Avatar billede lonerangr Nybegynder
31. oktober 2013 - 21:40 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

PC går i sort efter opdatering

Hej Eksperter

Efter at jeg igår opodaterede driveren til mit grafikkort på min Acer Predator, går skærmen i sort umidelbart efter det blå win-logo på win8 under opstart. PC'en fortsætter med at boote, men skærmen er uden signal. Det ændrer intet at boote fra win8-dvd'en.

En der kan hjælpe?
Avatar billede milter Ekspert
31. oktober 2013 - 21:52 #1
Først et lille generelt råd: Der er ingen grund til at opdatere drivere til hardware, så længe det virker uden problemer.

Kig så på linket herunder. Vælg "Systemgendannelse" og gendan til et tidspunkt før opdateringen. Forhåbentlig vil det bringe alle de andre farver tilbage.

http://www.winhelp.dk/?mod=entry&id=713
Avatar billede lonerangr Nybegynder
31. oktober 2013 - 22:14 #2
Det var jo lige den mulighed jeg søgte, men det ændrer intet. Jeg trykker F8 for at komme ind til muligheden for gendannelse. Det blå logo kommer stadig frem, og herefter går skærmen i sort.
Avatar billede milter Ekspert
31. oktober 2013 - 22:47 #3
Kommer du overhovedet ikke ind til muligheden for  "Systemgendannelse", "Kommandoprompt", "Opstartsindstillinger" og "Automatisk Reparation"?

Det der med at klikke på F8 skal man sommetider prøve nogle gange, før det virker. Det er som regel ikke nok med at klikke en enkelt gang eller to. Du skal i gang med pegefingeren (eller hvad du nu bruger) og blive ved med at klikke hurtigt på F8, straks efter, du har startet computeren. Bliv ved med det, indtil du får et nyt skærmbillede frem.
Avatar billede lonerangr Nybegynder
31. oktober 2013 - 22:49 #4
Jeg har prøvet mange gange, ligesom jeg også har prøvet at skifte tastatur. Jeg giver den et par skud mere :-/
Avatar billede lonerangr Nybegynder
31. oktober 2013 - 23:04 #5
Nix. Den vil ikke. Er jeg derhenne hvor jeg skal få fat på en Sata dockingstation for at rede de filer jeg ikke har backup af, og installere win8 på ny?

Opdaterede iøvrigt driver for at kunne opgradere til Win 8.1, så nødvendigheden kan vel altid diskuteres.
Avatar billede milter Ekspert
01. november 2013 - 01:02 #6
Så du når kun frem til den sorte skærm, ligegyldigt hvad du gør?

Nej, foreløbigt er der ikke noget, der tyder på, din computer er ved fuldstændigt at miste forbindelsen til omverdenen :-)

Dine bemærkninger om opgradering til Win 8.1 giver mig anledning til endnu nogle ord om opgraderinger. I forbindelse med væsentlige og gennemgribende opdateringer til Windows opstår der ofte uforudsete problemer af den art, man med et fint og langt ord kalder "kompatibilitetsproblemer." Reelt dækker det i det her tilfælde over, at Microsoft ikke har tid eller mulighed for at checke, om opgraderingen vil køre med alle de hard- og softwarekombinationer, der eksisterer, selv om de gør deres bedste. Derfor venter mange (som mig f.eks.) nogle måneder (4-8) med at installere den slags, til de fleste af indkøringsproblemerne er overstået.

Hvilken Predatorversion har du?

Ved du, hvordan du åbner BIOS på din computer? Hvis ikke, kan du måske finde hjælp her:

http://www.acer.com/worldwide/support/download.htm

.... eller hos den forhandler, hvor du købte computeren.

Hvor gammel er din computer, og hvor er den købt?
01. november 2013 - 05:55 #7
(Bare lige en tanke: Hvis du lader den 'står' i login billedet i >10 min .. forbliver billedet på der ?)
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2013 - 10:01 #8
du har så lige denne mulighed som har reddet dagen for mange

tag alt strøm fra maskinen
rør en jordbunden radiator (statisk afladning af strøm)
tag grafikkort ud af maskinen
tag batteri på bundkort ud i et par minutter

KUN FOR ØVEDE
man kan flytte jumbere rundt om batteri men hvis du aldrig har prøvet denne metode SÅ LAD VÆRE

hold tænd sluk knappen inde  15 sekunder

sæt batteri i igen på bundkort
sæt grafikkort i
sæt strøm til maskine og er du heldig kan du gå i bios og save
den vil så starte op laveste grafik opløsning

m.v.h
Avatar billede lonerangr Nybegynder
01. november 2013 - 21:16 #9
Jeg har nok udtrykt mig lidt forkert. Når jeg skriver at skærmen går i sort, så slukker den, og jeg går derfor ud fra at det er grafikkortet der stopper med at fungere.

Endvidere lykkedes det mig at boote fra DVD, og komme ind til systemgendannelsen. Her får jeg besked på at genstarte maskinen, og vælge operativsystem? Den mulighed kommer ikke frem. Maskinen var oprindelig med Win7, opgraderet til Win8.

Maskinen er en Predator G3610 med Geforce GTX550Ti, købt hos den lokale IT-pusher i Nuuk for knap halvandet år siden.

Sidst men ikke mindst, ja, jeg kan komme ind i Bios.
Avatar billede lonerangr Nybegynder
01. november 2013 - 21:26 #10
Jeg når ikke frem til login. Skærmen slukker under boot, imens det blå win-logo er på. Maskinen fortsætter med at boote efter at skærmen slukker.
Avatar billede milter Ekspert
02. november 2013 - 00:14 #11
To forslag.

1: I BIOS vælger du den indstilling, som hedder "Load fail safe defaults", "Load default settings" eller noget i den retning. Det gør sikkert ikke nogen forskel, men prøv det.

2: Din computer ser ud til at have en Intel i7 processor med indbygget grafikprocessor. Pil dit Geforcekort ud og slut skærmen til i7'erens grafikudgang. Måske skal der rettes i din BIOS for at få det til at virke, men jeg kan ikke finde nogen vejledning til den BIOS nogen steder.

Hvis du får billede på skærmen på den måde, burde du kunne gendanne computeren til før, problemerne opstod.
Avatar billede lonerangr Nybegynder
02. november 2013 - 00:18 #12
Der er ikke nogen grafikudgang på motherboardet, men forsøger med forslag 1.
Avatar billede lonerangr Nybegynder
02. november 2013 - 00:28 #13
Desværre det samme. Jeg valgte "Load default settings" og skulle svare ja eller nej. Svarede ja, og trykkede F10 for save and exit. Efter cirka 5 sekunder under reboot med det blå logo, slukkede skærmen.
Avatar billede milter Ekspert
02. november 2013 - 00:29 #14
OK. Et forslag til. Sluk computeren og pil skærmkablet fra på din Geforce. Tænd computeren, vent et par minutter og slut så skærmkablet til igen med computeren tændt.
Avatar billede lonerangr Nybegynder
02. november 2013 - 00:38 #15
Når jeg trækker stikket ud, skiver skærmen "check signal cable". Når jeg sætter det i igen bliver den sort, og standby-lampen (eller hvad så¨dan en nu hedder) blinker rødt som når jeg lukker PC-en ned.

I graffikkortet er der to digitale udgange og et enkelt HDMI. Jeg bruger HDMI, men det gør vel ingen forskel?
Avatar billede milter Ekspert
02. november 2013 - 00:56 #16
Prøv et af de andre, hvis du har et passende kabel.

Ellers kan jeg kun foreslå, at du låner et grafikkort og sætter det i i stedet for dit Geforce. Windows burde selv kunne finde en passende driver, så du kan få billede på skærmen.

Og har du prøvet at starte op i "Fejlsikret tilstand" som beskrevet i linket i #1?
Avatar billede lonerangr Nybegynder
02. november 2013 - 01:18 #17
Jeg har prøvet F8 utallige gange, både igår og idag. Der sker intet.

I min skærm (Samsung) er der kun analog og HDMI.
Avatar billede lonerangr Nybegynder
02. november 2013 - 20:33 #18
Problemet er løst. Lånte et andet grafikkort, og kunne komme ind og anvende systemgendannelse.

@ Milter: Tak for indsatsen. Smid et svar, og jeg kaster point i din retning.
Avatar billede milter Ekspert
03. november 2013 - 14:54 #19
Velbekom :-)
Avatar billede lonerangr Nybegynder
15. november 2013 - 00:37 #20
Oops! Var overbevist om at tråden var lukket :-)