Avatar billede sjoveelev Praktikant
09. december 2013 - 16:38 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Mine søsters opgave med bilmærker

Hej

Min søster har fået en opgave af sin dansklærer. Opgaven lyder således: "Tre klassiske bilfabrikanters navne er blandet sammen i nedenstående i figur. Hvilke bilfabrikanter er det?"

Bogstaverne er: P-I-Y-O-R-E-R-A-L-S-R-T-C-R-N-H-E-E-E-F-B

Kald mig uintelligent, jeg kender ikke svaret.
Jeg har fundet disse bilmærker, der kunne passe hver for sig: Bristol, Ferrari, Citroen, Fiat, Opel, Porsche og Scion.
Kan I hjælpe?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. december 2013 - 19:13 #1
Skæg opgave - jeg har desværre ikke tiden lige nu til at søge videre - men jeg kan næsten se at CHRYSLER må være en af dem.. - måske kan det hjælpe lidt videre. Resten af bogstaverne kan indeholde FIAT, men resten kan jeg så ikke lave noget ud af - POERNEERB
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. december 2013 - 19:14 #2
...Det kaldes iøvrigt et anagram, og har du tid nok, kan du lege dig frem på http://www.ebn.dk/anagram/
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
09. december 2013 - 19:16 #3
PORSCHE BENTLEY FERRARI
så er alle bogstaverne brugt og kun én gang.

Venlig hilsen
Avatar billede milter Ekspert
09. december 2013 - 20:25 #4
And the winner must be:  FinnRasmussen :-)

Jeg sad selv og puslede lidt med opgaven men blev ført på afveje af spørgsmålets dårlige formulering. For det første siger spørgsmålet intet om, om der må være mere end tre, altså om bogstaverne kan bruges flere gange eller kun een.

For det andet er der brugen af betegnelsen "klassiske biler". Er "klassiske biler" klassiske, fordi de er gamle, kendte, dyre, eller ...?. Ifølge fortolkningen "gamle" kan der findes flere bilmærker, som er mere klassiske end f.eks. Porsche, som først startede i 1948.

Øv, Finn, jeg skulle have brugt lidt mere tid på den her opgave :-)
Avatar billede madklub Guru
09. december 2013 - 20:26 #5
Det er Finn, der er dansklæreren :-)
Avatar billede sjoveelev Praktikant
10. december 2013 - 11:43 #6
Du er en guttermand!
Mange tak :)
Avatar billede sjoveelev Praktikant
10. december 2013 - 11:47 #7
Jeg har lige et spørgsmål. Har jeg givet pointene rigtigt ud?
Jeg vil gerne påpege, at jeg er ny på sitet.
Avatar billede madklub Guru
10. december 2013 - 11:59 #8
Det har du ikke.
Du skal bede Finn om et svar - han har kun kommenteret.
Når han har svaret, skal du acceptere hans svar.
Man skal kun svare, hvis man har svaret på spørgsmålet.
Avatar billede sjoveelev Praktikant
10. december 2013 - 12:04 #9
Hvordan gør jeg så? Jeg kom vist til at give mig selv pointene.
Og mange tak for hjælpen. Det er altid rart, at der er nogen, der er villige til at hjælpe hjælpeløse tosser som mig :)
Avatar billede madklub Guru
10. december 2013 - 13:00 #10
Ja, det ved jeg så ikke. Kan du af-acceptere dit eget svar?
Ellers er det nok ligemeget - man går vist ikke så meget op i de points.
Bare spørgsmålet er lukket, og det er det nu.