætte fedtstof af. Det er nemlig meget vigtigt at både chip og køler er helt ren før ny pasta sættes på. Lad være med at påføre for meget pasta. Der skal kun en lille klat på midten, og når køler så monteres hen over vil det fordele sig ligeligt.
Avatar billede Baltzerh Praktikant
01. januar 2014 - 15:07 #6
Tak for hjælpen, det virkede med en god rensning og ændring af bios indstilling :)
Avatar billede 220661 Ekspert
01. januar 2014 - 15:19 #7
Velbekomme.
Lægger et svar her evt til deling med richardjensen hvis han også lægger et svar.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. januar 2014 - 15:29 #8
Tak for point.
richarjensen vil du være med på point siger du lige til.
Kan se du ikke har reageret i tråden siden starten. Kan være en fejl i systemet desværre. Men meld lige tilbage og vi retter op på det :-)