Avatar billede targa55 Praktikant
04. oktober 2013 - 19:37 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Windows 7 defekt

Prøver at hjælpe en veninde, med at få hendes comp. op at køre igen .......Der er alle mulige fejl på styre systemet, og der er ingen inst. CD`er .... Så hvad gør jeg så ?.....
Håber der er nogen, der kan hjælpe.

Comp........... Acer Aspire Z5710
St.system...... Windows 7 Home Prem OA
Avatar billede claes57 Ekspert
04. oktober 2013 - 20:19 #1
da hun jo har en backup af vigtige data, så kan du bare geninstallere maskinen til fabriksstandard, og så reetablere backup bagefter. Som min pc-tekniker sagde, så er der jo intet vigtigt på maskinen som der ikke er taget backup af.

Tag harddisken ud, og kobl den via et mellemled/usb http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp til en anden maskine, og træk data ud. Viruskontrol skal være opdateret og skanne disken undervejs. Derefter finder du en cd med samme win7 version (eksakt som der står på label), og bruger den til at gendanne windows (efter din viruskontrol har fjernet alt dårligt). Skulle du få brug for det, har du data på din pc til reetablering af tabte data.
Avatar billede milter Ekspert
04. oktober 2013 - 20:22 #2
Det er en meget kort beskrivelse af problemerne, som gør det vanskeligt at hjælpe dig/hende. Herunder er oplysninger, som kan hjælpe gevaldigt i fejlsøgningen.

1: For det første skal vi vide, hvor langt hun kan komme i opstartsprocessen, eller om hun slet ikke kan starte den.

2: Vi skal også helst vide, hvordan problemet er opstået, dvs. om det er sket langsomt eller pludseligt, efter installation af f.eks. et program eller en opdatering, et glas vin eller saftevand i tastaturet eller måske noget helt andet.

3: Alderen på computeren.

4: Beskrivelse af, hvordan og hvornår problemerne dukker op, dvs. er det i bestemte programmer eller dem alle. Opstår problemerne straks, eller går der først et stykke tid, før den ikke gider længere?

5: Er der opdaterede beskyttelsesprogrammer på maskinen, dvs. mindst antivirus og firewall?

6: Er Windows 7 løbende blevet opdateret?

Jeg håber ikke, det her får dig/hende til at give op allerede nu :-)
Avatar billede targa55 Praktikant
04. oktober 2013 - 20:46 #3
Data er ikke noget problem .... de ligger alle på D-drevet.

Den kunne slet ikke starte op, da jeg fik den ... har stadig problemer med at starte op. Den "fryser" pludselig, men det er ikke noget bestemt sted .... det kan den gøre over alt.
Har ikke fundet snavs på den, og alt er opdateret.

Har prøvet at reparere, men det er ikke lykkedes 100%.
Så vil bare lægge et nyt styresystem på.
Problemet er bare hvor jeg får fat på et der er magen til.
Er kun lykkedes mig et finde en DVD med Ultimate, og det duer jo ikke.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. oktober 2013 - 21:02 #4
som med backup - da maskinen blev leveret var der et menupunkt, hvor man kunne brænde cd til gendannelse.

Så enten finder du en "Windows 7 Home Premium DK (sp1) OEM" eller også må du via Acer købe et sæt cd'er til reetablering. Acer skal typisk bruge serienummer på maskinen for at kunne levere den rigtige version.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. oktober 2013 - 21:04 #5
OBS - ved en gendannelse (ikke bare reparation) - så vil en original cd ofte slette hele harddisken (også d-drevet) så alt er som ved levering. Så lav nu en backup af d-drevet FØR der køres noget ind.
Avatar billede targa55 Praktikant
04. oktober 2013 - 21:09 #6
Kan jo ikke arb. på maskinen .... fryser pludselig.

Må håbe der kommer en her der kan skaffe mig en kopi af Windows 7 Home Premium DK (sp1) OEM
Avatar billede targa55 Praktikant
04. oktober 2013 - 21:21 #7
Det der ligger på D, kan jeg nok flytte over på en ext. disk
Avatar billede claes57 Ekspert
04. oktober 2013 - 21:22 #8
Jf det stik, som jeg linkede til i #1, så kan du pille disken ud, og sætte den til din egen pc, og lave en backup/image af den, så du har noget at vende tilbage til hvis rep efterfølgende går galt.
På label på Acer står den præcise Windows-version, så du ved om du skal søge efter sp1-versionen eller den uden sp1.
Avatar billede milter Ekspert
04. oktober 2013 - 21:41 #9
Du kan også prøve at se, om du gennem BIOS kan få den til at starte op i "Safe Mode" og se, om det kan give dig adgang til Windows. Du skal sikkert bruge F2-tasten under opstart for at åbne BIOS.
Avatar billede targa55 Praktikant
04. oktober 2013 - 21:49 #10
Er også prøvet.....
Det stik du linker til har jeg.
Ønsker ikke at demontere harddisken, før det er absolut nødvendig  ... har set video om det, og det er ikke bare "lige"!
Fik ikke skrevet det i første indlæg ... det er med sp1
06. oktober 2013 - 07:54 #11
Hent og kør
www.eksperten.dk/guide/1463

"Mini XP"

Og derfra kør

CHKDSK #: /f /x /r

hvor # er Systemdrevet ...

Det har jeg 'rettet' et par stykker på med nævnte beskrivelse ...
Avatar billede targa55 Praktikant
06. oktober 2013 - 12:57 #12
Tak for linket ...
Bruger det ikke på denne comp. men har en anden comp. stående, som heller ikke vil starte op.

Har fået den op at køre, men den er mega langsom..... Og får fejlmeldinger om defekt harddisk... Så der er jo nok ikke andet at gøre end at skifte harddisken.

Lægger I et svar...
07. oktober 2013 - 08:58 #13
Ping ?
Avatar billede milter Ekspert
07. oktober 2013 - 09:56 #14
Og et fra mig :-)
Avatar billede targa55 Praktikant
08. oktober 2013 - 16:45 #15
Tak for hjælpen......