Avatar billede Michael_Sorensen Juniormester
05. december 2013 - 11:39 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Hjælp - USB pen svarer ikke - skal formateres

Hejsa.

Jeg har en USB pen med nogle vigtige dokumenter. De ligger kun på USB-pennen, da jeg skulle flytte dem fra en PC til en anden i forbindelse med salg af gammel PC. Jeg har ingen anden backup af dataene.

USB pennen har virket fint indtil nu, jeg har brugt den dagligt.

Da jeg putter USB pennen i den gamle PC og kopierer dokumenter fra PC til USB pen, er alt normalt.

Da jeg sætter USB pennen i ny PC skriver computeren, at USB pennen skal formateres før jeg kan bruge den.

Jeg har så prøvet at sætte USB pennen i gammel PC og en 3. PC. Alle siger nu, at den skal formateres.

Er mine data nu tabt eller kan de reddes?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. december 2013 - 12:10 #1
Kan det tænkes du har udtaget den uden at bruge "sikker fjernelse af hardware"?
Hvis du går i diskhåndteringen og ser usb pen der hvilket format er den så i?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. december 2013 - 12:11 #2
Er du uheldig kan der jo godt have været skrevet til den da du tog den ud, og det vil kunne ødelægge filtabellen der holder øje med hvad der er på pennen
Avatar billede 220661 Ekspert
05. december 2013 - 12:13 #3
Er den Raw skal du måske prøve denne guide:
http://www.eksperten.dk/guide/1444
Avatar billede milter Ekspert
05. december 2013 - 12:17 #4
Avatar billede milter Ekspert
05. december 2013 - 12:18 #5
Arhhhh, glemte at opdatere :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. december 2013 - 12:23 #6
Det skal du da ikke være ked af milter. Der er flere veje til at løse dette problem, og Easeus er da også et af dem. Det er kun et spørgsmål hvad man vil prøve :-)
Så din kommentar er da lige så god som min ;-)
Avatar billede milter Ekspert
05. december 2013 - 12:40 #7
#6.

Nu får vi se :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
05. december 2013 - 14:19 #8
om ikke andet, så ligger de måske stadig i papirkurven på den gamle pc?
Avatar billede Michael_Sorensen Juniormester
05. december 2013 - 17:33 #9
Hejsa.

Jeg er nu kommet hjem fra arbejde og indtil videre forsøgt Millers forslag.

Jeg har downloadet programmet, åbnet det op.

Fundet min USB-pen på listen og højreklikker.

Jeg har dog ingen muligheder, der hedder Partion recovery. Mine muligheder er blot:

Copy partion
Change drive letter
Format partion
View properties

Er det mon helt skidt for mig, at jeg ikke har den mulighed, som guiden efterspørger (Partion recovery)

Der står desuden, at mit filsystem er unformatted
Avatar billede claes57 Ekspert
05. december 2013 - 17:55 #10
Du skal lade være med at starte/bruge den gamle pc før du har opgivet at hente data via usb'en. Og derefter er det bedre at sætte den gamle disk på som slave på den nye, og køre et recovery-program derfra.
Avatar billede Michael_Sorensen Juniormester
05. december 2013 - 18:02 #11
Gammel pc er solgt desværre
Avatar billede 220661 Ekspert
05. december 2013 - 18:07 #12
#3 ?
Avatar billede Michael_Sorensen Juniormester
05. december 2013 - 18:20 #13
#3 Har lige installeret programmet og scanner.

Kan i programmet se flere af filerne, men kan se de to vigtigste ikke er synlige. Dem arbejdede jeg på i forgårs. Forsøger lige igen
Avatar billede Michael_Sorensen Juniormester
05. december 2013 - 19:44 #14
Vedr. EaseUs, så har jeg nu fundet frem til Partion Recovery.

Desværre ikke ønsket effekt.

Ifølge dette link
http://www.pcadvisor.co.uk/how-to/storage/3444080/rescue-files-from-reformatted-flash-drive/

er jeg nu nået ned til

"When your partition is found, select it by placing a tick in the box next to it and click on Proceed. The program will then automatically restore the partition and you can exit.

You should now be able to access your files again from within Windows"

Desværre sker der følgende, når jeg klikke rflueben ud for disken

"Unallocated Space on the destination is not enough to recover the found partition"

Nogle friske bud?
Avatar billede claes57 Ekspert
05. december 2013 - 20:08 #15
du skal nok have valgt et sted at gemme data på ved start på programmet (jeg kender det ikke - men du burde kunne vælge en 'restore-partition' eller lignende på din egen disk når du starter programmet, så det ved, hvor det skal gemme fundne data).
Avatar billede Michael_Sorensen Juniormester
05. december 2013 - 21:04 #16
Et vildt og risky skud fra en bekendt.

Vil det være muligt at formatere den for derefter at pille de slettede filer ud via et software dertil?

Eller bør jeg afholde mig fra dette desperate forslag?
Avatar billede milter Ekspert
05. december 2013 - 21:24 #17
Lad det blive den aller- allersidste løsning.

Har du kigget på det, claes57 foreslår i #15?

Ellers prøv den "Copy partition", du nævner i #9? Prøv det og se, om du kan sætte det ind i en ny mappe på din computer. Prøv så en recovery derfra.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. december 2013 - 21:31 #18
det skal du ikke gøre - det er 'bare' at afsøge mulige recovery-programmer til der er en, der melder at de vigtige filer er 'måske'. Det er jo ikke nok, at programmet finder et filnavn - data skal også reetableres korrekt.
prøv fx
http://www.piriform.com/recuva/download (freeware-versionen)
http://www.stellarinfo.com/digital-media-recovery.htm
Avatar billede Michael_Sorensen Juniormester
05. december 2013 - 21:47 #19
Først, stor tak for jeres tid og svar. Dét værdsætter jeg.

Jeg er ikke en ørn til det, men forsøger med de nyeste løsninger i morgen.

Umiddelbart virker det dog til, at filerne findes, men at det er diskstrukturen der er problemet og jeg ikke kan få adgang til disken. Jeg kan forsikre jer, at uanset om det lykkes eller ej, så skal jeg nok fremover huske

A) backup
B) klikke på sikker fjernelse af hardware før jeg fjerner USB pen

Vil jeres umiddelbare mening være, at når jeg ud fra programmet i #3 kan se flere filer, men ikke de vigtigste, så er sandsynligheden for at de findes lig nul eller er der stadig et spinkelt håb?

Jeg prøvede desuden at redde en af de andre filer gennem det program, men filen en excel fil kan ikke åbnes. Det ligner kinesisk jeg åbner .
Avatar billede Michael_Sorensen Juniormester
05. december 2013 - 21:58 #20
Jeg prøvede alligevel copy partion inden sengen kaldte.

Det kunne dog ikke lade sig gøre.

For at det skal lade sig gøre, skal jeg som destination partion kunne vælge en unallocatede partion, før "NeXT" knappen bliver tilgængelig.

Jeg har en USB-pen med 30 GB FAT32, og en harddisk med følgende partitioner (?)

- (blank), unallocated, 1 MB capacity (for lille derfor kan jeg ikke vælge denne)
- Windows RE Tools, NTFS, 1023 MB capacity
- System, FAT32, 360 MB capacity
- (blank), Other, 128 MB capacity
- C: OS, NTFS, 917 GB capacity
- (blank), NTFS, 350 MB capacity
- D: Recovery Image, NTFS, 12,44 GB capacity
- (blank), Unallocated, 711 KB (for lille til jeg kan vælge denne)
Avatar billede Michael_Sorensen Juniormester
08. december 2013 - 20:47 #21
Den Series til reparation hos  PAD dataservice