Avatar billede dankerlinnet Nybegynder
05. oktober 2013 - 08:40 Der er 9 kommentarer

Simpel måde at udmåle afstande og vinkler samt gemme værdier !

Er der nogen der har kendskab til et java project der via en hjemmeside kan måle afstand, vinkel på et billede ?

Evt. hvis der er nogen der evt. mod lille betaling kan lave et sådanne, er jeg meget interesseret i at høre nærmere.

Jakob
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
05. oktober 2013 - 14:17 #1
Kan du ikke forklare dit spørgsmål lidt nærmere?.
Avatar billede dankerlinnet Nybegynder
06. oktober 2013 - 12:55 #2
Jeg har via et ultalyds apparat taget en række billeder, som jeg ønsker at udmåle nogle afstande og nogle vinkler på, for herefter at gemme disse værdier i en DB, knyttet til billedets ID, og evt, en kopi af billedet, med mål og vinkelberegning på.

Tanken er, at jeg via et administrationssystem (allerede lavet i PHP) vælger de enkelte billeder, hvorefter man manuelt skal kunne måle afstande og vinkler.

På hvert billeder er angivet et målestoksforhold, som man også skal udmåle, for at få en omregningsfaktor, for de andre arbitrære mål.

Følgende mål skal tages

1) målestoksforhold udmåles
2) Vinkel fra overflade
3) 2 længdemål.

Jakob
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
06. oktober 2013 - 13:20 #3
Jeg forstår ikke hvordan du har tænkt dig at beregne et målestoksforhold, når man er nødt til at vide hvor stor billedet er i virkelig heden.
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
06. oktober 2013 - 13:33 #4
Men så dan regner man målestoksforholdet ud.

Eksempel:
En ting der i virkeligheden er 500cm, men på billedet er 100cm, så skal man vare divider de 500cm med de 100cm, så får du 5, og så er målestoksforholdet 1:5.
Avatar billede dankerlinnet Nybegynder
06. oktober 2013 - 21:30 #5
På alle billeder er et målestoks forhold printet fra ultralydsapparatet.

ex.

Der udmåles 300 px mellem 2 streger på billedet, der ex. er markeret som 2 cm.

Herefter udmåler du en afstand der på billedet der siger 600px, hvorfor du nu ved at afstanden må være 4 cm.

Jakob
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
08. oktober 2013 - 10:07 #6
Du skal først regne px om til cm, eller cm om til px.

1 cm svare til 37.79527559055 px.
1 px svare til 0.02645833333333 cm.
Avatar billede dankerlinnet Nybegynder
08. oktober 2013 - 11:17 #7
Havde forestillet mig lidt java kode, hvor man havde muligheden for, med musen at fremstille de 3 værdier, evt. med mulighed for at gemme en kopi af billedet, med selve udmålingerne på billeder.

Mht. udregningen af pixel forholdet, forholder det sig sådan, at billedet ikke er målfast med cm., men cm. markering findes på billedet.

ex. på billede http://www.regionalanaesthesia.dk/image.jpg

Som det ses på billedet, er selve Ultralydsbilledet 4,7cm højt.

Næste billede ville kunne præsentere sig med en højde på 2,5cm, alt efter hvilken dybde man scanner med.

Jakob
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
08. oktober 2013 - 11:35 #8
Grunden til at jeg ikke skriver nogen kode, er fordi jeg ikke programmerer i java.
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
08. oktober 2013 - 11:35 #9
Jeg programmerer i c#, c++ og visual basic.