Avatar billede mathildealmind Nybegynder
24. september 2013 - 18:31 Der er 6 kommentarer

hjælp til It opgave

hej folk jeg er igang med en IT opgave og jeg er simpelthen gået i stå nu, håber i kan hjælpe mig lidt
Hvad er hacking? Og hvad er en hacker? Hvorfor bliver man hacker?
Hvad er spyware?
Hvad er Phishing?, hvordan foregår det og hvad kan man gøre for at undgå det?
Hvad er Virus?
Hvad er en orm?
Hvad er en trojansk hest?
Hvad er spam
Avatar billede conz Juniormester
24. september 2013 - 19:16 #1
Hvad skal du have hjælp med?
Avatar billede mathildealmind Nybegynder
24. september 2013 - 19:22 #2
de spørgsmål jeg har skrevet.
Hvad er Virus?
Hvad er en orm?
Hvad er en trojansk hest?
Hvad er spam
Avatar billede conz Juniormester
24. september 2013 - 19:36 #3
Har du forestillet dig at en anden skal lave din opgave for dig?

Hvis du ingen idé har om, hvad noget af det er, så må du jo begynde at læse dine bøger, og høre efter i timen.

Heldigvis, så kan du i denne vidunderlige digitale tidsalder også bruge en søgemaskine, til at hjælpe dig til information om emner, som du gerne vil vide mere om.

Du kan prøve at starte med at søge på "virus", og se hvad der kommer frem af resultater.

Husk at være kildekritisk, og ikke bare tro på det første du læser. Især med emner som fx "Hacker". Læs flere forskellige kilder / forklaringer på dine spørgsmål og dan dig dine egne indtryk. Skriv derefter dine indtryk og meninger ned på papir, og i løbet af kort tid, så har du faktisk en opgave du kan aflevere, og som bonus så lærer du rent faktisk noget.

Held og lykke med opgaven, og kom endelig tilbage, hvis du har mere specifikke spørgsmål, eller emner du gerne vil diskutere.

Jeg (og de fleste andre herinde) vil som udgangspunkt altid hjælpe, men du skal ikke forvente at der er nogen som gider lave hele din opgave for dig.
Avatar billede mathildealmind Nybegynder
24. september 2013 - 19:49 #4
jeg har læst på det og de spørgsmål er bare lidt ud af de 44 spørgsmål jeg har lavet, jeg ved bare INTET om virus og jeg har rigtigt svært ved at formulere mig omkring det
25. september 2013 - 08:30 #5
PS: Du skal ikke selv lægge [svar]; er 'reserveret' til (til løsninger og pointgivning), som der står. Når man ser oversigten over spørgsmål, tror folk at der er lagt løsning/svar og så bliver spørgsmålet sprunget over...

www.spywarefri.dk/ ?

---
Avatar billede kinga1234 Nybegynder
25. december 2013 - 12:46 #6
Malware:
Malware er en række kategorier af computer programmer, der gør skadelige eller uønskede ting på de computer, de kører på.
Computervirus:
En computervirus er et lille program, som forsøger at inficere andre programmer. Det er ofte skjult i et tilsyneladende harmløst program, som skal aktiveres manuelt for at kunne indlede spredningen. Virusprogrammer kan være meget skadelige, f.eks. ved at slette vigtige data og/eller programfiler fra den inficerede computer.
Orme:
En orm er næsten det samme som en computervirus, forskellen på dem er, at en orm kan sprede sig selv fra maskine til maskine uden at blive aktiveret manuelt. Det foregår ofte ved at udnytte sikkerhedsbrister i operativsystemet eller browseren.
En orm vil ofte medbringe en skadelig "last", på engelsk: payload(en), i form af et eller flere programmer, f.eks. en trojansk hest eller en computervirus.

Trojansk hest
En trojansk hest er malware som er forklædt som noget harmløst. Det er et slags serverprogram, som gør det muligt for andre at fjernstyre offerets computer.
spyware
Spyware undersøger typisk hvilke hjemmesider brugeren besøger, og hvilke søgeord han/hun bruger på world wide web, hvorefter det rapporterer tilbage til skaberen af programmet via internettet. Det er ofte nært belægget med adware, og de indsamlede oplysninger bruges så til at målrette de reklamer, der vises for den pågældende bruger.

Virus, orme, trojanske heste og spyware, er noget som kan gå ind og smadre/ødelægge dele, områder og i visse tilfælde hele systemet, det kan være alt fra den pc der bliver ramt og i værste tilfælde kan vider gå til serverne som styre de systemer butikkerne bruger.