Avatar billede GerNi Novice
18. september 2013 - 22:33 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Startknappen i Windows 7 reagerer ikke. Propsys.dll?

Det startede med, at der ved opstart kom meddelelse om, at stort set alle de programmer (en halv snes: AVG antivirus, Skydrive, Clouddrive, skærmstyring, .....), som starter op sammen med Windows, holdt op med at fungere. Jeg fik hver gang mulighed for 'Luk programmet', hvilket jeg gjorde. Også Windows Stifinder holdt op med at fungere. Der kunne jeg vælge 'Søg efter løsning og genstart', hvilket jeg gjorde - uden at det virkede :( Computeren var også ustabil, og efter et stykke tid gik Windows ned, og skærmen viste kun smalle lodrette linjer i diverse farver!

Windows startknap reagerede ikke, hverken den på proceslinjen eller den på tastaturet. Det var derfor lidt vanskeligt at køre Windows værktøjer, men jeg fandt ud af at starte dem på en anden måde.

Ved en af mine utallige opstarter gik AVG antivirus ikke ned, så jeg kørte en fuld scan. Der var ingen trusler.

Dernæst kørte jeg Windows værktøjet, der undersøgte hukommelsen for fejl. Ingen fejl.

Så gik jeg ind et sted - jeg husker ikke lige hvor - hvor jeg kunne forhindre alle de programmer, som starter op sammen med Windows, i at starte op. Jeg slog de fleste fra.

Så kørte jeg CHKDSK fra Windows. Jeg kunne ikke undersøge C-drevet, når det var i brug, men jeg fik mulighed for at planlægge en kørsel ved næste opstart. Det gjorde jeg så, men ved næste opstart gik CHKDSK igang et halvt sekund og meddelte så, at der ikke var problemer ved C-drevet. Jeg prøvede igen, og denne gang var CHKDSK faktisk igang ca 10 sekunder, men hoppede så ud. Jeg prøvede igen, og denne gang fuldførte CHKDSK en fuld undersøgelse af C-drevet. Den fandt også et par fejl.

Jeg har også kørt Ccleaner for at rense computeren for malware.

Endelig har jeg kørt Windows Defender Offline. Den fandt ingen problemer.

Nu ser det faktisk ud til, at computeren er stabil. Der kommer ikke meddelelser om fejl ved opstart - MEN startknappen fungerer stadigvæk ikke. Jeg har en ide om, at det har noget at gøre med fejl i Windows stifinder, selv om denne fejlmeddelelse faktisk ikke kommer mere.

Og så har jeg ikke prøvet at slå programmerne, som starter op sammen med Windows, til igen.

Jeg læste tilfældigt i en logfil for Windows, at Windows stifinder ikke var startet, da Windows ikke kunne finde filen c:\Windows\system32\propsys.dll

Denne dll findes faktisk i c:\Windows\system32, men min tanke var så, at der kunne være fejl i den. Et sted på nettet tilbød faktisk download ad denne dll, men da jeg gjorde det, kunne jeg se, at det dels drejede sig om en ældre version end min, og sproget var også engelsk. Jeg mener at huske, at jeg tidligere har haft problemer med at blande versioner med forskellige sprog.

Alt dette munder nu ud i følgende spørgsmål:

1. Har jeg ret i min antagelse om, at startknappen ikke virker, fordi Windows stifinder ikke kører?

2. Kan det tænkes, at dette skyldes, at der er fejl i propsys.dll?

3. Hvis ja til dette, hvor får jeg så fat i en fungerende propsys.dll - samme version som min egen (version 7.00.7601.17514, 988.160 byte). Mit styresystem er windows 7 Home Premium 32 bit.
19. september 2013 - 07:59 #1
Hmmm... Hvad med WindowsTAsten på tastaturet ?

---

Lige en hurtig:

Til Vista / WIN7 styresystem:
Gå i Start - Skriv i søgefeltet > cmd > vælg det program som hedder > cmd.exe > og højreklik på den og sig "Kør som administrator"
Skriv:
SFC.exe    /scannow > ENTER
Der kommer en bjælke så længe scanningen køre - og når den er færdig forsvinder den igen og du får ikke andre meldinger.
Indsæt din Windows CD/DVD, hvis du bliver bedt om det.
Efter scanningen > Genstart...
Avatar billede 220661 Ekspert
19. september 2013 - 09:08 #2
#1 Enig

#0 Dejligt med en velformuleret indledning. Det bør andre lære af :-)
Er det en pc med recovery dvd eller har du original Windows disk?
Avatar billede GerNi Novice
19. september 2013 - 12:16 #3
Foreløbig tak til de 2 indlæg.
Der er ingen reaktion på Windowstasten på tastaturet. Så mit problem er: jeg kan ikke gå i Start > osv.
Jeg har omgået dette med henblik på forslaget fra karise_larry: jeg har lavet en genvej til cmd.exe på Skrivebordet og sat den til at køre som administrator.

Jeg har ingen Windows CD/DVD. Det fulgte der ikke med ved købet (Medion computer fra Aldi). Så vidt jeg kan finde ud af, er den eneste hjælp, jeg af den vej kan få, at køre en recovery ved at trykke på F11 ved opstart. Der ligger filer til recovery på et D-drev. Men det betyder jo, at jeg skal starte fra en computer med et indhold, som var på den ved købet for 3 år siden, og det er jo det, jeg kæmper for at undgå.

Men SFC (System File Checker) lyder som noget af det rigtige - bare jeg havde en Windows 7 installations CD, jeg kunne sætte i, hvis SFC skulle finde ud af, at den er gal med propsys.dll
Avatar billede 220661 Ekspert
19. september 2013 - 15:21 #4
Der findes download af Windows 7 versioner her. http://www.eksperten.dk/spm/951283#reply_7866297
De er dog helt sikkert på engelsk og måske i trail udgave, og skal brændes ud for at bruge. Men jeg ved ikke om du måske kunne bruge den til at køre Sfc /scannow.
Husk at tjekke filen med din antivirus før du kører den.
Mener det er denne du skal bruge:
http://msft-dnl.digitalrivercontent.net/msvista/pub/X15-65732/X15-65732.iso
Avatar billede poko1 Ekspert
19. september 2013 - 15:46 #5
Bare et lille indskud Windows CD/DVD. Det fulgte der ikke med ved købet (Medion computer fra Aldi).Jeg har i min tid aldrig været ude for at der ikke både var installations CD/DVD og softvare DVD med fra Aldi og jeg har nok kørt over 50 igennem
og i øjeblikket har jeg en medion  Win 8 på bordet som jeg er ved at  ændre udseende og sætte activ Shell på.
Avatar billede GerNi Novice
19. september 2013 - 16:28 #6
Til poko1 - og Medion :)  Jeg kontaktede Medion hotline, og de mente også bestemt, at der fulgte cd'er med ved købet. En intens gennemsøgning af mit arbejdsværelse gav da også resultat, så undskyld til Medion.

Jeg kørte så sfc.exe /scannow. Den forlangte nu aldrig nogen Windows CD, men sluttede blot af med, at der var foretaget nogle ændringer. En genstart af computeren viste da, AT STARTKNAPPEN VIRKEDE!!! Til gengæld kom der nu en meddelelse om, at Windows Sidepanel var holdt op med at fungere (det var en af de meddelelser, som kom i starten af problemerne). Men skidt! Hvis det eneste nu er, at jeg må undvære et par gadgets på Skrivebord, så for mig ingen alarm!

Jeg prøvede at se i loggen for SFC. Den var alenlang og fyldt med hundredvis af meddelelser om fejl. Meget skræmmende. Er der nogle kyndige på sitet her, som vil kunne dechifrere den?

Nå men pointene må klart gå til karise_larry - øh hvordan tildeler jeg point?

Hvis nogen kan dechifrere ovennævnte log, tildeler jeg gerne ekstra point :)
Avatar billede 220661 Ekspert
19. september 2013 - 16:37 #7
Sidepanelet synes jeg ikke er specielt brugbart, så det kan du sagtens undvære. Karise Larry lægger et svar når han ser tråden, så du kan give ham point.
Du kan her se hvordan du lukker tråden bagefter:
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo
Avatar billede poko1 Ekspert
19. september 2013 - 16:54 #8
Hvad med at sætte DVD i og når du kommer til hvor du kan installere så er der nede i venstre hjørne mulighed for at køre en reparation! Kør dernæst en malware byte og send lokken herind.
Avatar billede conz Juniormester
19. september 2013 - 19:38 #10
Bare som en side note, så er Gadgets i Windows Vista/7 er rimelig stor sikkerhedsrisiko, så jeg ville droppe dem fuldstændig.
Og måske køre et par forskellige virus scans (fx har Trendmicro og Eset online scannere).

Microsoft har selv meldt ud at de ikke anbefaler brug af Gadgets.
http://technet.microsoft.com/en-us/security/advisory/2719662
19. september 2013 - 22:19 #11
Ping...