Avatar billede lalas2010 Nybegynder
13. oktober 2013 - 08:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Serie forbindelse af 6v batteri

Hej eksperter.

Håber at dette spørgsmål kan stilles her. Ellers undskylder jeg på forhånd.

Jeg har 4 x 6V trojan 270amh batterier. Som jeg skal have 24V ud af.

Hvordan er det bedst at trække 24V ud alle i serie ?

Hvor mange ampere har jeg i alt på min 24V side. ?

De skal bruge i en UPS for at holde længere ved strøm svigt.

Håber på positiv svar
God søndag.

Mvh lars
Avatar billede richardjensen Seniormester
13. oktober 2013 - 10:15 #1
4 x 6 v => 24 v. altså: 'Serie forbindelse af 6v batteri',
og stadig 270 m,mAh.
Avatar billede lalas2010 Nybegynder
13. oktober 2013 - 10:23 #2
Så jeg beholder forsat de 270 ampere ? Hvade nemlig regnet ud at jeg ville få 540 ampere.

Men hvis upsen levere AC 220V 2400W, hvordan ser regne stykket så ud, hvis jeg skal udregne leve tiden på fuld opladt batteri bank ?

mvh. lars
Avatar billede wjens Guru
13. oktober 2013 - 11:10 #3
Enig med #1, 24V med 270Ah.
Det giver dig 24*270 = 6480Wh (watt-timer).
Hiver du 2400W ud i timen har du strøm i 6480/2400 = 2,7h
Teoretisk altså, hvis din UPS var helt uden tab.
Regn med halvdelen og mindre, hvis du skal garantere drift.
Avatar billede Antlars Novice
13. oktober 2013 - 12:13 #4
Hej Lars.
Det kan være lidt svært at give dig korrekt svar, da der blandes forskellige begreber sammen.
Du skriver i spørgsmål: Jeg har 4 x 6V trojan 270amh batterier.
Hvis du demed mener 270mAh (milliampere-timer).-Så glem alt om det.
Hvis det derimod er 270 Ah (Amperetimer),-så er der håb.

-Du seriekobler (+ til -) dine 4 akkumulatorer, og så har du spændingen (V) 24V.
Men du har stadig kun 270Ah at gøre godt med.(Dvs. i teorien kan du aflade (forbruge) 270 Amp. i 1 time, og så er al strøm  opbrugt. -Eller også kan du bruge 1 Amp. i 270 timer (samme resultat).
Du ser, at varigheden af dit "reservelager" afhænger af forbruget.
(I realiteten er strømmen (A) uendelig, hvis du direkte kortslutter. -Kan bruges til at svejse med).

  Dine Wat-timer udregner du således: W= A(ampere) gange V (spændingen)
I dit tilfælde vil du teoretisk have 270A gange 24V = 6.480 W til rådighed i 1 time (på akkumulatorsiden).
-Hvor mange W ved 220V du så vil have til rådighed, og i hvor lang tid, kommer an på virkningsgraden af din UPS.(Regner med at du mener en statisk omformer = inverter).
- Jo større belastning på 220V-siden, desto kortere tid kan den levere.
Men ellers bruges det meget i turistbusser (til micro-ovn og støvsuger), småbåde, kolonihave-huse osv.

Lige et PS.  Jeg kan huske, at det ikke var godt at bruge inverteren (220V), uden at der samtidig var opladning på akkumulatorerne. Fordi når disse var ved at være for meget afladet, kunne man ødelægge inverteren p.g. af underspænding.

Håber du kan bruge dette.-Ellers bare spørg løs.
Avatar billede richardjensen Seniormester
13. oktober 2013 - 16:40 #5
Det ville være rart at få afklaret om:
<Jeg har 4 x 6V trojan 270amh batterier.
Som jeg skal have 24V ud af.>
Betyder 4 batterier med 270 mAh eller 270 Ah.
Alm. Akkumulator til personbil (12v)ligger typisk omkring 60 Ah.
(så 4 stk. 270 Ah vil nok veje og fylde ret meget ! )
Avatar billede wjens Guru
13. oktober 2013 - 17:00 #6
Må være Ah.
Batterier til en UPS fylder meget!
http://www.trojanbattery.com/pdf/trjn0111_prodspecguide.pdf
Avatar billede lalas2010 Nybegynder
13. oktober 2013 - 17:36 #7
Tusind tak for svar ind til videre.

Jeg skrev en lille fejl det er selvføglige AH.

Batteri parken er hjemme, og opsat. og jo de fylder noget mere end de originale på 7ah.

Systemet er sådan helt fra bund.

4 x 200 W 36vDC solceller, som går ind i en batteri inverter/UPS som lader denne batteri park op.

Forbrug er hele tiden fra solceller (dag) og batteri (aften/nat) der er også tilslutning til el-værk.

Inverteren kan levere konstant 2.400W 220/230V AC og får 24VDC ind fra denne store batteri park.

Men hvad er det ca. forbrug på DC siden når inverterer levere 2.4Kw?

Skulle i værer interesseret i at høre mere om systemet, er i velkommen til at stille spørgsmål :)
Avatar billede Antlars Novice
17. oktober 2013 - 11:35 #8
Inverteren kan levere konstant 2.400W 220/230V AC og får 24VDC ind fra denne store batteri park.

Men hvad er det ca. forbrug på DC siden når inverterer levere 2.4Kw?
Det er "Ohm´s lov" igen:
På DC-siden skulle dit forbrug teoretisk være 2.4 KW + det energitab som du altid har i inverteren (virkningsgrad).
2.4KW på 24V giver så 100Amp.
Lad os så sige at din inverter har en virkningsgrad på 80% (tab på 20% til varme osv.), så har du et forbrug på 120Amp. på DC-siden (24V-siden).
Derfor skal du sørge for at forbinde fra akkumulatorerne til inverteren med rimelig tykke kabler (25 kvadrat,-lige som startkablerne til en dieselbil). - Samt huske store forsikringer (ved akkumulatorerne).
-Men du forbruger vel ikke 2.4KW hele tiden? -Det lyder af temmeligt meget.
Avatar billede Antlars Novice
17. oktober 2013 - 11:50 #9
Lige et vigtigt PS.

Når du bruger akkumulatorer i lukkede rum, skal du sørge for rigtig god ventilation.
Ved brug dannes der "knaldgas" (Brint), som ved blanding med atmosfærisk luft danner en yderst sprængfarlig gasblanding.
-Så ved eftersyn af syrebeholdning, ingen åben ild -gnister eller en smøg i munden.

Bare en lille advarsel.