Avatar billede kentokio Novice
24. november 2013 - 11:07 Der er 7 kommentarer

Vejledning ved køb af ny bærebar

Hej Eksperter.

jeg har en ældre bærebar computer jeg overvejer og skifte ud med en ny.
men hvad skal jeg vælge?

computeren skal være omkring 15" skærm og bruges til
skole-surf-video.
jeg havede tænkt mig og bruge en 4-5000 på den.

men hvad skal jeg kigge efter?

Hvilken processer?
Alm eller ssd?
Hvor mange ram og hvilke?
Hvilket styresystem?

har kigget lidt på denne her:

15,6" HD skærm
Intel® Core™ i5-3337U 1.8 GHz,
med Turbo Boost op til 2.7 GHz
Intel® HD Graphics 4000
8 GB RAM
500 GB harddisk & DVD-RW
Batteritid på op til 5,6 timer
USB 3.0, HDMI, VGA, SD Kortlæser
.N Trådløst Wifi & Bluetooth
Kun 2,3 kg.
Windows 8.1

(pris 4000,-)

er det et godt bud eller er der noget jeg skal være opmærksom på ?
og kan man selv udskifte harddisken ud til ssd på sigt og hvor meget vil jeg få ud af det?

håber i kommer med nogle input :)

god søndag
Avatar billede MartinDenFørste Juniormester
24. november 2013 - 15:54 #1
jeg fandt en der er nogenlunde lige så god, Dog med en smule midre RAM og en lidt langsommere processor. Til gengæld er der et hybriddrev i, hvilket er en mix mellem en almindelig HDD og en SSD, og et (meget) bedre grafikkort. Designet er i øvrigt meget stilfuldt (hvis du spørger mig, du kan finde ud af hvad du synes ved at klikke på linket).
http://www.pricerunner.dk/pi/27-2886983/Baerbare/ASUS-VivoBook-S550CB-CJ063H-Produkt-Info
Avatar billede MartinDenFørste Juniormester
24. november 2013 - 16:07 #2
Med henhold til styresystem er det op til dig. Jeg bryder mig ikke meget om Win 8, vil meget hellere have Win 7. Man kan sikkert godt vænne sig til det men det virker lidt for uoverskueligt hvis du spørger mig. Alm. HDD eller SSD er jo bare om hastighed. Hvor hurtigt skal din computer og programmer åbnes? Du kan klare dig helt fint uden, men det er meget rart at den er lidt kvikkere i opstart. RAM er hvor mange og hvor store programmer der skal være åbne. Hvis du er typen der har 20 internet-sider, 3 spil og word åbne skal du nok have 8. hvis du kan nøjes med 5 internet-sider ét spil og word skal du måske bare have 4. Hvilken type RAM er lidt ligemeget, nærmest helt ubetydeligt. Og processor er hvor tunge dine programmer skal være. Hvis du bare er på word, Minecraft eksempelvis, og 5 internet-sider vil selv 1,6 GHz Dual-core være godt. Grafikkort er hvis du spiller tungere spil, så kan et godt grafikkort være essentielt. Også hvis du kører grafiske programmer (ved ikke hvad de hedder) skal du have et godt grafikkort. Jeg håber at det hjalp lidt, så du nu ved hvad du skal gå efter :)
Avatar billede kentokio Novice
24. november 2013 - 21:04 #3
Martin> syntes vivo booker har et rigtig lækkert designe, dejligt med et andet bud :-)  men harddisken er vel nemmere og skifte på sigt frem for cpu :)

Ang processers ved jeg ikke rigtig hvad der er godt og skidt idag.

Der kommer jo hele tiden nye ting, men mit indtryk er at i5 er udemærket i den prisklasse
Avatar billede kentokio Novice
24. november 2013 - 21:11 #4
Hvad er så at foretrække 8gb ram og alm hd

Eller

6 gb ram og hybrid + NVIDIA GeForce GT 740M 2gb

:-)
Avatar billede kentokio Novice
24. november 2013 - 21:13 #5
Og er den de 1300 mere vær?
Avatar billede MartinDenFørste Juniormester
25. november 2013 - 18:59 #6
Som jeg var inde på, er det helt dine krav der bestemmer det. Hvis jeg har læst rigtigt har du ikke brug for det helt store, bare en der kan gå på word og have internet åbent. Derved er der ikke brug for et specielt grafikkort. RAM behøver du ikke mere end 4-6 (selvom du godt kan tage 8, især hvis den er billigere). Og processor er selv en 1,8 helt fin. Og styresystem er igen, helt op til dig.
Avatar billede MartinDenFørste Juniormester
25. november 2013 - 20:00 #7
Og du kan godt gå ned i 3000 kroner klassen :-)