Avatar billede monste Nybegynder
16. september 2013 - 23:18 Der er 6 kommentarer

Mere ram i Sony Vaio

Jeg har en Sony Vaio vgn-aw11m.
Den har 2x2 gb ram og produenten angiver at 4gb er max.
Jeg har imidlertid skiftet windows vista ud til windows 7 professionel 64-bit samt skiftet harddisken ud til en SSD disk.
Vil jeg så kunne sætte mere ram i alligevel?
Avatar billede thov Forsker
17. september 2013 - 04:30 #1
Mængden af RAM er bestemt af hardware (chipset), så der er den samme begrænsning, uanset om du har Vista, Win7 eller Win8.

Surt :-(
Avatar billede monste Nybegynder
17. september 2013 - 08:10 #2
Ja, det er surt.
Men når jeg tjekker mit chipset hos Intel (PM45) http://ark.intel.com/products/35135/Intel-82PM45-Memory-Controller-Hub, så står der max memory 8gb 'dependent on memery type'.
Er 8 gb så alligevel ikke svaret?
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2013 - 11:08 #3
Når producenten angiver at 4gb er max, så er der ikke mere at gøre der. Selvom du skifter harddisken ud eller installere Windows 7 x64 Bit, så nytter det ikke så meget :).

Det hele er afhængigt af motherboardet, og det ser ud til at støtte mmax 4 GB.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2013 - 14:06 #4
Du kan sagtens smide 2x4 GB ram ind, men den kommer kun til at bruge 4 GB ram max, fordi det er motherboardet er beregnet til :)
Avatar billede monste Nybegynder
17. september 2013 - 20:31 #5
Jeg bøjer mig... og må leve med mine 4 GB ram.
Tak for svar. ville gerne give #1 thov points, men hvordan?
Avatar billede monste Nybegynder
20. december 2013 - 22:13 #6
En update:
Kunne ikke leve med 2x2 gb ram alligevel, så har proppet 2 x 4 gb i maskinen, og den spinder som en mis. Har kørt med det en måned nu, og vi spiller nu uden lack på steam, Minecraft mv. - og grafikke er blevet super flot.