Avatar billede WebHost Nybegynder
26. oktober 2013 - 16:37 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvordan gør jeg dette

Hej Jeg er ved at lave et script til 404 fejl side og har et lille problem..

ide er at script modtager URL fra hjemmeside og
og mit problem er at hvis man skriver http://www.shop.dk/minside
så skal mit script søge i en given mappe efter en default.asp fil men her er jeg usikker på hvordan jeg gøre..

den funktion jeg skal bruge skal rette følge streng til

test          > test/default.asp eller
test/        > test/default.asp eller
test/?id=1    > test/default.asp?id=1 eller
test/test.asp > test/test.asp

jeg er udstikker på om man kan gøre det via regex samt hvordan man skulle kunde gøre det. så jeg håber på du kan hjælpe mig vider..
Avatar billede keysersoze Guru
27. oktober 2013 - 08:45 #1
taler vi klassisk ASP (og hvis, hvorfor lave nyudvikling I en så gammel teknologi) eller .NET?
Avatar billede WebHost Nybegynder
27. oktober 2013 - 09:51 #2
hej Keysersoze

Ja vi taler om klassisk ASP denne kategori er jo klassisk ASP..
Grunde til at jeg udvikler i Classic asp er at rasten er Classic og at jeg ikke er god nok i asp.net..

men nok om det kan du hjælpe ?
Avatar billede keysersoze Guru
27. oktober 2013 - 10:07 #3
Der er alligevel mange der spørger om asp.net hjælp i denne kategori.

Den problemstilling du beskriver bør IIS'en i sig selv håndtere ved at default.asp bør være sat op som en default-fil så ingen grund til at blande en 404-side ind i det.

Hvis nu det var en fil med et andet ikke-standard navn eller at mappen slet ikke eksisterede så er håndtering af 404 det rigtige. Kører du en ældre IIS skal du opsætte det som en custom 404-side i IIS og ellers kan du løse ved brug af .NETs web.config. Den forkerte URL vil du så kunne aflæse i request.servervariables query_string og om du så bare vil benytte simple aflæsning af værdien eller du har mere avanceret behov der kræver regex må være en vurdering, ud fra det du fortæller så bør det simple løsning være nok.
Avatar billede WebHost Nybegynder
27. oktober 2013 - 10:39 #4
Vil du ikke være sød at holde dig til mit spørgsmål det anden har jeg styr på..
Avatar billede keysersoze Guru
27. oktober 2013 - 11:12 #5
kunne det tænkes at dit spørgsmål ikke har været præcist nok hvis du får svar som du gør? Det spørgsmål du stiller bør løses med opsætning i IIS - hvis dit spørgsmål er et andet bør du stille det spørgsmål.
Avatar billede WebHost Nybegynder
27. oktober 2013 - 11:25 #6
så lad mig stille det op på en anden måde..

Jeg har en variable som hentes fra url string..
her er mit problem at min variable skal indholde en fil navn for at jeg kan hente give fil..

eks
admin          skal blive til admin\default.asp        og
admin\          skal blive til admin\default.asp        og
admin\?id=123  skal blive til admin\default.asp?id=123  og
admin\test.asp  skal blive til admin\test.asp

er det mere klart ?
Avatar billede keysersoze Guru
27. oktober 2013 - 14:09 #7
Som jeg læser det er det præcis det samme som i det oprindelige spm bare med test udskiftet med admin så jeg er ikke blevet klogere. Men måske jeg bare ikke er den rigtige til at læse og skrive svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. oktober 2013 - 02:59 #8
Hvis default.asp er sat som index fil - vil du saa ikke automatisk have den funktionalitet du efterspoerger?
Avatar billede WebHost Nybegynder
28. oktober 2013 - 07:23 #9
Hej Arne

Jo normalt ville den men jeg har lave en fil som bliver kaldt ved 404 function som skal gå i en anden mappe og hente give fil og her er så mit problem at iis ikke selv kan finde ud af at hente en default file og derfor skal jeg fortælle mit script at den skal hente en default fil hvis der ikke er angive nåde..
Avatar billede WebHost Nybegynder
12. august 2014 - 11:28 #10
Hej Arne_v

Takker for din hjælp men jeg har nu opgive og kaste mig over .net
Avatar billede WebHost Nybegynder
12. august 2014 - 11:28 #11
Lukket tid..
Avatar billede WebHost Nybegynder
12. august 2014 - 11:28 #12
Desværre fik jeg ikke fundet en løsning. .