Avatar billede Rusty_55 Juniormester
21. december 2013 - 10:16 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke køre Windows 8 efter forsøg på at installere XP skin - kan ikke komme i fejlsikker tilstand

Jeg må indrømme med det samme at jeg har dummet her, og at det oveni købet er på min kones computer her lige inden jul.

For et halvt år siden fik hun en Windows 8 pc (Samsung), efter mange år med XP. Hun er aldrig rigtig blevet glad for Windows 8, og nævner ofte at hun savner det gamle layout af XP. Det ville jeg forsøg at lave om på ved at installere en XP skin - det lyder jo nemt.

Jeg laver så den kæmpe fail at jeg finder et XP skin til Windows 7, ikke 8 - XP Skin 1.0 (http://www.softpedia.com/get/Desktop-Enhancements/Shell-Replacements/XP-Skin-Pack.shtml ).

Installation går nemt og jeg tror at vi er på rette vej - indtil jeg genstarter. Skrivebordet er sort, eneste synligt er musepilen. Jeg kan trykke ctrl+alt+del, se task manager og genstart, men ellers er alt væk.

Jeg tænker straks at jeg må i fejlsikker tilstand og fjerne det jeg lige har installeret. Men hold nu fast hvor er det svært at komme i fejlsikker tilstand via F8 under opstart.

Jeg har prøvet at holde F8 ned under hele opstart, og prøvet at trykke konstant under opstart, vel 25-30 gange - jeg går bare direkte videre til Windows hver gang. Jeg har læst at man kan komme ind til fejlsikker tilstand direkte fra skrivebordet i Windows 8, men det hjælpe ikke når jeg intet skrivebord/baggrund har.

Er der nogen der kan hjælpe (og rede julestemningen her i huset :-) )
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2013 - 10:57 #1
man kan jo lave hirens og boote op på den
den kører jo før Windows starter og så vil du kunne fjerne det du vil

hirens laves som bootbar cd/dvd  og startes op ligesom man gør når man installerer Windows

når den kommer næsten frem vælger du xp mode
ved ikke om det kunne hjælpe dig men sådan ville jeg gøre

http://www.hiren.info/pages/bootcd

du kan hente den her

http://www.tomsguide.com/us/download/Hiren-s-Boot-CD,0301-51033.html

m.v.h
Avatar billede kimr Nybegynder
21. december 2013 - 10:57 #2
Ikke fordi jeg mener at man skal bruge systemgendannelse, bare fordi man vil have fjernet noget. Men her tror jeg du bliver nødtil at lave en systemgendannelse.
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2013 - 11:00 #3
måske en bedre link som eksperten ikke ødelægger ved deres evindelige forkortelser

http://www.softexia.com/system-tools/hard-disk-utilities/hirens-bootcd/

der ligger alle de værktøjer du har brug for

m.v.h
Avatar billede Rusty_55 Juniormester
21. december 2013 - 13:15 #4
Tak for henvisningen vedr. boot cd, den er nu lavet.

Jeg har siden også fundet ud at det er F4 man skal trykke på den pågældende Samsung model, så starter man i recovery mode...

Kimr skirver at jeg nok ender med at skulle lave en systemgendannelse - og det er ganske vist den vej det går.

Inden jeg sætter det i gang har jeg et par opfølgende spg., som jeg ikke umiddelbart har kunne finde svar på.

1. Ved menuen Gendan under Recovery, så kan man vælge gendannelsespunkt - ved pc'en her er der kun et, først gang maskinen blev tændt tilbage i juli. Dvs. alle programmere installeret siden skal geninstalleres, ikke?

2. Behold brugerdata, når den er slået til, kan jeg så forvente at alle filer gemt på computeren indtil nu bibeholdes? Hvis det ryger en helt serie børnebilleder, så vinder jeg ingen priser!

Beklager at jeg stiller så "grundlæggende" spg., men jeg har i grunden ikke rodet meget med pc'er i privaten siden sidst i 90'erne, og der er sket noget siden!
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2013 - 13:34 #5
kig nu lidt på hirens om du ikke bare via den kan afinstallere det famøse program inden du ødelægger noget

boot op på den og i xp mode

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2013 - 13:58 #6
Jeg har prøvet at holde F8 ned under hele opstart

F8 fungere ikke i windows 8, med mindre man selv har aktivere det.
http://pixxel.dk/windows-8-tips.html

Det er nok svært at få Windows 8 til at ligne Windows XP men Windows 7 kan man få det at ligne. Sådan ser mit Windows 8.1 ud ( klik for at forstørre det op ).
http://i.imgur.com/wobXNeh.png
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2013 - 15:31 #7

2. Behold brugerdata, når den er slået til, kan jeg så forvente at alle filer gemt på computeren
MÅSKE !

Med Kaspersky Rescue Disk 10 kan du redde billeder ud fra computeren.
http://support.kaspersky.com/8092

Når du har downloadet Kaspersky Rescue Disk 10 overført den til en USB nøgle, eller CD og boot'et op på den. Klik på File Manager - Custom Path - prøv at se i de forskellige sda om du kan se billederne - træk dem over på en  USB nøgle/CD.
http://i.imgur.com/hVpO5oX.png
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2013 - 15:39 #8
Når du boot'er op på Kaspersky Rescue Disk 10 tryk på en tast inden 10 sekunder, derefter tryk på 1 ( en tast med 1 tallet ) og derefter Enter.
Avatar billede Rusty_55 Juniormester
21. december 2013 - 18:06 #9
Det lykkes at starte op i Mini XP, og få lavet back-up af de vigtigste filer.

Min umiddelbart kan jeg ikke fjerne XP Skin i denne Mini XP tilstand. Der er ikke noget der hedder tilføje / fjerne programmer, og selv om jeg forsøger køre uninstall programmet, så bliver programmet bare liggende (selv om den sige at uninstall er gennemført).

Sidste mulighed er vel at fjerne det helt manuelt, men jeg forestiller mig at der skal pille en del ved Windows registry, hvilke kan give andre problemer.

Hedder det bare gendannelse nu?
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2013 - 20:34 #10
Du kan med Kaspersky Rescue CD gå i regestring databasen. Den skulle ligge på : HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\XP Skin Pack 1.0

http://www.quicklyuninstall.com/article/Quickly-Uinstall-XP-Skin-Pack-1.0.html

http://www.uninstallsupport.com/uninstallsoftware/uninstall-Alienware-Skin-Pack-1.0-completely.html#win8
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2013 - 07:45 #11
der ligger en masse programmer under cleaners

mon ikke en af dem kunne gøre det

man kan fjerne nøglen i regedit men husk man skal vide om det er den rigtige

herunder ligger der også en del du kan gennemgå

Registry Tools

m.v.h
Avatar billede Rusty_55 Juniormester
22. december 2013 - 08:37 #12
Allerede nu kan jeg køre regedit i Mini XP. Men jeg kan ikke finde nogen af de nævnte henvisninger til XP Skin i registry.

Vil det på nogen måde at anderledes med Kaspersky Rescue?

Jeg hælder stadig lidt til at få gang i den systemgendannelse...
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2013 - 08:57 #13
prøv i regedit at lade den søge efter navnet

den kunne måske vise den
varier søgningen lidt

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2013 - 09:04 #14
kan huske at engang hvor alle brugte nero burning

en af versionerne ødelagde skrivbordet

kendt man ikke navnet på den fil i regedit og det gjorde man ikke og så måtte man bare geninstallere

men du har ALLE de programmer du skal bruge på hirens

der er så mange muligheder i den så jeg ikke har prøvet dem alle sammen

Tweakers

bl.a denne her

Show Hidden Devices

hirens er det ultimative værktøj så der er bare at gennemgå hvad den indeholder til ens formål
Avatar billede Rusty_55 Juniormester
22. december 2013 - 21:40 #15
Så fik jeg kørt gendannelsen, og nu er alt ved det gamle - så langt så godt.

Hvis vi hurtigt skal tilbage til "kernen" altså at Windows 8 er meget forskelligt fra XP - er der en måde hvorpå man kan starte automatisk op med skrivebord, og at Windows tasten kan bruges til at åbne startmenuen?

Windows 8 uden touch skærm og uden swipe (eller hvad det ny hedder) mus, var ikke lige til konens smage. Hun vil helst droppe alt det smart opstart med tiles som ligner en mobiletelefon.
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2013 - 08:02 #16
jeg tror du mener at den sår på skrivebord

der findes et program der kan gøre det for dig

classicshell

http://www.classicshell.net/

Highly customizable start menu with multiple styles and skins
• Quick access to recent, frequently-used, or pinned programs
• Find programs, settings, files and documents
• Start button for Windows 7, Windows 8 and Windows 8.1
• Toolbar and status bar for Windows Explorer
• Caption and status bar for Internet Explorer

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2013 - 08:06 #17
du bør køre ccleaner inden du nu lægger classicshell ind

http://www.filehippo.com/download_ccleaner/

den fjerner alt det der eventuelt skulle iigge af gamle ubrugelige ting i regedit for dig

download latest version ok
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2013 - 09:15 #18
du skriver at din kone ikke er så vild med metro i Windows 8
det er vi faktisk ret mange der IKKE er

i win 8.0 brugte jeg classicshell for at den ville starte op i skrivebords mode

nu blev Microsoft rigtig smarte troede de
vi laver da en der også kan der OGSÅ er anderledes
Windows 8.1

den ligger som en opdatering i store ja hallo
altså først installere Windows
så bruge en masse tid på opdatering af drivere
en masse tid på at opdatere Windows
yderligere tid på at hente den fra store og opdatere
tænk jer det senarie hver gang jeres bil ikke ville starte og i skulle det her igennem
hvad foregår der i hovedet på dem der laver Windows
løsningscenteret kommer ALDRIG med en løsning fordi den ikke virker lige meget hvor meget du roder med at starte services i den
jeg forstår simpelt hen ikke ledelsen hos Microsoft
deres support er faktisk glimrende efter de forhold de arbejder under men herefter og op efter knækker kæden

nu må i sgu snart skrubbe mig lidt på ryggen

hvorfor skal vi stadig i 2013 genstarte og genstarte efter opdatering af jeres møgsystem Windows 8.0
hvorfor lægger i en samlet opdatering ud man kan hente
en gang om måneden

tror i ikke at man kan få vira ind hvis man gør det forkert
det skal jeg lige hilse og sige det er ret let

bluescreen fortolker er der HELLER IKKE i Windows 8.0
man tror det er løgn

http://pc.net/helpcenter/answers/windows_8_dpc_watchdog_violation

denne her fremkom efter sidste nye månedlige opdatering fra Microsoft
nu virker denne løsning så bare ikke
det korte af den lange er at Windows 8.1 bare ikke kan lide ssd drev - denne opdatering var bare endnu en katastrofe fra dem

jeg bruger revo drive der er helt elektronisk så med det skulle der jo ikke være noget problem
den ville slet ikke start op med sort skærm
efter at have rodet med den og taget kort ud i kom den i gang igen - opdaterede jeg Windows måden den læser den på og det så ud til at være løsningen men hjælpe funktionen i windows 8.1 - hold kæft hvor er den latterlig dårlig

hvad skal vi med alle de hjælpe funktioner når de IKKE duer

win xp og opefter sander ligesom til uden nogen påviselig grund med skidt og skrammel der samler sig i dem

har Microsoft forbedret deres programmer i deres systemer næh

Skype ejer de
en af mine venner formastede sig til at deltage i en konkurrence i Skype med at man kunne vinde en iphone
i drømmer ikke om hvor mange telefon oplad fra elselskaber og andet skidt der ville sælge alt muligt han fik
ud over det er hans email godt ødelagt Microsoft

DET ER FAKTISK RET GODT GÅET

i kan undgå reklamer i Skype hvis i vil betale
hvad skal vi bruge den til når i ødelægger vore computere Microsoft
i bruger den ikke engang selv via support

så nej jeg er heller ikke tilfreds med Windows 8.0-8.1

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2013 - 09:19 #19
revo drive

http://ocz.com/consumer/revodrive-3-x2-pcie-ssd

kan kun bruges i stationære
Avatar billede Rusty_55 Juniormester
23. december 2013 - 13:48 #20
Jeg forsøger mig med sidstnævnte program senere.

Ellers har jeg i hvert fald et boot disc liggende nu hvis det går helt galt.

Tak for hjælpen :-)
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2013 - 14:19 #21
har aldrig oplevet fejl med classicshell

opdateringen til 8.1 gør noget af det samme men bestemt ikke ligesom i win 7 hvis det er det du vil have på maskinen - det vil de fleste

jeg laver lige et screenshot af win 8.1 hvordan den ser ud

den fremkommer ved at højreklikke i nederste venstre hjørne

http://billedeupload.dk/?v=NDJxH.jpg

m.v.h