Avatar billede geronimo Nybegynder
09. oktober 2013 - 09:05 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

VPN via 3G /4G / GPRS?

Hejsa, jeg har på en fjernlokation noget hardware stående der har en ethernet port, jeg vil gerne have oprettet en VPN forbindelse til dette hardware...

Desværre er det ikke muligt for mig at få en ADSL forbindelse der ud, det er heller ikke muligt at putte en hel PC ind i skabet! Så det jeg leder efter er en kompakt løsning, f.eks. et 3G modem/router med ethernet og indbygget VPN løsning! (Ikke nødvendigvis 3G, bare generelt trådløs via. mobilnettet)

Et andet problem er at jeg i den anden ende har en PC stående der skal køre noget dataopsamling, så hvis internetforbindelsen bliver afbrudt skal forbindelsen automatisk re-etableres! Det er ikke muligt at have en mand siddende klar ved CONNECT knappen 24/7!

Jeg har kigget lidt på Cisco RV215W - umiddelbart skulle jeg kunne smide et 3G USB modem på den og oprette en VPN forbindelse direkte igennem routeren? Men hvad sker der hvis forbindelsen bliver midlertidigt afbrudt (og/eller skifter IP)?
Avatar billede chalde Seniormester
09. oktober 2013 - 09:12 #1
Det største problem du har med mobile løsninger er, at det ikke er alle der leverer med public ip. Så du har ikke mulighed for at forbinde til udstyret direkte, grundet carrier grade NAT. Hvis du ikke har mulighed for noget der kan lave en reverse forbindelse, så kan det være nødvendigt at undersøge hvilke udbydere der kan eller vil levere en public ip.
Avatar billede geronimo Nybegynder
09. oktober 2013 - 09:19 #2
EDIT: I den anden ende har jeg en PC stående, _på en ADSL forbindelse_, som skal køre noget dataopsamling.

Så reverse skulle ikke være noget problem? Jeg ved bare ikke hvilken hardware kombination der kan få dette til at køre!?
Avatar billede MADOlsen Forsker
09. oktober 2013 - 09:48 #3
det er heller ikke muligt at putte en hel PC ind i skabet! Så det jeg leder efter er en kompakt løsning

En løsning på dette problem kunne være en Raspberry Pi. Den er i hvert fald både kompakt og billig.
Avatar billede geronimo Nybegynder
09. oktober 2013 - 09:54 #4
Jeg har overvejet en raspberry pi, men det må gerne være så plug'n'play (færdig løsning) som muligt og jeg har aldrig rodet med en raspberry pi endnu så det vil sikkert tage mig mange timer at få noget op at køre der virker..!
Avatar billede geronimo Nybegynder
17. oktober 2013 - 14:30 #5
Har fundet en løsning i firmaet med noget Cisco grej der kan klare opgaven.