Avatar billede grantun Praktikant
14. december 2013 - 18:07 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Computer til photoshop og video.

Hej
Er det nogen der kan give nogle gode bud på, computers der skal professionelt bruges til billede redigering og klipning af film.
Skærmen skal givetvis vare refleksfri...
Nogle bud?
Hvad er mere vigtigt?
Den skal vare transportabel da den også skal kunde bruges i undervisning.
Avatar billede SuzmA Nybegynder
14. december 2013 - 19:57 #1
Du skal også se ud fra processoren, da du tit har en masse programmer åbne, som kræver meget power, så den skal være kraftig. Det er nok også en god ide at have et godt grafikkort :)
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
14. december 2013 - 22:03 #2
Til professionel video og billede redigering vil jeg anbefale.
Masser og masser af RAM, 16/32gb
Hvis det er lige dyrt nok at købe et par TB ssd'er til at redigere fra. Så er raid varmt at anbefale.

Min erfaring med video redigering er at den største flaskehals ligger når man importere projekter som jo snildt kan være en 10/20 gb er tiden, kan tage lang tid hvis du har langsomme harddiske, så er det ligegyldigt hvor stor din cpu er.

Og rendering, som cpu/gpu tager sig af, men det kræver at du kan føde dem hurtigt nok, derfor masser af RAM så cpu/gpu ikke skal vente på at din harddisk læser data'en.

Og sidst men ikke mindst, eksportere projektet.

Min erfaring er også at folk typisk er for nærige og så køber en maskine som kun er 50% af det de egentlig gerne ville have haft.
Avatar billede grantun Praktikant
20. december 2013 - 11:42 #3
Ved i noget firma der laver gode computers af den slags du beskriver tordenfusk ?
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
20. december 2013 - 23:23 #4
Jeg kender ikke til nogen firmaer som laver færdig samlet maskiner til den slags brug. Jeg ville bygge en selv.

Core i7 I7-4770K
Corsair Vengeance 4 x 4 GB
MSI N760 TF 2GD5/OC (grafikkort)
ASUS SABERTOOTH Z87 (bundkort)
Samsung 840 Pro Series 128 GB (SSD)
Seagate Enterprise 2 TB 128MB Buffer (HDD & eventuelt 2 stk i raid)
Corsair CX750M (strømforsyning)
Noctua NH-U12S (cpu køler)
Noctua NF-S12A FLX (ekstra kabinetkøler)
Fractal Design Define R4 (kabinet, med god plads til ekstra diske)

10385,- uden raid.
11570,- med raid.

Det er ikke det vildeste, du kan sagtens få noget der er hurtigere og vildere. Men jeg synes det er et rigtig godt bud.
Har valgt nogle kvalitetskomponenter, hvilket betyder at du også vil få en ret stille maskine selvom den står og rendere i 4 timer.

Man kunne godt vælge nogle billigere komponenter og så leve med noget mere larm. Men jeg tænker hvis man sidder foran maskinen i mange timer så kan en maskine der konstant lyder som en turbine godt være til at få lange nosser af.

Dog uden operativsystem eller programmer. Gætter du bruger noget ala Sony Vegas, After Effects, Photoshop m.m.

Og de priser er bare hevet fra edbpriser.

Boer du i Århus området havde jeg ikke noget mod at bygge den for dig.
Avatar billede grantun Praktikant
16. januar 2014 - 17:54 #5
mange tak tordenfusk, skriv en komentar så jeg kan give dig point ;)
Avatar billede grantun Praktikant
16. januar 2014 - 17:55 #6
ps københavn....
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
28. januar 2014 - 22:23 #7
Det var så lidt.