Avatar billede aGrower Praktikant
04. december 2013 - 14:03 Der er 6 kommentarer

Problemer med computer fryser fast

Er der nogle der har et bud på hvad der kan være galt med min computer? Det startede nok for en måned siden. Skærmen fryser fast, bliver sort og dette billede kommer bagefter: http://peecee.dk/uploads/122013/sk%C3%A6rmdriver_big_thumb.jpg (Skærmdriveren stopper med at svare)Dette vare ca. 30 sek. og bagefter kan jeg bevæge musen igen, og bruge computeren.

Søgte på nettet uden at få et decideret svar, men fandt frem til det bedste nok var at opdatere skærmdriveren. Dette holdt problemet væk en uge, men nu er problemet kommet igen, og sker ca. 2 gange om ugen. Dog kommer den ikke med meddelelsen om skærmdriveren nu, nu forbliver skærmen bare frosset fast, og jeg bliver nød til at slukke computeren ved at holde "sluk" knappen inde.

Computeren er nok 3½ år gammel.

Specifikationer:

Lenovo bærbar G5650

http://peecee.dk/upload/view/427012 (Oplysninger ses her)
Avatar billede 220661 Ekspert
04. december 2013 - 15:50 #1
Plejer du at rengøre den i blæsren?
Grunden til driveren lukker ned kan jo være at grafik kortet er for varmt.
Avatar billede egmose Novice
04. december 2013 - 17:36 #2
Vil helt klart tro det er et varme problem. Start med at tjekke om der er meget støv i maskine
Avatar billede aGrower Praktikant
05. december 2013 - 09:10 #3
Det har jeg ikke aldrig gjort, men det kunne formentlig være en god idé, det må jeg prøve.

Men bruger aldrig computeren til at spille længere da jeg har fået en stationær. Bruger kun office pakken og er på nettet, gør det nogen forskel på grafikkortets temperatur?

Er der er program man evt. kan teste grafikkortets tilstand med?
Avatar billede aGrower Praktikant
05. december 2013 - 10:31 #4
Har hentet programmet HWMoniter, og temperaturen på grafikkortet svinger fra 41-48 grader, hvilket hvad jeg har kunne google mig til ikke burde være særlig meget.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. december 2013 - 12:05 #5
#3 ja det gør en stor forskel. Dine temperaturer er fine.
Prøv at se i logbogen om du får fejlbeskeder her.
Højreklik på computer og vælg administrer. Her kan du så komme i logbogen.
Avatar billede aGrower Praktikant
15. december 2013 - 18:17 #6
Har været inde og tjekke logbogen, fejlen der forekommer er den kritiske fejl fra "kernel-power" Nogen der ved hvad dette kan være?