Avatar billede RonniBusk Nybegynder
23. november 2013 - 14:21 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Computer starer ikk, alle blæsere stater, men blæser til bundkort og cpu slukker efter 2 sek

Hej..

pludselig slukkede min computer, og når jeg sætter strøm på starter men uden og sætte billede på skærmen.. jeg kan ikk slukke den ved og holde sluk knappen inde. Blæserne kører fint.
Blæserene til bundkort og til cpu starter og slukker efter et par sek.
Et forslag til hva der er galt?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2013 - 16:07 #1
Hej og velkommen til.
Der er to ting jeg tænker på.
1 Strømforsyningen er stået af på en af spændingerne.
2 Grafikkortet er stået af, måske pga et varmeproblem.
Er pc beskidt indvendigt?
Avatar billede RonniBusk Nybegynder
23. november 2013 - 16:15 #2
Tak for det hurtige svar;-)
Så mit bundkort og cpu burde være ok??
Har 2 grafikkort i og har prøvet dem hver forsig mes samme resultat.
Kan strømforsyningen godt gøre så jeg ikk kan slukke computeren ved og holde start knappen inde i 10 sek?
Avatar billede RonniBusk Nybegynder
23. november 2013 - 16:16 #3
Der er intet og se inden i. Det kom da jeg satte et USB stik i.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2013 - 16:27 #4
"Kan strømforsyningen godt gøre så jeg ikk kan slukke computeren ved og holde start knappen inde i 10 sek?"
Det har jeg ikke nogen erfaring med desværre, så der må jeg være svar skyldig.
Tager man det store stik af på bundkortet der kommer fra forsyningen, kan man teste om der er alle spændinger på den.
Der skal være en grøn ledning i stikket som skal kortsluttes med et af de sorte på modsatte side. så bør forsyningen køre, og man kan med et multimeter tjekke om alle spændeinger er til stede.
Sort er stel
orange er 3,3 volt
rød er 5 volt
gul er 12 volt
http://www.exoid.com/how-to-run-your-case-fans-at-5v-to-decrease-system-noise/

Prøv evt at fjerne alt strømmen fra den, også det lille batteri på bundkortet, og hold startknappen nede i ca 30 sek.
Vent 5 min og genmonter alt strømmen igen og se om den så starter
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2013 - 16:31 #5
startknappen på pc kortslutter to pins på bundkortet, og virker den ikke kan man prøve at kortslutte dem manuelt med en skruetrækker.
http://www.icalvyn.com/how-to-on-computer-without-power-button/
Er din powerknap defekt, og du har en resetknap kn den godt bruges som startknap ved at flytte ledningen
Avatar billede RonniBusk Nybegynder
23. november 2013 - 16:33 #6
Må jeg lige prøve, er der nogen krav til en anden strømforsyning, hvis jeg tester med en anden
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2013 - 17:01 #7
Den skal kunne klare det forbrug dit grafikkort stiller. Så en tilsvarende en som du har siddende nu vil jeg tro som minimum.
Avatar billede jokkejensen Novice
23. november 2013 - 19:46 #8
Hvis du har testet med 2xGFX, ville jeg sikre mig at blæser til CPU sad korrekt på, hvis du er lidt kendt inde i en pc, så tag den eventuelt af og sæt den på igen.

Herefter ville jeg føle på de andre chips på bundkortet, som også let kan overophede, lige hurtigt sætte en finger på og vurdere om de er overophedet, altså først lige tænde den et par gange og lade den "dø", og mærk så efter - pas dog på, min højre hånds pegefingers aftryk sidder på en 166mhz MMX processor fra min konfirmation :)

"Kan strømforsyningen godt gøre så jeg ikk kan slukke computeren ved og holde start knappen inde i 10 sek?"

Nej - al logik fra pwr button til psu styres gennem mobo. Så kan du tænde med pwr button er jeg ret overbevist om din psu virker.
Avatar billede Thonie Nybegynder
23. november 2013 - 20:39 #9
Udfra de symptomer du beskriver, kan det næsten kun være strømforsyningen, der er blevet defekt.
Avatar billede jokkejensen Novice
23. november 2013 - 21:05 #10
@Thonie >> På hvad baggrund konkludere du det ?
Avatar billede jokkejensen Novice
23. november 2013 - 21:08 #11
@Thonie >> http://www.eksperten.dk/spm/988476 mangler lige din begrundelse her.

Hvis det er virtuelle points du leder efter må du gerne få nogle af mig.
Avatar billede Thonie Nybegynder
24. november 2013 - 23:21 #12
Jeg skriver det på baggrund af mere end 15 års erfaring med fejlsøgning på PC'er. Andet du vil vide, hr. bedrevidende?
Avatar billede Thonie Nybegynder
24. november 2013 - 23:22 #13
Hov, det skulle have været en kommentar...
Avatar billede jokkejensen Novice
25. november 2013 - 11:13 #14
Så syntes jeg da at spørger skal skynde sig ned efter en ny eller låne af en ven.

Jeg har ikke 15års erfaring med fejlsøgning, men jeg syntes slet ikke de beskrevne symptomer beskriver defekt strøm, heller ikke de artikler jeg lige har måtte bladre igennem for at være sikker. Ej heller at det er nogen ret god begrundelse for at være så sikker i sin sag på baggrund af et lille afsnits problemstilling.

@22061 >> Og lige for at pudse min bedrevidenhed, så bør en psu backprobe testes, mens den sidder i pc'en, det vil give et bedre billede på DMM.

Men ofte er det nok at teste Power_good pin, den der sender signal til MB om strømforsyningen virker eller ej hvorefter den, afhængigt af bios, oftes giver gentagne bip indtil maskinen slukkes, som ram fejl. Denne bør være 5v men er har høj tolerance så mellem 3-6, de andre pins bør max svinge med 5%
Avatar billede 220661 Ekspert
25. november 2013 - 16:49 #15
#14 Tak for info :-)
Nu må vi se hvad han finder ud af.
Avatar billede RonniBusk Nybegynder
09. december 2013 - 13:32 #16
Mange tak for alle de løsninger..
har prøvet med en anden strømforsyning...
resultatet er det sammen..
Hva er det der gør jeg ikke kan slukke computeren på tænd knappen?
kan det være harddisken der er gået?