Avatar billede targa55 Praktikant
23. oktober 2013 - 23:16 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Montering af datakabel.

Vil fjerne floppydisk og montere en ekstra harddisk.
Floppydisken (1. boot) har sit eget datakabel ... harddiske samt DVD-drev kører på fælles datakabel.
Skal harddisken med C-drevet, der skal være 1.boot, monteres på datakablet der pt. er på floppydrevet ?....
Avatar billede Hardball21 Nybegynder
23. oktober 2013 - 23:26 #1
Floppy - av, det var et stykke tid siden :)

En floppy bruger ikke samme forbindelse som en harddisk.

Når din HD/CDROM bruger samme kabel kan vi gå ud fra at din maskine bruger ATA forbindelse.

På de fleste bundkort sidder der to ATA stik, som hver (normalt) kan håndtere to enheder - så du skal både have fat i en ATA harddisk (ikke de nemmeste at finde, da de nok ikke produceres mere) og et ATA kabel
Avatar billede targa55 Praktikant
23. oktober 2013 - 23:51 #2
Ok .. 2 enheder på hver kabel ... pt. er der 2 harddiske - 1 cd-drev og 1 dvd-drev på samme kabel.
Ja, det er en ældre sag ... og vil ikke bruge de store penge på den ..... harddisken har jeg liggende.
Mangler bare lidt plads, og havde regnet med, at kunne bruge kablet der sidder på floppydrevet.
Men det mener du ikke jeg kan.
Avatar billede milter Ekspert
24. oktober 2013 - 00:19 #3
Der behøver ikke være to enheder tilsluttet via hvert kabel, men du kan ikke bruge dit floppykabel til din harddisk.

Mener du, at du har to harddske + 1 CD- og 1 DVD-drev, eller er der kun 1 harddisk + 1 kombineret CD/DVD-drev tilsluttet?
Avatar billede milter Ekspert
24. oktober 2013 - 00:25 #4
Avatar billede targa55 Praktikant
24. oktober 2013 - 00:37 #5
Tak for dit link ....

Der er 4 enheder på samme kabel:  2 harddiske, 1 cd-drev og 1 dvd-drev
Avatar billede milter Ekspert
24. oktober 2013 - 01:18 #6
Kan du mon ikke klare dig med kun DVD-drevet? DVD-drev kan også klare CD'er.

Du skal måske ind i computerens BIOS for at redigere bootsekvensen. Som jeg forstår din forklaring, så står floppyen som første valg. Din computer kan ikke finde noget styresystem på floppyen, så den vælger det næste punkt på listen, som tilsyneladende er den harddisk, Windows ligger på. Lidt mere forklaring her:

http://pcsupport.about.com/od/fixtheproblem/ss/bootorderchange.htm

Og så kommer det måske også an på, hvor gamle dine kabler er. Kig på linket herunder:

http://www.ifixit.com/Wiki/Hard_Drive_Interfaces

Linket ovenfor beskriver nogle af de problemer, du kan komme ud for, så det vil nok være en god ide at læse det hele igennem, hvis du ikke har prøvet det før.
Avatar billede targa55 Praktikant
27. oktober 2013 - 23:49 #7
Har bestemt mig for, at demontere cd-drev....
Tak for hjælpen....
Avatar billede milter Ekspert
28. oktober 2013 - 13:04 #8
Velbekom :-)