Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
05. oktober 2013 - 14:55 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

At skifte til SSD i min Thinkpad X60S?

Hej,

Jeg har en IBM Thinkpad X60S der er født med en 70 gb fujitsu MHV2080BH ata hdd.

Hvis nu jeg gerne vil have en 80-120 gb SSD hdd i istedet... Hvilken en skal jeg så skifte til?
Avatar billede claes57 Ekspert
05. oktober 2013 - 16:17 #1
disse er ret hurtige
http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/samsung-840-pro-series-mz-7pd128-128-gb-id-7033161.aspx
http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/ocz-vector-series-solid-state-disk-128-gb-id-7096659.aspx
din nuværende disk sidder sikkert i en lille ramme med stik, og den skal genbruges ved skift.

hvis du kan sætte ssd'en til via et usb-stik til start, så kan du klone din originale disk over på ssd'en, og derefter installere ssd'en i maskinen. Fx http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
05. oktober 2013 - 16:28 #2
Det lyder smart :) Må lige høre om ikke IT-manden på arbejde har sådan en dims til at klone :)

Hvis nu jeg bare monterer SSD'en i computeren med det samme... Så er den vel helt tom? Altså uden BIOS osv.?

Dvs. det mest børnevenlige er at klone den nuværende over på SSD'en og så derefter geninstallere windows på den nye harddisk?
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
05. oktober 2013 - 16:29 #3
Avatar billede claes57 Ekspert
05. oktober 2013 - 16:56 #4
kingston kommer ikke med data for læs/skriv, så jeg ved ikke hvor hurtig de er i forhold til de 2 andre.

hvis du kloner den gamle disk, så er den nye klar med det samme (skal måske boote en ekstra gang ved første start). Men alt kommer med over på en gang.

bios ligger i pc, så den kan så meget, at den kan boote på cd og indlæse en windows - men alt skal ind forfra. Det er måske smart nok, da man så får ryddet op i gamle rester. Men alle dine indstillinger og data skal jo også kopieres over, så et usb-kabel eller usb-stick skal bruges.
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
18. januar 2014 - 08:17 #5
claes57 - skriv et svar hvis du vil have nogle points ;o) Ellers laver jeg selv et, så jeg kan slippe for de påmindelser om at tråden er åben...