Avatar billede nicolailissau Nybegynder
01. oktober 2013 - 12:40 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Underlig CPU opførsel

Jeg har en Samsung NF310 netbook der har en underlig CPU opførsel når jeg forsøger at afspille youtube videoer.

Her er et billede af hvordan min CPU arbejder mens jeg prøver at afspille en video:

http://i42.tinypic.com/5djbzk.png

Videoen loader i de mellemrum hvor CPU'en ikke er fuldt optaget, hvilket betyder at afspilningen foregår i små ryk.

Er denne opførsel "normal" for en laptop af denne type?

Jeg har Windows 8, med atom processor og 1GB ram.
Avatar billede mYaz Nybegynder
01. oktober 2013 - 13:21 #1
Din cpu har det meget hårdt, og jeg synes det er MEGET mærkeligt at du har en atom processor i. Den er meget lille og ikke særlig kraftig, din cpu har det svært og vil også have det for fremtiden.

Har du prøvet at lukke forskellige baggrunds programmer?
Ryddet op på din pc?
Skannet den?
Avatar billede mYaz Nybegynder
01. oktober 2013 - 13:23 #2
Og vil primært sige med sådan en lille bærbar er det ikke meget du kan lave på den før din CPU arbejder rigtig meget.
Avatar billede thov Forsker
01. oktober 2013 - 13:54 #3
Lige præcis :-(
Netbooks, Intel Atom og videoafspilning er nærmest inkompatible størrelser.
Selv videoer fra harddisken kløjs den i, medmindre opløsningen og bithastighed er meget lave.
Avatar billede nicolailissau Nybegynder
01. oktober 2013 - 14:00 #4
@mYaz: Pc'en er desværre geninstalleret for nyligt, helt ryddet op mht. startprogrammer og jeg har ikke nogle baggrundsprogrammer kørende.. Så jeg må nok indse at pc'en ikke er til mere end tekstbehandling o.a. i den stil.

Jeg frygtede lidt jeres konklusion, man håber vel altid på at der er et eller andet der kan fikses :)

Tak for det, ligger i et svar?
Avatar billede thov Forsker
01. oktober 2013 - 14:42 #5
Uden CPU 'booster' (24% ekstra), kan min MSI netbook ikke afspille en 640x480 177kbps video, uden at hakke.

Med de ekstra 24% turbohastighed, går det lige akkurat flydende.
Avatar billede jens_peter Nybegynder
01. oktober 2013 - 15:57 #6
Jeg søgte lige på din maskine og jeg kan se, at den måske kører Vista eller 7?

http://komputer.dk/test/computere/samsung-nf310

Overvej evt. at opgradere rammen, som de anbefaler fra Komputer.dk's  side.

Jeg sad selv og tænkte Ubuntu, da jeg læste dit spørgsmål, så det må være buddet herfra måske kombineret med udvidelse af rammen, det er jo ikke noget gammel maskine og køre Youtube-videoer kræver vi jo af vore mobiltelefoner, så det må den der også kunne bringes til at gøre.

Jeg har selv prøvet med Ubuntu på en gammel bærbar, der larmede med blæser og harddisk, så det var en gru, men efter ændringen af styresystemet gik larmen væk og den kørte bare.

Dog var den stadigvæk en gammel maskine med ikke ret meget kraft, men den kunne bruges til dagligt, desværre gik den i stykker kort efter, men sådan kan det jo gå.

Held og lykke med den.
Avatar billede nicolailissau Nybegynder
02. oktober 2013 - 14:48 #7
@qweros Jeg har nemlig overvejet at opradere mine ram i den, men da jeg opdagede hvor presset CPU'en var, faldt den ide lidt til jorden igen.

Jeg kørte windows 7 på den tidligere, hvilket på ingen måde kunne lade sig gøre. Med windows 8 går det langt bedre, og den er faktisk udemærket til almindelig tekstbehandling o.a. i den stil.

Jeg tror jeg giver Ubuntu eller anden linux distribution et forsøg i weekenden :)
Avatar billede nicolailissau Nybegynder
03. oktober 2013 - 09:08 #8
Tak for hjælpen. Vil i ligge nogle svar?
Avatar billede mYaz Nybegynder
16. oktober 2013 - 11:17 #9
Jo det kan vi vel :)
Avatar billede jens_peter Nybegynder
17. oktober 2013 - 00:30 #10
Mig interesserer det nu mere om det hjalp dig at gå over til Ubuntu?
Avatar billede nicolailissau Nybegynder
18. oktober 2013 - 13:49 #11
Jeg har endnu ikke fundet tid til at installere ubuntu på min egen, men jeg snakkede med en af mine kammerater der har den eksakt samme pc, og det hjælper at gå over til ubuntu. Pc'en er selvfølgelig stadig ikke lynhurtig, men han beskrev det med at pc'en var ubrugelig med win7 installeret og brugbar med ubuntu installeret. Jeg skal nok give min egen anmeldelse når jeg får det installeret :)
Avatar billede jens_peter Nybegynder
18. oktober 2013 - 19:43 #12
Det lyder som Ubuntu, men bare se og komme i gang, det tager kun en time, hvis du sætter et netkabel i maskinen.

½ time til installationen og det samme til opdateringen afhængigt af hvor hurtigt netværk du har, derfor forslaget om et netkabel fremfor trådløst netværk.

I øvrigt behøver du ikke at sidde foran den når du først har den installeret.

Det er helt forbavsende nemt når man er vant til Windows.