Avatar billede caudillo Nybegynder
21. december 2013 - 13:00 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Installation af SSD på Vaio

God jul folkens

Jeg tænkte på at give mig selv en ekstra julegave i år (Fra mig, til mig), og vil gerne installere en SSD på min et år gamle VAIO bærbare (Model følger senere).

Vaio'en er født med en 750GB disk, og den er simpelthen for sløv til opstart, og bruger ufattelige mængder strøm. Det er også flaskehalsen i en ellers lækker PC med I5 processor og 8 GB ram, og jeg er simpelthen ved at være for gammel til at bruge mit liv på at se på opstartsskærmen.

Mine spørgsmål er som følger:

1. Køb af SSD.
Er der nogen der kan anbefale et godt køb, omkring 250 GB, pris omkring de 1300. Jeg tænker selv følgende:
http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/samsung-840-evo-mz-7te250-250-gb-id-7487534.aspx

2. Overførsel af styresystem
Den Samsung som jeg linker til har et SATA/USB kabel til overførsel. Da min PC er født med Win7 har jeg ikke nogen installationsdisk til den. Jeg har dog en installationsfil liggende på en ekstern, hvis det kan gøre livet nemmere.

Er der nogen ting jeg bør vide inden jeg kaster mig ud i at kopiere styresystemet over?

3.Selve monteringen af SSD
Jeg har stenet lidt youtube-tutorials, og det ser ret simpelt ud. Lidt skruer hist og her. Nogen gode råd her?

4. Den gamle HD.
Den gamle 2,5" HD havde jeg regnet med at sætte i et USB 3.0 kabinet og bruge som ekstern. Vil det være muligt at smide den i eksempelvis sådan én her:
http://www.edbpriser.dk/lagringskabinet/raidsonic-icy-box-ib-273stu3-id-6379229.aspx

Så 4 spørgsmål i alt, jeg har derfor sat nogle ekstra point ind på  emnet.

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. december 2013 - 13:51 #1
2.
vedr overførsel ca 15$ / 90kr:
http://www.paragon-software.com/technologies/components/migrate-OS-to-SSD/
det kan klare det, så den overfører hele systemet intakt (hvis der ligger film eller meget musik, så kan du let springe det over).
Avatar billede Slater Ekspert
21. december 2013 - 14:53 #2
Godt nok står der ikke noget ved netop den model, men flere Samsung SSD'er jeg har set kommer med Samsung Smart Migration software, som klarer flytningen af styresystemet nemt og uden geninstallation. Mon ikke det også følger med den?
Avatar billede caudillo Nybegynder
21. december 2013 - 15:47 #3
Der er software med til den, noget "One Stop Install Navigator," men er meget lydhør overfor forslag der gør mit liv nemmere.

Computeren er i øvrigt en SVE1511W1ESI:
http://www.sony.co.uk/support/en/product/SVE1511W1ESI/specifications

Det er seriel ATA, så der burde ikke være nogen kompatibilitetsproblemer.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. december 2013 - 20:31 #4
Den gamle disk - du kan slette fx windowsmappen, men slet ikke brugermapper og andet før du er helt sikker på, at du har alle dine data på plads. Herefter kan du lave et image af SSD til den eksterne, og bruge resten af pladsen til alm data backup.
Avatar billede caudillo Nybegynder
20. januar 2014 - 17:53 #5
Jeg fik langt om længe bestilt og installeret.

Vær opmærksom på at bestille den version som hedder "laptop kit." Det indeholder software, kabel og spacer til at kompensere for den mindre SSD.

Først: Brug Samsung Magician til at overføre styresystem. OBS: Programmet er ukritisk, og overfører ALT, så slet det der allerede er taget backup af, så det ikke tager så lang tid.

Efter overførslen, slukkes computeren, og man må ikke starte computeren før den nye SSD er sat i.

Jeg startede computeren, og den gik i gang i første forsøg, no probs!

Tid fra slukket computer til det var muligt at skrive i word
Før: 2 min og 5 sek
Efter: 24 sek

Tak for hjælpen dem af jer der har skrevet. Jeg tillader mig at give pointene til mig selv, da det ikke rigtig var nogen af de foreslåede løsninger.