Avatar billede Thingo Nybegynder
21. december 2013 - 12:27 Der er 6 kommentarer

Windows 8.1 gendannelses disk

Hej Eksperter

Jeg er lige ved at sætte en ny bærbar op med windows 8 OEM på, som jeg så har opgraderet til 8.1.
Mit spørgsmål er så, anbefales det stadigt at man laver genoprettelses/reparations diske? og kan man i det hele taget.
Eller er det bare, i tilfælde af at den skal reinstallere, at hente en Windows 8 OEM installation og geninstallere med den?

- Mikkel
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2013 - 12:32 #1
Hvis man kan gøre det, vil jeg da ikke undlade at gøre det. Hvis ikke man gør det, vil jeg så anbefale at bruge image i stedet hvis den senere går ned. Får du problemer med din harddisk, har du jo intet at starte op fra hvis du ikke har en genoprettelsesdisk eller et image at rulle tilbage på.
Personligt bruger jeg image og programmet Acronis her på min XP maskine.
Hvordan det virker på Win 8 med genoprettelsesdiske, må andre byde ind med.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. december 2013 - 14:09 #2
en reparationsdisk er udemærket at have klar hvis det bare er en mindre defekt i installationen - i win8 er det i øvrigt ikke en cd men usb-stick, der bruges til gendannelsesdisk.
Med derudover så er et komplet image den sikre ting at have i baghånden hvis fx disken bryder helt ned, eller bare som reserve når/hvis maskinen sendes til reparation hos forhandler.
Du laver et nyt image hver gang der installeres nyt software (ikke bare opdateringer), og så ellers en regelmæssig backup af data så du har dokumenter og mails på plads.
Til alm backup bruger jeg en ældre version af http://www.proshop.dk/Harddisk/Western-Digital-My-PassPort-Ultra-1TB-2416517.html hvis medfølgende software løbende holder str på det, der er kopieret, og hvad der skal med næste gang den tilsluttes. Er den altid på, så kan den styre fx 5 versioner af samme dok.
Avatar billede Thingo Nybegynder
21. december 2013 - 14:38 #3
Arh ok.

#2
Bare for lige at være sikker så fungere usb'en også så hvis der fx skal en helt ny HDD eller den skal re installeres så kan jeg lave en hel windows installation derfra, rigtigt?

Og med hensyn til data er det lidt ligegyldigt da det mest er en maskine der skal bruges ti gmail og surfing.

Smid evt. lige som et svar:)
Avatar billede claes57 Ekspert
21. december 2013 - 14:50 #4
Hvis der skal ny disk i, så indlæs image.
Når du laver gendannelses-USB, så ser den på disken. Hvis der er en skjult gendannelses-partition bliver denne medtaget på USB. Ellers kan den kun lave mindre reparationer.
Så du skal have både image og USB.

Hold mig ude af point.
Avatar billede Thingo Nybegynder
21. december 2013 - 15:21 #5
Ville du bruge et 3partsprogram til at lave et image med eller bruge  det som ligger i w8 under i under filhistorik?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2013 - 18:17 #6
Jeg vil tro at Acronis jeg bruger har flere værktøjer man kan bruge ud over image delen.
Programmet har jeg sat til dagligt at tage backup af min mail, og hvis man ønsker det kan det også tage backup af filer efter et skema man selv planlægger. Så jeg vil tro det er mere fleksibelt end det der er indbygget i Windows.

Men som sagt kender jeg ikke Win 8, så jeg håber du får lidt tilbagemelding på hvor godt det reelt er.