Avatar billede MetfreakDK Praktikant
29. oktober 2013 - 19:24 Der er 3 kommentarer

Lidt starthjælp til et spørgeskema i VB2010

Jeg er via WindowsForm i VB2010 ved at lave et spørgeskema med 50 spørgsmål, hvor en score til sidst skal regnes sammen af ud af de svar man har givet i løbet af testen.

Designet kan ses her: http://www.crazyball.dk/ego.PNG

Der er kun plads til 8 spørgsmål pr. windows form, så derfor har jeg lavet 7 stk.

Svarene er tal fra 1-5 og de vælges med en Combobox.(eller andet hvis det er nemmere)
Da jeg har 7 forskellige forms, går jeg ud fra at jeg skal gemme svarene i nogle integers for hver side, og så derefter lægge dem sammen.

Jeg mangler hjælp til at komme igang med at tælle sammen.

Svarsummen fra spørgsmål 1,4 og 6 skal lægges sammen i integer1, Spørgsmål 2,3 og 7 skal lægges sammen integer2 osv.. der er ialt 5 integers som summen fra alle 50 svar skal fordeles i.. Altså integer1, integer2, integer3, integer4 og integer5.

Nogen der kan hjælpe mig igang?

Jeg bruger som sagt Visual Studio 2010.

Mvh Søren.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. oktober 2013 - 19:45 #1
læg lige en tekst ind i formular: 1 er 100% ja, og 5 er absolut ikke enig. (eller er det omvendt?)
Bare, så folk ved om de skal vælge 1 eller 5...
Avatar billede MetfreakDK Praktikant
29. oktober 2013 - 19:53 #2
Jo tak.. Men det bliver forklaret på den forgående side.
Jeg har måske ikke forklaret mig helt godt nok.. Jeg ved ikke hvordan jeg laver Combobox inputet om til integers så jeg kan lave en sum af de forskellige svar.

Jeg havde også tænkt mig at lave det du siger på sigt.. men først vil jeg lige finde ud af og få selve regnestykket til at virke.
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
23. december 2013 - 22:45 #3
Hvis det du mener er at første række spørgsmål skal give 1 point for rigtig svar, anden række giver 2 point for rigtig svar, og at række 3, 4 og 5 giver 3, 4 og 5 point for rigtig svar, så skal du bare lave en funktion til at udregne scoren med.

Her er et lille eksempel:
[div]Function GetScore() As Integer
    GetScore = 0
    ' Række 1
    If ComboBox1.Text = "Rigtigt svar" Then
        GetScore += 1
    End If
    If ComboBox2.Text = "Rigtigt svar" Then
        GetScore += 1
    End If
    'Række 2
    If ComboBox3.Text = "Rigtigt svar" Then
        GetScore += 2
    End If
    If ComboBox4.Text = "Rigtigt svar" Then
        GetScore += 2
    End If
End Function
[div]